Изложба у галерији Шок задруге
У галерији Шок задруге, у Новом Саду, почетком недеље, отворена је изложба „Горење“ кустоскиње Милице Дукић, која је и учесница ове групне изложбе на трагу публици добро познатог серијала „Гранична подручја еротике“ некадашње Арт клинике.
Поред Милице Дукић, на изложби су још заступљени радови Монике Сигети, Николе Џафа, Бојана Дојкића, Габриеле Хајзлер, Асје Комадине, Константиноса Петровића, Дејана Јанкова и Владимира Илића.
- Изложба „Горење“ нас наводи да еротику сагледамо у другачијем односу према граничности. Овога пута, у првом плану нису њена гранична подручја, него управо тематика и проблематика еротике у граничним подручјима и у ограничењима. Са избијањем пандемије вируса ковид-19, многе државе, укључујући и Србију, увеле су низ рестриктивних, ограничавајућих мера. Те мере су резултовале затвореним границама, затвореним градовима, укидањем међународног превоза, временским и просторним ограничавањем кретања и на нивоу самих градова. У таквим условима, људи који нису у вези/ браку имају на располагању само своје суграђане, а у строжим условима, само суграђане у кругу од 400 метара колико им је дозвољено да се крећу – записала је о актуелној изложби у Шок задрузи Соња Јанков. - Савремени менаџмент кризе еротику ограничава на поље нације, града, кварта, комшилука, а тиме често и на поље исте етничке припадности, ускраћујући многа места сусрета затварањем јавних простора. У таквом окружењу, нове међународне романсе и бракови постају немогући. Свет почиње да се (поново) окреће око доступности ресурса, доступности посла, могућности плаћања рачуна, отплаћивања дугова. Еротика у том контексту постаје еквивалентна са грејним апаратима који раде ако може да се плати рачун за струју и који греју ако их домаћинство поседује или може да дође до њих. Међутим, фабрке које производе грејне апарате, попут марке Горење, такође нуде и замрзиваче и фрижидере – апарате који стварају нове микро-климе, који продужавају хранљивост материје, који у екосистему остављају храну на располагању радије нама него бактеријама и плеснима. Такве фабрике нуде и апарате за прочишћавање, и управо све то ради и еротика – греје, ствара нову климу/екосистем, прочишћава, одржавајући на тај начин појединце, домаћинства, заједнице, народе. Ова изложба, симболично названа Горење, покушај је да уметност постане фабрика еротике, као контраст фабрикама бројева заражених и преминулих, бројева који у многим државама прелазе хиљаде и почињу да личе на неименоване бројеве убијених и несталих у разним ратовима. Уметност из тог разлога, у време пандемије, израста из леда, из пепела, из затворених граница, из фабрика – у еротику.
Уз подсећање да галерија Шок задруге нема званични депо, него голубарник/ пингвинарник co-working простор у којем је стално изложена и флуидна колекција савремене уметности, уметници-задругари апелују да се сви заинтересовани, услед тренутне ситуације са пандемијом, при посети изложбе придржавају свих мера предострожности.
Изложба „Горење“ је подржана од стране Министарства културе и информисања Републике Србије и Градске управе за културу Новог Сада, а отворена је до 21. новембра.
И. Бурић