Izložba Muzeja bicikala “20 cola” mogla bi i do Novog Sada
Već smo navikli da se tokom pandemije koronavirusa brojna dešavanja održavaju isključivo putem interneta, pa je tako i Kragujevčanin Marko Stamatović osnovao Muzej bicikala i pop kulture „20 cola” jedinstven u ovom delu Evrope, koji je do sada mogao da se „obiđe” samo onlajn.
Zaista je šteta da se njegovi eksponati, bicikli koji su prošli proces restauracije, konzervacije i kastumizacije, ne vide uživo, jer su svojevrstan vid majstorstva. S obzirom na to da u Kragujevcu nema mogućnost da iznajmi adekvatan prostor gde bi, pored dvotočkaša, izložio i ostale predmete u vezi sa interesovanjima mladih tokom prošlog veka, postavka je prvi put uživo organizovana ovog petka u Ustanovi kulture „Parobrod” u Beogradu i trajaće do 21. aprila.
– Ideja izložbe je ustvari početak kampanje za sakupljanje novca kako bismo došli do prostora u Kragujevcu u kom bismo konačno mogli da otvorimo muzej, koji bi ljudi mogli da posete uživo – kaže četrdesetčetvorogodišnji Marko Stamatović. – Trenutno nemamo pomoć lokalne samouprave, a videćemo da li će biti sluha posle ove izložbe. Odlučili smo da probamo sami da se izborimo za prostor, jer sada već imamo mnogo eksponata, a vlada i veliko interesovanje, ljudima se sve to sviđa.
Stamatović, inače fotograf, oduvek je, kako kaže, radio sve i svašta, imao je zanatsku crtu, a stekao je dovoljno mehaničkog znanja da može uspešno da restaurira bicikle. Pokrenuo je projekat „20 cola” kojim želi da podseti ljude i otrgne od zaborava vreme kada je bicikl bio jedna od najvažnijih i najzanimljivijih stvari u odrastanju mladih u drugoj polovini 20. veka. U tome je i uspeo i to na virutozan način, pošto svojim rukama, zarđalim, istrošenim i oštećenim dvotočkašima, iz perioda od četrdesetih do devedesetih godina, daje novi sjaj. Ni naziv „20 cola” nije slučajno izabran. Nemački izraz col, koji smo mi usvojili, u ovom slučaju umesto inča, označava dimenziju točka.
Prvi put su u javnosti eksponati Marka Stamatovića izloženi u Ustanovi kulture “Parobrod” u Beogradu pre dva dana. Izložbu je videlo dosta ljudi, među kojima i veliki broj stranaca - Australijanaca, Nemaca, Rusa i Amerikanaca. Producent iz San Franciska uzeo je kontakt od Stamatovića jer su mu interesantni bicikli za film koji planira da snimi.
– To je veličina točka svih nekada najomiljenijih bicikala među klincima, od ponija, be–em–iksa, čopera – objašnjava Stamatović. – Otprilike, sve što se radilo za mlađu populaciju bilo je od 20 cola i ispod. Sada mladi voze i dvadesetčetvorke i dvadesetšestice što se tiče mauntinbajkova, a nekada je to bilo 20 cola. Otuda i naziv muzeja, jer je cela ideja, ne da biciklizam, nego bicikl bude centar zanimanja i interesovanja dece. Želim da pokažem čime se to dete koje je imalo bicikl, na primer osamdesetih, još bavilo, šta je gledalo, čitalo, koje igrice igralo. Da predstavimo ceo život mladih ljudi tokom dvadesetog veka, a tada je najomiljeniji bicikl bio je taj sa točkom od 20 cola.
Upravo zbog te ideje, glanc novi dvotočkaši, inače u voznom stanju, ali ne za prodaju i korišćenje, nisu jedini eksponati na izložbi. Od ukupno 70, njih je više od 30.
– Osim male sekcije za pop kulturu, doneli smo stare računare, konzole video–igara, muzičke uređaje, igračke, ali u manjim količinama koje su mogle bezbedno da se dopreme do Beograda.
Nije teško zaključiti da bi ova izložba izazvala veliko interesovanje i u Novom Sadu, koji važi za jedan od gradova sa najviše biciklista u zemlji, idealan za ovaj vid transporta, kako zbog ravne površine, tako i razvijene infrastrukture prilagođene dvotočkašima. Uskoro će početi i subvencionisanje za kupovinu bicikala po čemu je Srpska Atina za sada jedinstvena u Srbiji.
– To je najšašavija priča. Nikad u istoriji stare Jugoslavije nije bilo muzeja bicikala do sada. A čudno je, jer Vojvodina ima biciklističku tradiciju. Jednostavno, tako je ispalo. Meni bi bilo drago da napravimo izložbu i u Novom Sadu. Veliki je problem sa transportom eksponata, pa verovatno zbog toga ljudi slabije odlučuju da nas pozovu, ali ako se steknu uslovi, to bi bilo lepo. Parobrod je, na primer, platio sve troškove iznajmljivanja kamiona i opreme za zaštitu bicikala, pa smo uspeli da ih donesemo do Beograda, a da se ne oštete. Izložba traje do 21. aprila i najbolja i najlakša varijanta bila bi da se odmah, direktno prebacimo u Novi Sad, jer je blizu – rekao je Stamatović.
Kristina Bugarski