Izložba Dušana Todorovića u Galeriji AUNS
U Galeriji Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu otvorena je izložba radova dugogodišnjeg profesora i bivšeg dekana AUNS Dušana Todorovića „Muzej virtuelne realnosti“.
„Moj umetnički rad inspirisan je postulatima vremena i funkcionisanjem računara koji se nezajažljivo hrani pitanjima i odgovorima, odnosno ogromnom količinom informacija, za koje naivno verujemo da su naša svojina, a u suštini , kada računar nije u stanju da nam ih pruži, praktično bivamo suočeni sa ogromnom prazninon u sopstvenom znanju. Zato na većini računarske opreme stoji upozorenje: This machine has no brain, use your own! Koristeći ovakve sisteme, koji oslobađaju naš mozak od pamćenja i sećanja, kao i našu nesputanu maštu i usvojena znanja, ulazimo u svet virtuelnih senzacija uz kratkotrajne bljeskove nejasnih asocijacija, a našu memoriju prepuštamo zaboravu. Verujem da je uloga umetnosti da bude sveopšti putokaz, opomena i suštinsko osveženje u umornim i sumornim vremenima. Bez nje bi svet bio svakako siromašniji“, reči su profesora Todorovića.
Dušan Todorović je diplomirao (1972) i magistrirao (1974) na Slikarskom odseku Akademije likovnih umetnosti u Beogradu. kod profesora Đorđa Bošana. Na Akademiji umetnosti u Novom Sadu prošao je kroz sva akademska zvanja: asistent (1976-1981), docent (1981-1986), vanredni profesor (1986-1992) i na kraju redovni profesor (od 1992. do penzije). U periodu između 2004. i 2009. bio je i dekan AUNS. Prvi put je samostalno izlagao 1979. u Beogradu, a zatim je njegova dela mogla da vidi likovna publika u brojnim gradovima u negdašnjoj Jugoslaviji i diljem sveta, od Londona i Pariza, do Budimpešte i Temišvara. Dobitnik je brojnih likovnih i društvenih nagrada i priznanja, a njegovi radovi se nalaze u nizu javnih i privatnih kolekcija u zemlji i inostranstvu.
Već skoro pedeset godina stvaralaštvo Dušana Todorovića je primer originalne aktivnosti angažovanog intelektualca i humaniste, koji svoj stav o savremenom životu kreativno oblikuje i obrazlaže: „Uhvatiti duh vremena kao apstraktnu dimenziju izvan vidljivog prostora, i individualnim doživljajem zabeležiti stvarnost – kvalitet je vrhunske težnje svakog umetnika“... Pođednako okrenut klasičnom slikarskom postupku i modernim tehnologijama, Todorović je, kako sam kaže „na klackalici“ pri upotrebi i jednih i drugih sredstava. Kreativno se usklađuju idealista i skeptik, sanjar i cinik, manuelni graditelj i tehnički manipulant: “Živimo u kompulsivnim vremenima ekrana i informacija! Savremena tehnologija ubrzala je sve procese života. Naša znanja se smanjuju, a odgovore na sva pitanja pronalazimo u ekranu. Virtualna stvarnost nas vodi izvan opipljivog. U mentalnom mikseru pomešani su prošlost, sadašnjost i budućnost”…
Kako o Todorovićevom radu piše istoričarka umetnosti Ljiljana Slijepčević, “umetnikova ekološka svest sugeriše strah od tehnološke civilizacije, od mešanja u tokove Prirode “. “Šta će se desiti sa ljudskom vrstom? Zavladao je tehnološki sistem elektronske komunikacije. U ciklusu Muzej virtuelnih imovina odnosno Virtualni prolaznik, u prostoru ready made-a, reciklaže i redizajna, istovetne tamne figure (metaforični piktogrami) kao siluetarne spodobe ili klonovi dirigovano se kreću u zadatim pravcima bez ikakve uzajamne korelacije čime, iza ekrana, upravlja Čovek iz senke…”, navodi Ljiljana Slijepčević. „To je svet virtuelnih senzacija u kojima upotreba black light-a doprinosi nadrealnosti vizuelnih efekata… Stoga, zavisnost od prenatrpanosti ekranima, telefonima i drugim sredstvima savremene tehnike, dovodi do šekspirovske dileme: To be or to click – this is the question today”…
Upravo tu dilemu dočarava lumino ansamblaž “Festumski skok”, izlpožen u Galeriji AUNS. Kako pojašnjava sam autor, modifikovana figura skakača u vodu sa freske iz Festa (Krit, 460 god. pre n. e.) simbolizuje u njegovom radu “oslobođenje duha i tela antipod naše sve veće zavisnosti od ekrana i elektronike”. “Ovaj simbolički skok kroz vreme minojskog skakača možda nam pruža odgovor na pitanje čuvene Šekspirove fraze Biti ili ne biti? koja u današnje vreme može da se formuliše u Umeti ili kliknuti! ili Umeti ili imati! Ali u ovom projektu naga figura skakača koja prolazi kroz elektronske predele ekrana postaje simbol čovekove težnje za slobodom duha i tela u skladu sa prirodom oko nas. Oslobođen kreativan duh i mašta umetnika menja svet”, navodi autor.
Izložba Dušana Todorovića u Galeriji AUNS (Bulevar Mihajla Pupina 20) biće otvorena samo u toku ove sedmice, dakle do petka, 25. avgusta, i može se obići između 14 i 21 sat. Važno je napomenuti da je deo “Muzeja virtuelne realnosti” profesor Todorović poklonio Akademiji umetnosti I ona će biti deo stalne izložbene postavke AUNS, kada ona, nadamo se u skorijoj budućnosti, bude formirana.
M. Stajić