GMS: Predstavljena monografija o Forumu za novi ples
NOVI SAD: Monografija o Forumu za novi ples nije „tačka” na jedan od najavangardnijih izražajnih iskoraka u istoriji Srpskog narodnog pozorišta, već pre „uputstvo za upotrebu” za neke buduće generacije, koje će se odvažiti da krenu putem osvajanja prostora umetničke, teatarske slobode.
Svojevrstan je to rezime promocije publikacije posvećene po mnogo čemu izuzetnom, tragalačkom, a pri tome nadasve uspelom pokušaju osavremenjavanja repertoarske politike najstarijeg profesionalnog pozorišta u Srbiji. Pokušaja koji je, nažalost, trajao i živeo svega 15 godina, od 2002. do 2016, ali iznedrivši za to vreme nekoliko predstava koje će se pamtiti, kao što su „Fragmenti”, „Jezik zidova”, „Balerine”...
Za Gabrijelu Teglaši Jojkić, predsednicu Udruženja baletskih umetnika Vojvodine, koje je, uz Bitef teatar, izdavač monografije, odlike Foruma za novi ples bile su pre svega energija, doslednost i upornost do krajnjih granica, dok je Frosina Dimovska, koja je od samog početka bila deo ovog poduhvata, u prvi plan stavila iskustvo koje će joj, kako je priznala, umnogome osvetliti, označiti profesionalni, pa i životni put.
Forum je bio mesto za okupljanje, za građenje zajedničke energije, i potpuno je odredio način mog razmišljanja, usmerivši me kako da sarađujem sa drugim umetnicima, ali i da se neprestano krećem, da istražujem, eksperimentišem..., navela je Frosina Dimovska.
Za dramsku spisateljicu Milenu Minju Bogavac, koja je kao reditelj potpisala kultne „Balerine”, Forum za novi ples je bio „greška u sistemu”, koja je bila od izuzuzetnog značaja kako za SNP, jer se radilo o hrabrom pokušaju da se osavremeni jedna troma i inertna institucija, tako i za savremenu igru na ovim prostorima.
I nisam srećna što pričamo o nečemu što je, umesto da, kao dokazano umetnički relevantno, bude prihvaćeno i negovano, zapravo biva ugašeno. Nažalost, izgleda da je usud da u našoj kulturi ono što uspešno širi granice umetničkog izraza nikada ne postane pravilo, već uvek ostane kao izuzetak. Nismo mi izgubili Forum za novi plas - izgubio ga je SNP, poruka je Minje Bogavac.
Olivera Kovačević Crnjanski, spiritus movens Foruma za novi ples i koautor monografije, podsetila je na promociji, održanoj u Galeriji Matice srpske, da su „kliconoše” ideje da savremena igra ima svoje mesto u SNP-u bili krajem osamdesetih godina prošlog veka Ljubiša Ristić i Nada Kokotović.
Međutim, trebalo je da prođe više od deset godina da zaživi Forum kao prostor istraživanja i rada na savremenom plesnom stvarašaštvu. Inicijatori i osnivači Foruma bili su, uz Oliveru Kovačević Crnjanski, Piter Grinvud, Jasna Kovačić, Ivana Inđin i Branko Popović, a okosnicu su od prvog dana činile balerine Frosina Dimovska, Andreja Kulešević i Jelena Marković.
Nakon izvođenja ’Balerina’ na festivalu ’Dezire’ u Subotici u novembru 2016. godine – Foruma više nije bilo. Posledice su bile tuga i razočarenje, sve dok se nije rodila ideja o monografiji, jer će ona ostati kao svedočanstvo o jednom uzbudljivom periodu, kada smo radili ono u šta smo verovali..., kazala je Kovačević Crnjanski.
Ilustrujući značaj Foruma za novi ples, koautor monografije Aleksandar Milosavljević, bivši upravnik Srpskog narodnog pozorišta, podsetio je na činjenicu da je od osnivanja Bitefa 1967. pa do 2000. na ovom prestižnom festivalu SNP učestvovao samo jednom (!), a u godinama po osnivanju Foruma čak devet puta, osvojivši pri tome i Nagradu publike za predstavu „Jezik zidova”:
Uprkos svim uspesima permanentno je bilo rezervi i otpora unutar samog ansambla Baleta, jer su mnogima smetale ’novine’ koje Forum donosi. I priznajem da mi je tih igrača bilo žao, jer su se zapravo plašili da probaju, pa im je bilo lakše da zauzmu poziciju prezira, naveo je Milosavljević.
Ali umetnost je uvek izbor, i zato sam ubeđen u to da će, i zahvaljujući ovoj moniografiji, biti onih koji će krenuti tragom Foruma za novi ples i da će, tako tragajući, naći sebe. Time će još jedna misija Foruma, baš kao i svakog istinski autentičnog pozorišnog projekta, biti ispunjena, poručio je koautor monografije.
M. Stajić