ГМС: Представљена монографија о Форуму за нови плес
НОВИ САД: Монографија о Форуму за нови плес није „тачка” на један од најавангарднијих изражајних искорака у историји Српског народног позоришта, већ пре „упутство за употребу” за неке будуће генерације, које ће се одважити да крену путем освајања простора уметничке, театарске слободе.
Својеврстан је то резиме промоције публикације посвећене по много чему изузетном, трагалачком, а при томе надасве успелом покушају осавремењавања репертоарске политике најстаријег професионалног позоришта у Србији. Покушаја који је, нажалост, трајао и живео свега 15 година, од 2002. до 2016, али изнедривши за то време неколико представа које ће се памтити, као што су „Фрагменти”, „Језик зидова”, „Балерине”...
За Габријелу Теглаши Јојкић, председницу Удружења балетских уметника Војводине, које је, уз Битеф театар, издавач монографије, одлике Форума за нови плес биле су пре свега енергија, доследност и упорност до крајњих граница, док је Фросина Димовска, која је од самог почетка била део овог подухвата, у први план ставила искуство које ће јој, како је признала, умногоме осветлити, означити професионални, па и животни пут.
Форум је био место за окупљање, за грађење заједничке енергије, и потпуно је одредио начин мог размишљања, усмеривши ме како да сарађујем са другим уметницима, али и да се непрестано крећем, да истражујем, експериментишем..., навела је Фросина Димовска.
За драмску списатељицу Милену Мињу Богавац, која је као редитељ потписала култне „Балерине”, Форум за нови плес је био „грешка у систему”, која је била од изузузетног значаја како за СНП, јер се радило о храбром покушају да се осавремени једна трома и инертна институција, тако и за савремену игру на овим просторима.
И нисам срећна што причамо о нечему што је, уместо да, као доказано уметнички релевантно, буде прихваћено и неговано, заправо бива угашено. Нажалост, изгледа да је усуд да у нашој култури оно што успешно шири границе уметничког израза никада не постане правило, већ увек остане као изузетак. Нисмо ми изгубили Форум за нови плас - изгубио га је СНП, порука је Миње Богавац.
Оливера Ковачевић Црњански, спиритус мовенс Форума за нови плес и коаутор монографије, подсетила је на промоцији, одржаној у Галерији Матице српске, да су „клицоноше” идеје да савремена игра има своје место у СНП-у били крајем осамдесетих година прошлог века Љубиша Ристић и Нада Кокотовић.
Међутим, требало је да прође више од десет година да заживи Форум као простор истраживања и рада на савременом плесном стварашаштву. Иницијатори и оснивачи Форума били су, уз Оливеру Ковачевић Црњански, Питер Гринвуд, Јасна Ковачић, Ивана Инђин и Бранко Поповић, а окосницу су од првог дана чиниле балерине Фросина Димовска, Андреја Кулешевић и Јелена Марковић.
Након извођења ’Балерина’ на фестивалу ’Дезире’ у Суботици у новембру 2016. године – Форума више није било. Последице су биле туга и разочарење, све док се није родила идеја о монографији, јер ће она остати као сведочанство о једном узбудљивом периоду, када смо радили оно у шта смо веровали..., казала је Ковачевић Црњански.
Илуструјући значај Форума за нови плес, коаутор монографије Александар Милосављевић, бивши управник Српског народног позоришта, подсетио је на чињеницу да је од оснивања Битефа 1967. па до 2000. на овом престижном фестивалу СНП учествовао само једном (!), а у годинама по оснивању Форума чак девет пута, освојивши при томе и Награду публике за представу „Језик зидова”:
Упркос свим успесима перманентно је било резерви и отпора унутар самог ансамбла Балета, јер су многима сметале ’новине’ које Форум доноси. И признајем да ми је тих играча било жао, јер су се заправо плашили да пробају, па им је било лакше да заузму позицију презира, навео је Милосављевић.
Али уметност је увек избор, и зато сам убеђен у то да ће, и захваљујући овој мониографији, бити оних који ће кренути трагом Форума за нови плес и да ће, тако трагајући, наћи себе. Тиме ће још једна мисија Форума, баш као и сваког истински аутентичног позоришног пројекта, бити испуњена, поручио је коаутор монографије.
М. Стајић