Crteži Ane Novaković u Dortmundu
NOVI SAD: Novosađanka Ana Novaković, vizuelna umetnica koja se bavi interdisciplinarnim studijama umetnosti, performansom i multimedijom, ovih dana priredila je u Nemačkoj samostalnu izložbu pod nazivom “FLAW_LESS”.
Na ovoj izložbi, otvorenoj 20. jula u Kulturnom centru u Dortmundu, Ana Novaković je izložila crteže, uljane pastele, na kojima je intervenisala, skrećući time pažnju na ono što je u fokusu njenog doktorskog istraživanja na temu "Uklanjanje greške/ Instrumentalizacija prikaza ženskog tela u medijima masovne komunikacije". Ana Novaković je pohađala doktorske interdisciplinarne studije digitalne umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu do 2016, a potom nastavila usavršavanje na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
Intervenišući na ovim radovima, Ana Novaković je, kako objašnjava, "oduzela" one delove na ženskom telu koji se najčešće modifikuju (plastično hiruški, botoksom ili hijaluronom).
Tema kojom se Ana Novaković bavi u doktorskom istraživanju, po njenim rečima, krenula je od jednostavnog pitanja: postoji li ideal lepote danas? “Kroz istoriju umetnosti vidi se hronologija načina kako je čovek doživljavao figuru žene, kako navodi Ana Novaković, a deo opšte kulture, kako umetnika, tako i šire, jesu kanoni i proporcije, prisutni u određenoj epohi-podneblju. Politika i društveni okviri, smatra ona, utiču na carstvo vizuelnog, pa i izgled čoveka.
Radovi ovog temata kojim se bavim poslednjih pet godina posvećeni su pre svega tinejyerkama. Ciljna grupa koja se ispostavlja kao najranjivija, podložna je poremećajima u ishrani, ranom podvrgavanju estetskoj hirurgiji, usled brojnih nesigurnosti vezano za fizički izgled. U društvu spektakla, spoljašnje-vizuelno-površno uzima primat. Zdravo, moralno i etičko padaju u senku onoga što donosi kapital. Naša tela, i odnos koji imamo prema njima, definitivna su refleksija konzumerskog i prozumerskog društva i okoline u kojoj živimo, ukazuje Ana Novaković.
Uklanjanje greške je pokušaj revalorizacije prirodnog izgleda žene, kako objašnjava Ana Novaković, “jer koristi motive upravo onih elemenata koje mas mediji izbegavaju, koji u likovnom smislu predstavljaju vrednost više: liniju, tačku površinu, teksturu, boru, poru, pegu, vlas, elemente, koji čine prirodni proces menjanja naših tela, dok je digitalna tehnologija obrade fotografija, retuširanja i filtriranja jedan od saučesnika u sunovratu sistema vrednovanja lepote, zato što potencira besprekornost izgleda tela i lica koji je daleko od prirodnosti i realnosti. Upravo uz pomoć tih alata nastala je većina radova. Programi za digitalnu obradu slike, ovde su u službi poigravanja stereotipima i normama lepote savremenog doba."
Ana Novaković dosad je izlagala u Srbiji, Nemačkoj, Italiji i SAD- u. Neki od njenih radova nalaze se u privatnim i galerijskim kolekcijama u Furstenfeldbruku, Minhenu, Beču, Ljubljani, Njujorku, Beogradu, Nišu i Novom Sadu. Njena izložba u Dortmundu biće otvorena do 13. septembra.
N. P-j.