Цртежи Ане Новаковић у Дортмунду
НОВИ САД: Новосађанка Ана Новаковић, визуелна уметница која се бави интердисциплинарним студијама уметности, перформансом и мултимедијом, ових дана приредила је у Немачкој самосталну изложбу под називом “FLAW_LESS”.
На овој изложби, отвореној 20. јула у Културном центру у Дортмунду, Ана Новаковић је изложила цртеже, уљане пастеле, на којима је интервенисала, скрећући тиме пажњу на оно што је у фокусу њеног докторског истраживања на тему "Уклањање грешке/ Инструментализација приказа женског тела у медијима масовне комуникације". Ана Новаковић је похађала докторске интердисциплинарне студије дигиталне уметности Универзитета уметности у Београду до 2016, а потом наставила усавршавање на Академији уметности у Новом Саду.
Интервенишући на овим радовима, Ана Новаковић је, како објашњава, "одузела" оне делове на женском телу који се најчешће модификују (пластично хирушки, ботоксом или хијалуроном).
Тема којом се Ана Новаковић бави у докторском истраживању, по њеним речима, кренула је од једноставног питања: постоји ли идеал лепоте данас? “Кроз историју уметности види се хронологија начина како је човек доживљавао фигуру жене, како наводи Ана Новаковић, а део опште културе, како уметника, тако и шире, јесу канони и пропорције, присутни у одређеној епохи-поднебљу. Политика и друштвени оквири, сматра она, утичу на царство визуелног, па и изглед човека.
Радови овог темата којим се бавим последњих пет година посвећени су пре свега tinеjyеrkama. Циљна група која се испоставља као најрањивија, подложна је поремећајима у исхрани, раном подвргавању естетској хирургији, услед бројних несигурности везано за физички изглед. У друштву спектакла, спољашње-визуелно-површно узима примат. Здраво, морално и етичко падају у сенку онога што доноси капитал. Наша тела, и однос који имамо према њима, дефинитивна су рефлексија конзумерског и прозумерског друштва и околине у којој живимо, указује Ана Новаковић.
Уклањање грешке је покушај ревалоризације природног изгледа жене, како објашњава Ана Новаковић, “јер користи мотиве управо оних елемената које мас медији избегавају, који у ликовном смислу представљају вредност више: линију, тачку површину, текстуру, бору, пору, пегу, влас, елементе, који чине природни процес мењања наших тела, док је дигитална технологија обраде фотографија, ретуширања и филтрирања један од саучесника у суноврату система вредновања лепоте, зато што потенцира беспрекорност изгледа тела и лица који је далеко од природности и реалности. Управо уз помоћ тих алата настала је већина радова. Програми за дигиталну обраду слике, овде су у служби поигравања стереотипима и нормама лепоте савременог доба."
Ана Новаковић досад је излагала у Србији, Немачкој, Италији и САД- у. Неки од њених радова налазе се у приватним и галеријским колекцијама у Фурстенфелдбруку, Минхену, Бечу, Љубљани, Њујорку, Београду, Нишу и Новом Саду. Њена изложба у Дортмунду биће отворена до 13. септембра.
Н. П-ј.