U ŠANGAJSKOM MUZEJU MODERNE UMETNOSTI U TOKU JE IZLOŽBA MARINE ABRAMOVIĆ Transformisanje energije
Godine 1988. Marina Abramović i njen tadašnji partner Ulaj upustili su se u neverovatan podvig izdržljivosti - hodali su 2.500 kilometara krenuvši sa suprotnih krajeva Kineskog zida kako bi se sreli na sredini za poslednji zagrljaj pre no što su prekinuli svoju partnersku i profesionalnu vezu.
Trideset i šest godina kasnije, šangajski Muzej moderne umetnosti (MAM) otvorio je prvu izložbu Marine Abramović u Kini pod nazivom “Transformisanje energije”, koja predstavlja seriju radova inspirisanih mineralima i terenom na koje je umetnica naišla tokom svog tromesečnog putovanja Kineskim zidom, uz više od 1.000 dosad neviđenih fotografija s performansa, te predmeta i bilja koje je otkrila na putu. Takođe, “Transformisana energija“ omogućava posetiocima MAM-a da uđu u interakciju s radovima napravljenim kao odgovor na taj njezin performans.
U razgovoru s kineskim novinarima, Marina Abramović je ispričala da je sam performans bio prepun izazova, koje je prolazila s njenim saputnicima - kineskim vojnicima i vodičima. “Bilo je puno trenutaka kada fizički nisam mogla izdržati”, priznala je, otkrivajući i šta je pomislila kada je stigla do cilja. “Mogu preći još 2.500 kilometara i biti prva žena koja će prepešačiti Kineski zid. Ali koncept je bio drugačiji pa nisam. I sad mi je žao”.
Perfomans “Šetnja velikim zidom” Marina Abramović i Ulaj, koji je u međuvremenu preminuo, osmislili su početkom osamdesetih godina prošlog veka i prva im je ideja bila da se, kada se sretnu na sredini Zida - venčaju. No njihova je veza do realizacije performansa zapala u ozbiljnu krizu, tako da, kada su 1988. otišli da konačno hodaju Kineskim zidom, više nisu razgovarali niti su se viđali. “Bilo je gotovo među nama”. Ipak, kada su se konačno sreli na sredini puta, usledio je dug zagrljaj pun suza, ali ne ljubavnika, već, kako je umetnica objasnila, „zbog činjenice da su zvršili monumentalno delo – zasebno”.
M. S.