Uspešan debi u Metropolitenu
Rođena Novosađanka Daniela Kandilari trijumfovala je protekle nedelje na svom debiju na sceni njujorške Metropoliten opere, jedne od najprestižnijih muzičkih kuća na svetu, dirigujući novom operom “Euridika”.
U biografiji ove dirigentkinje i kompozitorke, pored respektabilne i bogate umetničke karijere koju je do sada ostvarila na muzičkoj sceni u Evropi i Americi, za naše čitaoce zanimljiv je podatak da je u Novom Sadu živela do 13. godine, a zatim se preselila u Maribor. Osnovne i magistarske studije klavira završila je na Univerzitetu za muziku u Gracu, master studije yez muzike na Univerzitetu u Indijani (SAD), a doktorirala je muzikologiju na Univerzitetu u Beču. U Ameriku je prvo otišla kao Fulbrajtova stipendistkinja 2004. godine, a u Njujorku živi od 2012.
„Euridika” je nova opera mladog američkog kompozitora Metjua Okojna sa kojim je Daniela Kandilari već radila na njegovoj prvoj operi “Crossing” 2017. na Muzičkoj akademiji u Bruklinu. Već tada joj se dopao njegov stil pisanja. Starogrčki mit o Orfeju ispričan kroz Euridikinu perspektivu, po libretu Sare Rul, Okojn je iskoristio za novu operu. Premijera “Euridike” je bila februara 2020. u Los Anđelesu kao koprodukcija Los Anđeles i Metropoliten opere. Sopran Erin Morl peva naslovnu ulogu uz baritona Džošuu Hopkinsa kao Orfeja.
Po rečima Daniele Kandilari, Metju Okojn ima veliki dar za povezivanje američkog muzičkog minimalizma sa romantikom i kreiranje bogatih orkestarskih boja: pet udaraljki, klavir, dve harfe i standardna postava duvačkih i gudačkih instrumenata.
- Opera je vrlo lirična sa mnogo ritmičkih kompleksnosti, tako da na momente podseća i na stil Druge Bečke škole. U isto vreme mislim da ima i puno paralela sa ranom muzikom i gestama, koje tu često nalazimo. Karakter oca, koji je dodat još za vreme pisanja igre “Euridika” po izboru Sare Rul, je praćen motivima koje nalazimo u Vagnerovim operama, pa se to čuje i u orkestralnima intermecima, koji prate razvoj priče između Euridike i njenog oca- kaže naša sagovornica.
Prošle godine Daniela Kandilari je takođe u Njujorku dirigovala u projektu “Majka svih nas”, koji je nastao u saradnji Džulijarda, Njujorške filharmonije i Metropoliten muzeja, i zahvaljujući uspehu te predstave to joj je otvorilo vrata Metropoliten opere koja je velika prekretnica za sve stvaraoce.
- Jedan od članova Metropoliten opere je došao na naše predstave u Metropoliten muzej, gde su videli i čuli kako radim. Poziv za saradnju je usledio u martu kada smo svi već nekako imali osećaj da će predstave biti moguće ovi jeseni- objašnjava Daniela Kandilari.
Pod dirigentskim vođstvom Daniele Kandilari izvedeno je poslednjih sezona sa velikim uspehom niz modernih opera, ali i standardni repertoar u nekim od najpoznatijih operskih kuća u Americi. Pri radu na svakom novom delu, kako kaže ispunjavaju je razgovori sa kompozitorom i ansamblom, režijske i muzičke probe i zajedničko pronalaženje muzičkog jezika za tu produkciju. Kombinacija muzike našeg vremena i romantike joj je posebno bliska. Jedna od želja joj je da predstavi što više muzike naših kompozitora na mestima gde radi, i upozna publiku i muzički svet sa našom bogatom muzičkom tradicijom.
- Rad sa mladim i kompozitorima našeg vremena mi je vrlo bitan. Osim toga što našu profesiju vode napred i stvaraju naš muzički svet, mislim da dodatno stvaraju i naše zajednice i izgrađuju naš svakidašnji život - napominje Daniela Kandilari. - Muzika je jedan od osnovnih načina komunikacije i razumevanja, i kompozitori našeg vremena znaju šta nam je potrebno.
Daniela Kandilari je zahvaljujući svojoj izuzetnoj posvećenosti postigla još jedan veliki uspeh- početkom ovog meseca imenovana je za glavnog dirigenta za operu na uglednoj Music Academy of the West u Santa Barbari u Kaliforniji.
- Prvi projekt koji radimo na Music Academy of the West će ovog leta biti opera “Evgenije Onjegin” za 75. godišnjicu te ustanove. Veselim se radu sa mladim pevačima i instrumentalistima. Music Academy ima vrlo bitnu tradiciju u Americi, i čast mi je da imam mogućnost da nastavim tu tradiciju, i u isto vreme je izgrađujem.
Nina Popov