Marija Jelić, sopran: Kosara je devojka koja sanja, ali se i bori
Naslovna uloga opere „Vladimir i Kosara“ Stevana Divjakovića, koja se scenski premijerno izvodi na dan Srpskog narodnog pozorišta, 28. marta, poverena je sopranistkinji Mariji Jelić, koja je već na početku svoje karijere prisutnija na internacionalnoj operskoj sceni.
Od kada je, paralelno sa studijama prirodnih nauka, školovala i glas, Marija Jelić je praktično započela svoju pevačku karijeru, u međuvremenu završila master studije operskog pevanja, i dalje se usavršavala pod mentorstvom Dženifer Rouli, primadone Metropolitena.
Veliki je broj koncerata iza Marije Jelić, kod nas, ali i u Parizu, Beču, Moskvi, Pekingu, Plovdivu, Vroclavu, a od 2017. je prisutna i na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, a potom i Srpskog narodnog pozorišta.
Može li se lik Kosare posmatrati kao arhetipski simbol neostvarenosti, mladosti koja ide u susret snovima, ali doživljava ljubav koju prekida tragedija?
- Jako je važno da razumemo vreme u kom je odrastala Kosara, društvene odnose u tom vremenu, kao i ograničenja koje je to vreme nosilo. Kosara je devojka koja sanja, ali koja se veoma odvažno i samosvesno bori za svoju ljubav i na kraju uspeva da se za nju i izbori, međutim, okolnosti koje su se desile dovode do tragedije. Svakako je ljubav kao takva večna, pa je i njena ljubav ostala prisutna do samog kraja ovog dela, bez obzira na smrt njenog supruga. Kosara je veoma kompleksan psihološki lik, imajući u vidu da ona mora da igra nekoliko važnih društvenih uloga. Od carske kćerke, zatim dukljanske kraljice, sve do supruge. Ona ima isprepletane emocije i promene stanja u zavisnosti od konteksta u kom se nalazi i društvenog delanja koje sprovodi. Odnosi u operi su izuzetno zanimljivi, jer možemo da vidimo kako se žena sa posebnim društvenim statusom u tom periodu ponašala u svečanim prilikama, bogosluženjima, privatno u odnosu sa suprugom i ocem, ali i kako je zapravo ona veoma otvorena i iskrena u svojoj borbi za ljubav. Imajući u vidu sociološki i istorijski kontekst u vremenu u kom se odigrava radnja, možemo da zaključimo da je Kosara veoma sklona introspekciji i da svoja osećanja jasno pokazuje u svim momentima na iskren način.
Kako partitura prati emocionalni svet Kosare i onog što joj se događa?
- Muzika je pisana sa posebnom lirskom notom, u kojoj se izdvajaju dramski momenti, prisutna je i duhovna muzika, ali i elementi tradicionalne muzike. Kompozitor Stevan Divjaković se zaista trudio da ovo veoma sveobuhvatno delo prikaže kroz različite dimenzije i mislim da će se ova opera redovno izvoditi na sceni SNP-a. Kosara ima veliki broj lirskih segmenata u kojima prikazuje svoju istančanost i krhkost karaktera u polju pokazivanja emocija koje ima prema Vladimiru i ocu Samuilu, ali i narodu jer je ona jedna nežna, submisivna carska ćerka, puna topline. Sa druge strane, u delovima gde se ona raspravlja sa Vladislavom i pokušava da odgovori na njegove pretnje, a kasnije zaštiti voljenog Vladimira, možemo da čujemo muziku sa naglašenim dramskim momentima, većom dinamikom. Na kraju, ona završava potpuno skrhana od bola u veoma lirskom tonu, ali sa jasnim stavom da je ona ipak i dalje kraljica.
Predstava nema realistički koncept, udaljava se od njega, i ulazi u svet blizak snovima, i drugačijim značenjima. Kakve je to zahteve postavljalo pred pevače?
- Svaka predstava može da se tumači na različite načine i da se stavlja u realnosti koje su nama bliske. Realnost je ovde prikazana geografski, istorijski, sociološki u smislu društvenih odnosa, a u emocije možemo da stavimo u kontekst snova jer one nakon realnosti postaju večne. Svako od nas pevača je svoj lik pažljivo osmišljavao i gradio, da bi što bolje dočarali sliku tadašnjih društvenih prilika na sceni. Ipak, veoma značajnu ulogu imaju i hor i balet koji daju delu potporu u svim segmentima, a svakako najznačajniji je orkestar koji nam kreira ovu muziku.
Pevali ste u još jednom domaćem delu, u operi „Na uranku“ Biničkog. Da li izdvajate domaća dela od ostalih? Moraju li imati poseban tretman u repertoaru?
- Uloga Stanke u operi “Na uranku” je za mene bila veoma značajna i pevala sam je u Narodnom pozorištu u Beogradu. Svako domaće delo zaslužuje poseban tretman u repertoaru, imajući u vidu da jedan od naših glavnih zadataka kao umetnika je da čuvamo i negujemo našu kulturnu baštinu. Strateški cilj bi svakako trebalo da bude gostovanje domaćih opera u inostranstvu i tome treba posvetiti posebnu pažnju. Sigurna sam da će “Vladimir i Kosara” imati svoje posebno mesto u mesečnom repertoaru i da će predstava biti odlično prihvaćena od publike.
Vaša karijera praktično je započela na inostranoj sceni. Tamo ste više nastupali nego ovde. Kako je do toga došlo?
– Imala sam tu sreću da pevam u preko 15 zemalja za veoma kratko vreme i sa malo godina, mada ono što bih svakako izdvojila u prošloj godini jeste moj solistički koncert u Karnegi holu, izvođenje Mikaele u operi „Karmen“ sa Elinom Garančom na Ljubljanskom festivalu i Belefu, koncert sa Plasidom Domingom i RTS-om, Hoze Kurom sa Dubrovačkim simfonijskim orkestrom. A moj prvi nastup u SNP-u u dogodio se januara 2020. godine po mom povratku sa turneje iz Kine sa Sankt Peterburg državnim simfonijskim orkestrom, kad sam debitovala kao Mimi u „Boemima“. Nekoliko meseci pre toga me je tadašnji direktor Opere Aleksandar Stankov čuo na koncertu u novosadskoj Sinagogi sa orkestrom Ministarstva odbrane “Stanislav Binički” i pozvao me da pevam ulogu Mimi.
Kakav je osećaj pevati i deliti istu scenu sa svetski poznatim operskim umetnicima, i učiti od njih?
- Svakako neponovljiv osećaj. Za mene je pevanje sa svetski poznatim operskim umetnicima veliki izazov ali i velika odgovornost. Svako od njih je drugačiji, ali je lepota u individualnosti i u tome da od svakoga možete nešto da naučite. Ja se u pevanju, ali i u životu rukovodim Šekspirovim mislima iz njegovog dela “Mnogo vike ni oko čega”, a to je da je “srećan onaj koji čuje kako mu ljudi pronalaze greške, pa onda može i da ih otklanja”. Zahvalna sam na svakom momentu koji sam imala da učim od najboljih.
Hoćemo li vas od sada češće slušati i gledati u našim predstavama?
- Ja se nadam da ću biti više aktivna u našoj zemlji, ali to pre svega zavisi od mog rasporeda i angažmana koje imam i u inostranstvu. Srpsko narodno pozorište je veoma otvoreno za sve umetnike, kako naše koji nisu zaposleni u pozorištu, tako i velike umetnike iz inostranstva, što je veoma značajno, jer daje publici priliku da čuje nove umetnike, ali i da svakako radimo na konstantnom podizanju kvaliteta predstava i produkcije. Do kraja ove sezone ću svakako pevati u našoj zemlji, čeka me i moj prvi solistički koncert u Beogradu, snimanje mog prvog albuma u inostranstvu, a za leto učešće na brojnim festivalima. Planiram do kraja sezone da otpevam još jednu novu ulogu koju aktivno spremam.
Da li ste vi jedina naša, moguće i u svetu, operska pevačica s diplomom Elektrotehničkog fakulteta? Jeste li baš želeli da prvo završite taj fakultet, pa tek onda da se posvetite pevanju?
- Ovo pitanje me veoma raduje jer nisam jedina. Ima još nekoliko mojih kolega koji su završili Elektrotehnički fakultet, a i Fakultet tehničkih nauka. Ja sam oduvek želela da se bavim elektronikom, čime svedoči to da sam nakon osnovnih, završila i master studije, a trenutno sam student doktorskih studija na Elektrotehničkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Pevanje je uvek išlo kao komplementarna oblast uz elektroniku, da bi se u poslednje vreme izdvojila kao primarna. A što se sveta tiče, nisam imala prilike da se susrećem sa kolegama koji su inženjeri i pevači, tako da je tu veoma moguće da sam u tom segmentu jedinstvena.
N. Pejčić