Ivi Brdar uručena nagrada za dramski tekst Sterijinog pozorja
Dramskoj spisateljici Ivi Brdar večeras je uručena nagrada Sterijinog pozorja za najbolji savremeni domaći dramski tekst na konkursu za sezonu 2017/ 2018. godine. Nagrada je uručena na Dan Sterijinog pozorja.
Iva Brdar je pobedila tekstom “Bacači prstiju”. Žiri je radio u sastavu Simon Grabovac (predsednik), Jelena Mijović i Igor Burić. Na konkurs Sterijinog pozorja za originalni domaći dramski tekst u 2017/ 2018. godini stiglo je 88 radova. Odluka je doneta jednoglasno, a žiri je izdvojio još tri teksta koji su po kvalitetu, dramskom potencijalu i umešnosti na veoma visokom nivou i koji svedoče o visokoj svesti njihovih autora: “Moćni rendžeri ne plaču” Tijane Grumić, “Tamo gde pevaju” Filipa Grujića, i “Tako se menja svet” Katarine Mitrović.
Žiri se pri donošenju odluke držao pre svega estetskih kriterija, tematsko-motivskih polazišta i zanatske umešnosti. Tekst je morao da zadovolji sve bitne kriterije: da polazi od originalne ideje, da se drži zanatskih uzusa (u pogledu zapleta, likova, vođenja dramske radnje) i, naravno, da je savremen, da se tiče savremenog čoveka. Pored ovoga, žiriju su bile važne i neke opštije stvari: da je izbor postupka građenja teksta poseban, da nudi slojevito čitanje i da ima izdvojene društvene, pesničke, pa i filozofske stavove, što podrazumeva da tekst može da se tumači iz različitih uglova, što mu obezbeđuje univerzalnost.
Iva Brdar je rođena u Beogradu 1983. Završila je studije dramaturgije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i Pozorišne studije na fakultetu Sorbonne Nouvelle Paris 3. Autorka je drama (“Avionspoting” i “Bacači prstiju”), radio drama (“Digitalna pilula”, nagrađena na konkursu Radio Beograda), scenarija (“Daleko da bolje ne može biti”), kao i dramatizacija. Prevela je nekoliko drama sa francuskog jezika.
„Drama ’Bacači prstiju’ Ive Brdar pleni neobičnim izborom teme - dve devojke na takmičenju autostopera, jezičkim stilom - drama je napisana gotovo u stihu, kratkim, jezgrovitim i poetičnim rečenicama - a ističe se i bogatim slojevima značenja koja opisuju savremeni svet kao turobno i prazno mesto za pune duše željne života. Kvalitet drame Ive Brdar dodatno gradi to što su dve devojke na početku drame mlade i razdragane, da bi do kraja postale zrele i rezignirane ”, navodi se u obrazloženju.
Po oceni žirija, “Bacači prstiju” pokreću na preispitivanje, na postavljanje bolnih pitanja, na pokušaje da otkrijemo kada smo se predali, koji je trenutak kada je instinkt za pukim preživljavanjem ugušio svaki etički i estetski ideal kome smo možda težili nekad: „Da se u ovom komadu sami ne prepoznajemo, to bi mogla biti avanturistička priča, otkrivanje egzotičnih krajeva iz kojih se glavne junakinje nikada neće vratiti. Ali, živo blato, u koje upadaju ove dve konzumentkinje (čije motive i uverenja autorka takođe dovodi u pitanje) nekakve sumanute nagradne pustolovine, naše je blato, ono koje nas je gotovo sasvim progutalo”.
K. R.