RITAM RAVNICE I MORA Uživanje uz još jednu ediciju „Dana Vojvodine u Istri”
Već više od dve decenije traju bijenalni programi pod festivalskim nazivima “Dani Istre u Vojvodini” i “Dani Vojvodine u Istri” između istoimenih kulturno- političkih zajednica.
Pored nesumnjive zajedničke lepeze multikulturalnosti i interkultu- ralnosti kao poveznice u politici sadašnjeg vremena, dve regije uspostavile su srdačnu bliskost i naklonost još u jugoslovenskim vremenima kada su ritmovi ravnice i mora bili u istom bendu. Kultura je u središtu i korenu ovih programa, a iz nje granaju umetnički, turistički, ekonomski, prijateljski i drugi mogući odnosi između umetnika i publike ali i svih zainteresovanih u ovom društvenom vorteksu.
Ovogodišnji program pod nazivom “Ritam ravnice i mora” održao se u Puli u organizaciji Istarske kulturne agencije i Kulturnog centra Vojvodine “Miloš Crnjanski” iz Novog Sada. Program je bio filmski i muzički, savremene umetničke provenijencije. Filmski program prikazan je u pulskom bioskopu Valli, po izboru rediteljke i selektorke iz Novog Sada Milane Nikić. Prikazano je pet savremenih kratkih, igranih i dokumentarnih filmova mladih autorki iz Vojvodine. Multižanrovska selekcija sadržala je širinu i dubinu u kojima su se mogla naslutiti kretanja u filmskom svetu Vojvodine kao i skrivene zahtevnosti publike. Prikazani su sledeći filmovi: Ko je sad taj Ika Bašić? (dokumentarni) Tamare Trninić; Šafarikova 19 (igrani) Lane Pavkov; Večera sa Ljubom (dokumentarni) Divne Stojanov; Muve bez glave (igrani) Milane Nikić i Najtopliji dani leta (igrani) Maše Šarović.
Nakon filmskog programa, publika se preselila u poznati pulski klub La Resistance, dograđen preko terena za boćanje, gde su održani koncerti vojvođanskih performera. Prvi nastup imao je duo Čurčić/Tasić, novosadski dvojac bas gitare i efekata sa bubnjem koji neguje kontekst slobodne improvizacije sa elementima ambijentalne, redukcionističke i groove muzike. Potom je nastupio Vladimir Lenhart, poznat kao “Jedan čovek - četiri vokmena”, koji nastupa kao Lenhart Tapes. Priče iz world music scene kažu da je Lenhart Tapes stvorio jedan sofisticirano divlji muzički zombi-žanr prožet noizom, dabom, etnom, in- dustrialom i folkom. Za kraj, nastupila je kao di-džej Milana Nikić, poznata i pod nazivom “Beton i Šljokice”. Filmska rediteljka danju a noću di-džej, ona balansira između dva sveta, muzike i režije, koja se stapaju na jednom mestu, a to je scena.
Odmah početkom 2025. organizovaće se nastavak revije kratkih, igranih i dokumentarnih filmova iz Vojvodine, takođe u pulskom bioskopu Valli, i po izboru selektorke Milane Nikić. Tom prilikom biće prikazani filmovi Sam pred sobom (dokumentarno-igrani) Dragoljub Elčić; Kristina (dokufikcija) Nikole Spasića; Prvak sveta (dokumentarni) Lane Pavkov; 9-5, Grad i U tvojim rukama (kratki igrani) Maša Šarović; 24h Ljubav i Dostavljačke priče (kratki dokumentarni) Milane Nikić.
Razmatrajući ideju o odloženom gledanju filmova, organizatori i sarad- nici su se odlučili da večitom imperativu decentralizacije umetničkih programa dodaju i detemporalizaciju, odnosno defestivalizaciju. To znači održati jedan susret godišnje, ali neprekidno kreirati prostor za umetnost iz bliske regije i time praviti realni kontinuitet razmene kulturnih programa koji povlači i druge odnose.
Dragan Ilić