BIOSKOPSKA 2019: Dosada nije zagarantovana
Ako bi sudili po glavnoj filmskoj matici na globalnom planu i onome šta će nam ona doneti u ovoj godini, svet zaista ne želi da se menja.
Možda mi koji u njemu živimo ni nemamo potrebu za tim, bar ne dok smo u bioskopskom mraku. U dobroj meri dakle, biće to deža vi - puno toga već viđenog, od blokbaster franšiza, preko obnovljenih, na malo drugačiji način ponovljenih verzija dobro nam poznatih priča, do nekih novih na večite teme. To ne znači da će nam započeta bioskopska godina biti baš jako dosadna.
“Kralj lavova” je praktično rimejk Diznijevog istoimenog animiranog klasika. Do sada već možda i pomalo zaboravljena ali i mnogim generacijama poznata i omiljena priča biće predstavljena, moguće je i u još uzbudljivijoj i atraktivnijoj verziji, ovog puta kompjuterski generisanih slika. Drugim rečima sve će u njemu izgledati kao pravo, u nekim stvarima čak i bolje. Ovo je takođe čedo Diznijevog studija, a potpisuje ga kao reditelj Džon Fevrou, čija nam je “Knjiga o džungli” od pre par godina takođe urađena CGI tehnikom donela veliko gledalačko uživanje.
Od animiranih atrakcija koje nude dobru akciju i nešto od avanturističkog duha uz dosta mašte, tu su “Toy Story 4” (Priča o igračkama 4), “Honj To Train Your Dragon: The Hidden Njorld” , “Ledena kraljica 2”, “Tajni život kućnih ljubimaca 2, “The Angry Birds Movie 2”, “Lego film 2”…
Nezanemarljiv je i trend snimanja igranih filmova po čuvenim animiranim prethodnicima. Tako je nekada Diznijev crtać “Aladin” režirao, sa stvarnim glumcima, uvek zabavan i na visini zadatka, Gaj Riči. Animiranog klasika “Dambo” (to je ona priča o ušatom cirkuskom slončetu koje može da leti), sada u verziji igranog/CGI filma latio se nekrunisan kralj fantazije Tim Barton.
Od neizbežnih i zbog slave i inercije, nastavaka, prednastavaka i rimejkova na prvom mestu su Ratovi zvezda : Epizoda IV. Poslednji film zaključne trilogije režirao je već oprobani Džej Džej Ejbrams. Nekima je to još uvek važno, te je priča ove epizode strogo čuvana tajna. U ovoj grpi su Osvetnici (Avengers: Endgame) nastavak i zaključak “Beskonačnog rata” u kojem su, kažu najave, reditelji braća Ruso i nadležni iz Marvela našli način kako da uskrsnu u prethodnom filmu poprilično umrtvljene, valjda svima na planeti drage superheroje. Na meniju su i “Spajdermen: Deleko od kuće”, “To: Drugo poglavlje”, “Ljudi u crnom: “Internacional”, novi “Terminator” kao i “Šaft” i “Godzila: Kralj monstruma”. Toliko o filmovima za decu i odrasle.
Ono što sledi je samo za odrasle.
Komedija “Greed” (Pohlepa) reditelja Majkla Vinterbotoma vrti se oko jedne divlje rođendanske proslave organizovane u Grčkoj – 60. rođendana krajnje nesimpatičnog milijardera vlasnika nekoliko maloprodajnih trgovinskih lanaca. Upućeni kažu, da je svaka sličnost glavnog lika u filmu sa ozloglašenim britanskim mogulom Filipom Grinom, “strogo slučajna”.
U filmu “Once Upon a Time in Hollywood” Kventin Trantino se posle, za gledaoce i filmofile zanimljivih žanrovskih izleta, posveta i kreativnih nadogradnji, vratio krimi priči zasnovanoj na istinitim i jezivim događajima 1969. godine, u Los Anđelesu, vezanim za ubistvo glumice i modela Šeron Tejt. Preporuka bi trebalo da bude glumačka ekipa koju predvode Leonardo Dikaprio, Bred Pit i australijska mlada zvezda Margo Robi.
Novim filmom “Memoria” (Pamćenje) predstaviće se i miljenik svetskih festivala, tajlandski genije Apičatpong Verasetakul. Glavna junakinja je Škotlanđanka (Tilda Svinton) koja na putu po Kolumbiji počinje da primećuje čudne zvuke, da bi počela da preispituje i svoju pojavu, izgled… Za stripljivog gledaoca Verasetakulovi filmovi puni su zaista neočekivanih stvari, katkad tako običnih, katkad neverovatnih i krajnje bizarnih. Po svemu sudeći ni ovo neće biti izuzetak.
Jedan od najočekivanijih filmova u ovoj godini je “Irishman” (Irac) u režiji Martina Skorsezea koji ponovo okuplja Al Paćina, Roberta Denira, Džoa Pešija i Harvija Kajtela. U priči o ratu mafijaških kartela 70- ih, Deniro igra plaćenog ubicu Frenka Širana, a Paćino korumpiranog sindikalnog vođu Džimija Hofu. U filmu“Benedetta”, Pol Verhoven će gledaocima posle filma “Ona” (Elle) isporučiti još jednu kontroverznu priču ovoga puta o istorijskoj ličnosti Benedeti Karlini. Reč je o životu ove čuvene monahinje kasnije lezbejske ikone. Vreme događanja, italijanska renesansa.
“The Laundromat” ili mašina za pranje para je novi film Stivena Soderberga apsolutno potvrđenog reditelja kada su u pitanju teme proizašle iz udarnih vesti svetskih medija. Setimo se filmova “Trefiking” i “Erin Brokovič”. Sada je na red došao slučaj Panamskih papira, svetskog skandala oko utaje poreza u koji su umešani mnogi od velikih svetskih, ali kako se izveštavalo i onih iz manjih zemalja, biznismena i političara. Jedan, verovatno, prodoran pogled u mehanizam.
Ko voli i ne odustaje od gledanja onoga što radi Džim Džarmuš, narednih meseci moguće je obradovaće i njegova zombi komedija”The Dead Don’t Die”. Glumačku ekipu predvode Adam Drajver, Bil Marej i Tilda Svinton.
Kada je reč o omiljenom i etabliranom reditelju, čiji se filmovi sa radoznalošću očekuju, Ričard Linklejter će nam ponuditi duhovitu i misterioznu priču zasnovanu na hit romanu Marije Sempl sa Kejt Blanšet u glavnoj ulozi. “Where’d You Go, Bernadette? “ (Gde si nestala, Bernadeta) je priča o nimalo konvencionalnoj, ali voljenoj majci koja iznenadno nestaje. Kao roman i film na satirično-humorističan način govori o novim vrednostima digitalnog sveta 21. veka.
Za kraj ovog nesveobuhvatnog pregleda/predloga izdvojio se i SF filmu “Ad Astra” (Do zvezda). Reditelj Džejms Grej je Breda Pita poslao u svemir. On putuje do ivice Solarnog sistema u potrazi za svojim ocem (Tomi Li Džons) koji je pre 20 godina otišao na Neptun u potrazi za vanzemaljskim životom.
Pa, hajdemo do zvezda, kad već ne možemo mnogo manje.
“Sorry We Missed You” je naslov novog filma Kena Louča koji je odlazak u penziju najavio u vreme izlaska njegove socijalne drame znatnog ođeka “Ja, Danijel Blejk”. Kako britanski poznavaoci tamošnje filmske scene javljuju, Louč se na zadovoljstvo mnogih običnih/potlačenih ljudi, ipak nije povukao. Okrenu se novoj, koliko sutra glavnoj javnoj medijskoj temi: ekonomiji baziranoj na tržištu rada privremeno povremenih poslova. Ovoga puta, kroz priču o slučaju vozača kombija i njegovoj borbi da svoju i glave svoje porodice održi iznad vode porodičnog bankrota i propasti.
V. Crnjanski