Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

"ČUVANJE UTICAJA VELIKIH GRADITELJA": Kustoskinja izložbe „Dragan Krstić” prof. dr Dragana Konstantinović za Dnevnik

20.05.2024. 12:18 12:35
Piše:
Foto: privatna arhiva

U petak je u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine otvorena retrospektivna izložba “Dušan Krstić: Arhitektura”, posvećena jednom od vodećih domaćih arhitekata u poslednjih nekoliko decenija.

Postavka se sastoji od bogate dokumentacije MSUV koju je arhitekta poklonio muzeju, štampanih printova, fotografija i maketa koje su izradili studenti arhitekture, a ljubaznošću porodice premijerno će biti izloženi i Krstićevi originalni crteži, što je zaokružilo prikaz njegovog bogatog arhitektonskog i umetničkog opusa. Izložba “Dušan Krstić: Arhitektura” nastavak je saradnje MSUV i Departmana za arhitekturu i urbanizam FTN Univerziteta u Novom Sadu na proučavanju bogatog arhitektonskog modernističkog nasleđa. Jedna od kustoskinja ove izložbe, uz Vladimira Mitrovića, jeste i profesorka sa FTN-a Dragana Konstantinović.

Koje su to osobenosti Krstićevog arhitektonskog/graditeljskog stila, od početka karijere do prvih godina 21. veka? Na koji način je evoluirao od početaka u socijalističkom sistemu, do ipak drugačijih urbanističkih okolnosti koje su nas sačekale u 21. veku?

– Dušan Krstić započeo je svoj rad u vreme velike graditeljske obnove i rekonstrukcije Novog Sada nakon Drugog svetskog rata. Taj modernizacijski proces nosili su mladi, tek diplomirani arhitekti i inženjeri, pokazujuću veliki stepen odgovornosti prema ulozi u kojoj su se našli. Radeći u velikim građevinskim sistemima, poput Neimara, Krstić je učio praktične elemente arhitektonskog zanata, izgrađujući svoju profesionalnu ličnost. 

U tadašnjoj socijalističkoj državi stanovanje je bilo visoko na lestvici prioriteta i izgradnja novih naselja u Novom Sadu obeležila je posleratne decenije. Osvojene su peskovite teritorije Limana, prostori oko novog Bulevara 23. oktobra, a kasnije i prostor Novog naselja. Na tim poslovima, Krstić je ostavio značajan trag, kreirajući specifičan jezik svoje arhitekture koja se razvijala na temeljima posleratnog jugoslovenskog modernizma, ali i iskustava posleratnih američkih arhitekata koje Krstić pomno pratio i o njima pisao. Njegov rad na stambenim objektima i kompleksima, pokazuje njegovo duboko interesovanje za procese u stanovima, humanu dimenziju u bavljenju prostorom, potrebu da se prostor prilagođava porodici i promenama u njoj… Istovremeno, uspostavljao je širu ravan razumevanja tema stanovanja i univerzalnih vrednosti kojima se meri kvalitet stanovanja i pojedinačnih stanova, težeći da se normiraju i utvrde mere kvaliteta, po najraznovrsnijim kriterijumima. 

Tranzicioni procesi krajem devedesetih doneli su drugačije tržišne uslove, nove urbanističke parametre, i kao posledicu, drugačije arhitektonske kvalitete. Verujem da je bilo izuzetno teško odustati od svih vrednosti arhitektonske prakse koje je izgrađivao godinama i pristati na kompromisne uslove i rešenja na kraju uspešne karijere. Međutim, pozitivna promena u tim godinama bila je njegov dolazak na Departman za arhitekturu i urbanizam, gde je počeo da radi kao vanredni profesor i da drži teme iz oblasti stanovanja i projektovanja javnih zgrada. To je Krstiću pružilo priliku da izvrši sintezu sopstvenih iskustava i prepusti se edukaciji studenata koji su se spremali za arhitektonsku scenu. Taj posao radio je kao veliki posvećenik.

Izložba je nastavak saradnje MSUV i Departmana za arhitekturu i urbanizam FTN-a na proučavanju bogatog arhitektonskog modernističkog nasleđa, gde su u kustoski rad bili uključeni i studenti različitih godina studija. Na koji način su studenti učestvovali i kako su videli Krstićevo delo?

– Upoznavanje studentima sa lokalnim kontekstima i stvaraocima značajan je temelj njihovog obrazovanja. Takve teme često uključujemo u nastavu kako bismo izgradili jasne relacije prema prostoru kojem živimo i delujemo, i da bismo istražujući učili o značajnim projektantskim temama i iskustvima. Rad na ovoj izložbi bio je prilika da se studenti uključe u proces. Konkretno, grupa studenata radila je na izradi maketa za kompleks na Limanu I – na prikazu urbanističkog sklopa, na prikazu jedne reprezentativne kule i njene strukture, kao i makete Društvenog doma. Prethodnih godina, u okviru predmeta Savremena arhitektura 2 bavili smo se istraživanjem nastanka i trajanja škole u Erdeviku. Za potrebe ove izložbe, posebno smo se bavili temom Modela za vrednovanja stanova, gde su koleginice Nina Čegar i Katarina Dojčev dale značajan doprinos složenoj rekonstrukciji i interpretaciji Neimarovog modela, koji do danas nismo pronašli. 

Koliko je Krstićeva zaostavština danas značajna u samom obrazovnom procesu na FTN Univerziteta u Novom Sadu? 

– Verujem da je ovaj projekat – izložba i monografija – značajan korak u razumevanju svih domena njegovog delovanja. Kako je prošlo dosta godina od njegovog odlaska sa Departmana, studenti mogu biti samo posredno upoznati sa njegovim radom. Upravo zato, lokalne teme i ličnosti moraju biti stalno deo obrazovnog procesa, i to najbolje kao deo studentskih istraživačkih tema kojim se pobuđuje njihovo interesovanje i rad. Verujem da je snaga tih inicijativa osnova čuvanja uticaja velikih projektantskih ličnosti koji su bili deo naše škole, ali i deo novosadske sredine. 

N. Marković

Piše:
Pošaljite komentar
PRIRUČNICI ZA ARHITEKTURU i svet uopšte KREŠIMIRA ROGINE Nada je generacija zed, jer su milenijalci – razočarali

PRIRUČNICI ZA ARHITEKTURU i svet uopšte KREŠIMIRA ROGINE Nada je generacija zed, jer su milenijalci – razočarali

27.02.2024. 13:16 13:20
BEOGRAĐANKA OPLJAČKALA DVORAC NA MALTI Zaposlila se kao arhitekta, pa ukrala predmete vredne 13.000 evra!

BEOGRAĐANKA OPLJAČKALA DVORAC NA MALTI Zaposlila se kao arhitekta, pa ukrala predmete vredne 13.000 evra!

24.04.2024. 17:15 17:39