Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

"ЧУВАЊЕ УТИЦАЈА ВЕЛИКИХ ГРАДИТЕЉА": Кустоскиња изложбе „Драган Крстић” проф. др Драгана Константиновић за Дневник

20.05.2024. 12:18 12:35
Пише:
Фото: privatna arhiva

У петак је у Музеју савремене уметности Војводине отворена ретроспективна изложба “Душан Крстић: Архитектура”, посвећена једном од водећих домаћих архитеката у последњих неколико деценија.

Поставка се састоји од богате документације МСУВ коју је архитекта поклонио музеју, штампаних принтова, фотографија и макета које су израдили студенти архитектуре, а љубазношћу породице премијерно ће бити изложени и Крстићеви оригинални цртежи, што је заокружило приказ његовог богатог архитектонског и уметничког опуса. Изложба “Душан Крстић: Архитектура” наставак је сарадње МСУВ и Департмана за архитектуру и урбанизам ФТН Универзитета у Новом Саду на проучавању богатог архитектонског модернистичког наслеђа. Једна од кустоскиња ове изложбе, уз Владимира Митровића, јесте и професорка са ФТН-а Драгана Константиновић.

Које су то особености Крстићевог архитектонског/градитељског стила, од почетка каријере до првих година 21. века? На који начин је еволуирао од почетака у социјалистичком систему, до ипак другачијих урбанистичких околности које су нас сачекале у 21. веку?

– Душан Крстић започео је свој рад у време велике градитељске обнове и реконструкције Новог Сада након Другог светског рата. Тај модернизацијски процес носили су млади, тек дипломирани архитекти и инжењери, показујућу велики степен одговорности према улози у којој су се нашли. Радећи у великим грађевинским системима, попут Неимара, Крстић је учио практичне елементе архитектонског заната, изграђујући своју професионалну личност. 

У тадашњој социјалистичкој држави становање је било високо на лествици приоритета и изградња нових насеља у Новом Саду обележила је послератне деценије. Освојене су песковите територије Лимана, простори око новог Булевара 23. октобра, а касније и простор Новог насеља. На тим пословима, Крстић је оставио значајан траг, креирајући специфичан језик своје архитектуре која се развијала на темељима послератног југословенског модернизма, али и искустава послератних америчких архитеката које Крстић помно пратио и о њима писао. Његов рад на стамбеним објектима и комплексима, показује његово дубоко интересовање за процесе у становима, хуману димензију у бављењу простором, потребу да се простор прилагођава породици и променама у њој… Истовремено, успостављао је ширу раван разумевања тема становања и универзалних вредности којима се мери квалитет становања и појединачних станова, тежећи да се нормирају и утврде мере квалитета, по најразноврснијим критеријумима. 

Транзициони процеси крајем деведесетих донели су другачије тржишне услове, нове урбанистичке параметре, и као последицу, другачије архитектонске квалитете. Верујем да је било изузетно тешко одустати од свих вредности архитектонске праксе које је изграђивао годинама и пристати на компромисне услове и решења на крају успешне каријере. Међутим, позитивна промена у тим годинама била је његов долазак на Департман за архитектуру и урбанизам, где је почео да ради као ванредни професор и да држи теме из области становања и пројектовања јавних зграда. То је Крстићу пружило прилику да изврши синтезу сопствених искустава и препусти се едукацији студената који су се спремали за архитектонску сцену. Тај посао радио је као велики посвећеник.

Изложба је наставак сарадње МСУВ и Департмана за архитектуру и урбанизам ФТН-а на проучавању богатог архитектонског модернистичког наслеђа, где су у кустоски рад били укључени и студенти различитих година студија. На који начин су студенти учествовали и како су видели Крстићево дело?

– Упознавање студентима са локалним контекстима и ствараоцима значајан је темељ њиховог образовања. Такве теме често укључујемо у наставу како бисмо изградили јасне релације према простору којем живимо и делујемо, и да бисмо истражујући учили о значајним пројектантским темама и искуствима. Рад на овој изложби био је прилика да се студенти укључе у процес. Конкретно, група студената радила је на изради макета за комплекс на Лиману И – на приказу урбанистичког склопа, на приказу једне репрезентативне куле и њене структуре, као и макете Друштвеног дома. Prеthodnih година, у оквиру предмета Савремена архитектура 2 бавили смо се истраживањем настанка и трајања школе у Ердевику. За потребе ове изложбе, посебно смо се бавили темом Модела за вредновања станова, где су колегинице Нина Чегар и Катарина Дојчев дале значајан допринос сложеној реконструкцији и интерпретацији Неимаровог модела, који до данас нисмо пронашли. 

Колико је Крстићева заоставштина данас значајна у самом образовном процесу на ФТН Универзитета у Новом Саду? 

– Верујем да је овај пројекат – изложба и монографија – значајан корак у разумевању свих домена његовог деловања. Како је прошло доста година од његовог одласка са Департмана, студенти могу бити само посредно упознати са његовим радом. Управо зато, локалне теме и личности морају бити стално део образовног процеса, и то најбоље као део студентских истраживачких тема којим се побуђује њихово интересовање и рад. Верујем да је снага тих иницијатива основа чувања утицаја великих пројектантских личности који су били део наше школе, али и део новосадске средине. 

Н. Марковић

Пише:
Пошаљите коментар
ПРИРУЧНИЦИ ЗА АРХИТЕКТУРУ и свет уопште КРЕШИМИРА РОГИНЕ Нада је генерација зед, јер су миленијалци – разочарали

ПРИРУЧНИЦИ ЗА АРХИТЕКТУРУ и свет уопште КРЕШИМИРА РОГИНЕ Нада је генерација зед, јер су миленијалци – разочарали

27.02.2024. 13:16 13:20
БЕОГРАЂАНКА ОПЉАЧКАЛА ДВОРАЦ НА МАЛТИ Запослила се као архитекта, па украла предмете вредне 13.000 евра!

БЕОГРАЂАНКА ОПЉАЧКАЛА ДВОРАЦ НА МАЛТИ Запослила се као архитекта, па украла предмете вредне 13.000 евра!

24.04.2024. 17:15 17:39