VOJVOĐANSKI OSMEH OD 186 KILOMETARA Pripremni radovi počinju 13. decembra, EVO koliko će da traju
Pokrajinski sekretarijat za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj AP Vojvodine izdao je privremenu građevinsku dozvolu za izgradnju brze saobraćajnice, zbog oblika poznate kao „Osmeh Vojvodine”, koja će povezati Bački Breg, Sombor, Kulu, Vrbas, Srbobran, Bečej, Novi Bečej, Kikindu i Srpsku Crnju.
Tim rešenjem se „Koridorima Srbije“ dozvoljava obavljanje pripremnih radova na trasi buduće saobraćajnice, što, između ostalog, podrazumeva geodetske radove, čišćenje terena, uklanjanje šiblja, žbunja, drveća i drugog rastinja, te zemljanih radova kao što su iskop humusa, uređivanje podtla, polaganje materijala, izrada tampon sloja od peska, izrada sloja posteljice.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će izgradnja brze saobraćajnice od Bačkog Brega do Srpske Crnje, pod nazivom „Osmeh Vojvodine” početi 13. decembra. Ministar je rekao za da je reč o putu dužine 186 kilometara koji će povezati Bački Breg odnosno granični prelaz sa Mađarskom, Sombor, Kulu, Srbobran, Novi i Stari Bečej, Kikindu i Srpsku Crnju odnosno granicu sa Rumunijom. „Svoj deo do granice, rade rumunski partneri, a mađarski partneri čine isto, na severu sa mostom preko Dunava kod Mohača. Po završetku ovog projekta, Bački Breg će postati veliki granički prelaz, veći i od Horgoša”, rekao je Vesić.
Kako se iz rešenja u koje je „Dnevnik“ imao uvid može primetiti, pripremni radovi, za koje je izdata dozvola, mogu trajati najviše 12 meseci, nakon čega je investitor u obavezi da pribavi građevinsku dozvolu za linijski infrastrukturni objekat. Kao predračunska vrednost radova navedeno je više od 400 miliona dinara (400.141.037).
- Brza saobraćajnice Bački Breg – Nakovo, važna je za ekonomski razvoj severa Srbije. To će istovremeno biti i početak izgradnje koridora, dugog 175 kilometara, koji će povezati teritorije Sombora, Kule, Vrbasa, Srbobrana, Bečeja, Novog Bečeja i Kikinde i stvoriti uslove za njihov ubrzani razvoj - izjavio je predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović.
Deonica Vrbas počinje na granici opština Kula/Vrbas i završava se na granici opštine Vrbas/Srbobran. Predviđaju se 4 denivelisana ukrštanja – petlje Vrbas zapad, Vrbas sever, Vrbas istok i Vrbas E-75 (deo u opštini Vrbas), od čega su Vrbas istok i zapad tipa trube, dok su Vrbas sever i E-75 tipa pola deteline.
Prema njegovim rečima, to će uz radove na Fruškogorskom koridoru, koji veoma dobro napreduju, kao i očekivanu izgradnju auto-puta od Beograda do Zrenjanina i od Zrenjanina do Novog Sada, potpuno promeniti sliku Vojvodine i biti izuzetno važan zamajac za razvoj privrednih potencijala. Jedan krak odvajaće se ka Srpskoj Crnji te se tsako motoput produžava sa 175 kilometara na 186, kako je objasnio ministar Goran Vesić.
Rešenje je, inače, izdato na osnovu idejnog projekta, koji je izradio „MHM-projekt“ iz Novog Sada, dok je za tehničku kontrolu zadužena novosadska firma „Adomne“ doo projektovanje i inženjering.
Zaključkom Vlade, investitorska prava u ime Republike Srbije, na projektovanju i izgradnji brze saobraćajnice od graničnog prelaza Bački breg-Sombor-Kula-Vrbas-Srbobran-Bečej-Kikinda, do Srpske Crnje, obavlja privredno društvo „Koridori Srbije“ doo Beograd. Ta saobraćajnica je inače još 2021. godine, proglašena projektom od posebnog značaja za Republiku Srbiju, što znači da će važiti Zakon o posebnim postupcima radi realizacije projekta izgradnje i rekonstrukcije linijskih infrastrukturnih objekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju.
Koridor motoputa Sombor-Kikinda, kojim će se vozila kretati brzinom do 100 kilometara na čas, počinje od površinske kružne raskrsnice neposredno nakon graničnog prelaza Bački Breg, a završava se u zoni Grada Kikinde, na površinskoj kružnoj raskrsnici - izlazu ka naselju Nakovo i istoimenog graničnog prelaza. Najavljeno je i da će se krak kod Kikinde odvajati ka jugoistoku, odnosno Srpskoj Crnji. Na koridoru motoputa je planirana izgradnja 11 petlji i 12 površinskih raskrsnica, kako bi se povezao sa okolnim naseljima i putnom mrežom nižeg ranga. Koridor motoputa Sombor-Kikinda je podeljen na dva sektora i osam deonica. Sektor 1 je do opštine Vrbas/Srbobran (petlja Vrbas), dok Sektor 2 počinje od opštine Srbobran (petlja Vrbas na A1/E-75), do administrativnog područja Kikinde.
Prva deonica (Bački Breg - petlja Sombor) dužine 22,7 kilometara počinje u zoni planirane kružne raskrsnice Bački Breg, na trasi postojećeg državnog puta, i završava se posle planirane petlje Sombor, s tim da je predviđeno denivelisano ukrštanje tipa romb. Trasa planiranog motoputa Sombor-Kikinda na tom delu puta položena je po novoj trasi, van naseljenih mesta i po ravničarskom terenu, sa prelaskom preko vodotoka Plazović i više meliorativnih kanala, državnih i opštinskih puteva, ukrštanjima sa infrastrukturnim sistemima.
Deonica Sombor 2 (petlja Sombor – granica opštine Kula), dužine 18,1 kilometar, počinje u zoni planirane petlje Sombor i završava se na granici Sombora sa opštinom Kula. Tehničkom dokumentacijom predviđeno je denivelisano ukrštanje – petlja Kljajićevo tipa pola deteline, a trasa planiranog je položena po novoj, van naseljenih mesta i po ravničarskom terenu, sa prelaskom preko podsistema za navodnjavanje Telečka, više meliorativnih kanala, magistralne i lokalne pruge, državnih i opštinskih puteva i ukrštanjima sa infrastrukturnim sistemima.
Pokretač razvoja, nove investicije i radna mesta
Ministar Goran Vesić ranije je izjavio da nije u pitanju samo saobraćajno povezivanje, već da novi putevi znače i nove investicije, radna mesta, bolji standard građana, mogućnost za razvoj turizma. On je istakao i da izgradnja brze saobraćajnice, zbog svog oblika nazvane „smajli“ nije važna samo za Srbiju, već i za Evropsku uniju, jer predstavlja najbržu vezu Rumunije prema Mađarskoj, što znači da će biti veoma frakventan i biće pokretač razvoja tog dela Vojvodine.
Kada je reč o trećoj deonici (granica opštine Kula – granica opštine Vrbas), dužine 25,4 kilometra planirana su denivelisna ukrštanja petlje Sivac, Crvenka tipa trube i Kula tipa pola deteline.
Deonica 4 (granica opštine Vrbas – granica opštine Srbobran A1/E-75 – petlja Vrbas) duga 14,9 klometara, počinje na granici opština Kula/Vrbas i završava se na granici opštine Vrbas/Srbobran. Planirana su četiri denivelisana ukrštanja – petlje Vrbas zapad, Vrbas sever, Vrbas istok i Vrbas E-75 (deo u opštini Vrbas), od čega su Vrbas istok i zapad tipa trube, dok su Vrbas sever i E-75 tipa pola deteline.
Peta deonica 5, dužine od 12,9 km, počinje na granici opština Vrbas/Srbobran i završava se na granici opština Srbobran/Bečej. Na tom delu puta biće tri denivelisana ukrštanja – Vrbas E-75 (deo u opštini Srbobran), Srbobran sever i Turija – sva tri tipa pola deteline, kao i jedno ukrštanje u nivou površinska – kružna raskrsnica Srbobran zapad. Trasa je položena po novoj trasi van naseljenih mesta po ravničarskom terenu, sa prelaskom preko reke Krivaje (tri prelaza) i više meliorativnih kanala, državnih i opštinskih puteva i ukrštanjima sa infrastrukturnim sistemima.
Deonica Bečej (granica opštine Bečej – granica opštine Novi Bečej reka Tisa) dužine 18,8 kilometara, imaće dva ukrštanja u nivou površinske – kružne raskrsnice Bečej zapad i Bečej jug. Trasa prelazi preko Beljanskih bara (most), kanala OKM HS DTD, više meliorativnih kanala i na kraju most preko Tise, koji je na granici deonice sa deonicom Novi Bečej.
Sedma deonica, dužine 35,1 km, počinje na granici opština Bečej/Novi Bečej i završava se na granici opština Novi Bečej/grada Kikinde, a predviđena su četiri ukrštanja u nivou površinske – kružne raskrsnice, Novi Bečej jug, Novi Bečej zapad, Novo Miloševo jug i Novo Miloševo sever. Trasa prelazi preko više meliorativnih kanala, regionalnih pruga, državnih i opštinskih puteva, preko reke Tise (granica deonice sa deonicom Bečej), i na kraju preko kanala OKM HS DTD, Kikindski kanal na granici deonice sa deonicom Kikinda.
Motoput će se sastojati od četiri trake široke 3,5 metra , a najveća dozvoljena brzina biće 100 kilometara na čas. To znači da će put od svih ovih šest gradova i opština ka Novom Sadu, i obrnuto, biti znatno ubrzan. Od Novog Sada do Sombora moći ćete za oko sat vremena umesto dosadašnjih više od sat i po. Put do Kikinde biće skraćen za oko dvadesetak minuta, pa će od Novog Sada ka Kikindi biti brže preko Srbobrana i nove saobraćajnice, nego preko Zrenjanina. Sada je za taj put potrebno više od 90 minuta. Sombor i Kikinda sada će biti udaljeni samo 90 minuta vožnje novom saobraćajnicom, dok je do sada najbrži put bio preko Bačke Topole i Sente, za šta je trebalo izdvojiti više od dva sata.
Poslednja, osma deonica brze saobraćajnice (granica grada Kikinde OKM HS DTD, Kikindski kanal – Nakovo) dužine 16,2 kilometra, počinje na granici opštine Novi Bečej/ grada Kikinde i završava se na površinskoj raskrsnici na DP br.15 na pravcu ka Nakovu. Planirana su tri ukrštanja u nivou površinske - kružne raskrsnice, Kikinda jug, Kikinda istok, Kikinda sever. Trasa prelazi preko više meliorativnih kanala, preko kanala OKM HS DTD, Kikindski kanal na granici deonice sa deonicom Novi Bečej, regionalnih pruga, državnih i opštinskih puteva i ukrštanjima sa infrastrukturnim sistemima.
Jovana Vukašinović