ВОЈВОЂАНСКИ ОСМЕХ ОД 186 КИЛОМЕТАРА Припремни радови почињу 13. децембра, ЕВО колико ће да трају
Покрајински секретаријат за енергетику, грађевинарство и саобраћај АП Војводине издао је привремену грађевинску дозволу за изградњу брзе саобраћајнице, због облика познате као „Осмех Војводине”, која ће повезати Бачки Брег, Сомбор, Кулу, Врбас, Србобран, Бечеј, Нови Бечеј, Кикинду и Српску Црњу.
Тим решењем се „Коридорима Србије“ дозвољава обављање припремних радова на траси будуће саобраћајнице, што, између осталог, подразумева геодетске радове, чишћење терена, уклањање шибља, жбуња, дрвећа и другог растиња, те земљаних радова као што су ископ хумуса, уређивање подтла, полагање материјала, израда тампон слоја од песка, израда слоја постељице.
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић најавио је да ће изградња брзе саобраћајнице од Бачког Брега до Српске Црње, под називом „Осмех Војводине” почети 13. децембра. Министар је рекао за да је реч о путу дужине 186 километара који ће повезати Бачки Брег односно гранични прелаз са Мађарском, Сомбор, Кулу, Србобран, Нови и Стари Бечеј, Кикинду и Српску Црњу односно границу са Румунијом. „Свој део до границе, раде румунски партнери, а мађарски партнери чине исто, на северу са мостом преко Дунава код Мохача. По завршетку овог пројекта, Бачки Брег ће постати велики гранички прелаз, већи и од Хоргоша”, рекао је Весић.
Како се из решења у које је „Дневник“ имао увид може приметити, припремни радови, за које је издата дозвола, могу трајати највише 12 месеци, након чега је инвеститор у обавези да прибави грађевинску дозволу за линијски инфраструктурни објекат. Као предрачунска вредност радова наведено је више од 400 милиона динара (400.141.037).
- Брза саобраћајнице Бачки Брег – Наково, важна је за економски развој севера Србије. То ће истовремено бити и почетак изградње коридора, дугог 175 километара, који ће повезати територије Сомбора, Куле, Врбаса, Србобрана, Бечеја, Новог Бечеја и Кикинде и створити услове за њихов убрзани развој - изјавио је председник Покрајинске владе Игор Мировић.
Деоница Врбас почиње на граници општина Кула/Врбас и завршава се на граници општине Врбас/Србобран. Предвиђају се 4 денивелисана укрштања – петље Врбас запад, Врбас север, Врбас исток и Врбас Е-75 (део у општини Врбас), од чега су Врбас исток и запад типа трубе, док су Врбас север и Е-75 типа пола детелине.
Према његовим речима, то ће уз радове на Фрушкогорском коридору, који веома добро напредују, као и очекивану изградњу ауто-пута од Београда до Зрењанина и од Зрењанина до Новог Сада, потпуно променити слику Војводине и бити изузетно важан замајац за развој привредних потенцијала. Један крак одвајаће се ка Српској Црњи те се тсако мотопут продужава са 175 километара на 186, како је објаснио министар Горан Весић.
Решење је, иначе, издато на основу идејног пројекта, који је израдио „МХМ-пројект“ из Новог Сада, док је за техничку контролу задужена новосадска фирма „Адомне“ доо пројектовање и инжењеринг.
Закључком Владе, инвеститорска права у име Републике Србије, на пројектовању и изградњи брзе саобраћајнице од граничног прелаза Бачки брег-Сомбор-Кула-Врбас-Србобран-Бечеј-Кикинда, до Српске Црње, обавља привредно друштво „Коридори Србије“ доо Београд. Та саобраћајница је иначе још 2021. године, проглашена пројектом од посебног значаја за Републику Србију, што значи да ће важити Закон о посебним поступцима ради реализације пројекта изградње и реконструкције линијских инфраструктурних објеката од посебног значаја за Републику Србију.
Коридор мотопута Сомбор-Кикинда, којим ће се возила кретати брзином до 100 километара на час, почиње од површинске кружне раскрснице непосредно након граничног прелаза Бачки Брег, а завршава се у зони Града Кикинде, на површинској кружној раскрсници - излазу ка насељу Наково и истоименог граничног прелаза. Најављено је и да ће се крак код Кикинде одвајати ка југоистоку, односно Српској Црњи. На коридору мотопута је планирана изградња 11 петљи и 12 површинских раскрсница, како би се повезао са околним насељима и путном мрежом нижег ранга. Коридор мотопута Сомбор-Кикинда је подељен на два сектора и осам деоница. Сектор 1 је до општине Врбас/Србобран (петља Врбас), док Сектор 2 почиње од општине Србобран (петља Врбас на А1/Е-75), до административног подручја Кикинде.
Прва деоница (Бачки Брег - петља Сомбор) дужине 22,7 километара почиње у зони планиране кружне раскрснице Бачки Брег, на траси постојећег државног пута, и завршава се после планиране петље Сомбор, с тим да је предвиђено денивелисано укрштање типа ромб. Траса планираног мотопута Сомбор-Кикинда на том делу пута положена је по новој траси, ван насељених места и по равничарском терену, са преласком преко водотока Плазовић и више мелиоративних канала, државних и општинских путева, укрштањима са инфраструктурним системима.
Деоница Сомбор 2 (петља Сомбор – граница општине Кула), дужине 18,1 километар, почиње у зони планиране петље Сомбор и завршава се на граници Сомбора са општином Кула. Техничком документацијом предвиђено је денивелисано укрштање – петља Кљајићево типа пола детелине, а траса планираног је положена по новој, ван насељених места и по равничарском терену, са преласком преко подсистема за наводњавање Телечка, више мелиоративних канала, магистралне и локалне пруге, државних и општинских путева и укрштањима са инфраструктурним системима.
Покретач развоја, нове инвестиције и радна места
Министар Горан Весић раније је изјавио да није у питању само саобраћајно повезивање, већ да нови путеви значе и нове инвестиције, радна места, бољи стандард грађана, могућност за развој туризма. Он је истакао и да изградња брзе саобраћајнице, због свог облика назване „смајли“ није важна само за Србију, већ и за Европску унију, јер представља најбржу везу Румуније према Мађарској, што значи да ће бити веома фраквентан и биће покретач развоја тог дела Војводине.
Када је реч о трећој деоници (граница општине Кула – граница општине Врбас), дужине 25,4 километра планирана су денивелисна укрштања петље Сивац, Црвенка типа трубе и Кула типа пола детелине.
Деоница 4 (граница општине Врбас – граница општине Србобран А1/Е-75 – петља Врбас) дуга 14,9 клометара, почиње на граници општина Кула/Врбас и завршава се на граници општине Врбас/Србобран. Планирана су четири денивелисана укрштања – петље Врбас запад, Врбас север, Врбас исток и Врбас Е-75 (део у општини Врбас), од чега су Врбас исток и запад типа трубе, док су Врбас север и Е-75 типа пола детелине.
Пета деоница 5, дужине од 12,9 км, почиње на граници општина Врбас/Србобран и завршава се на граници општина Србобран/Бечеј. На том делу пута биће три денивелисана укрштања – Врбас Е-75 (део у општини Србобран), Србобран север и Турија – сва три типа пола детелине, као и једно укрштање у нивоу површинска – кружна раскрсница Србобран запад. Траса је положена по новој траси ван насељених места по равничарском терену, са преласком преко реке Криваје (три прелаза) и више мелиоративних канала, државних и општинских путева и укрштањима са инфраструктурним системима.
Деоница Бечеј (граница општине Бечеј – граница општине Нови Бечеј река Тиса) дужине 18,8 километара, имаће два укрштања у нивоу површинске – кружне раскрснице Бечеј запад и Бечеј југ. Траса прелази преко Бељанских бара (мост), канала ОКМ ХС ДТД, више мелиоративних канала и на крају мост преко Тисе, који је на граници деонице са деоницом Нови Бечеј.
Седма деоница, дужине 35,1 км, почиње на граници општина Бечеј/Нови Бечеј и завршава се на граници општина Нови Бечеј/града Кикинде, а предвиђена су четири укрштања у нивоу површинске – кружне раскрснице, Нови Бечеј југ, Нови Бечеј запад, Ново Милошево југ и Ново Милошево север. Траса прелази преко више мелиоративних канала, регионалних пруга, државних и општинских путева, преко реке Тисе (граница деонице са деоницом Бечеј), и на крају преко канала ОКМ ХС ДТД, Кикиндски канал на граници деонице са деоницом Кикинда.
Мотопут ће се састојати од четири траке широке 3,5 метра , а највећа дозвољена брзина биће 100 километара на час. То значи да ће пут од свих ових шест градова и општина ка Новом Саду, и обрнуто, бити знатно убрзан. Од Новог Сада до Сомбора моћи ћете за око сат времена уместо досадашњих више од сат и по. Пут до Кикинде биће скраћен за око двадесетак минута, па ће од Новог Сада ка Кикинди бити брже преко Србобрана и нове саобраћајнице, него преко Зрењанина. Сада је за тај пут потребно више од 90 минута. Сомбор и Кикинда сада ће бити удаљени само 90 минута вожње новом саобраћајницом, док је до сада најбржи пут био преко Бачке Тополе и Сенте, за шта је требало издвојити више од два сата.
Последња, осма деоница брзе саобраћајнице (граница града Кикинде ОКМ ХС ДТД, Кикиндски канал – Наково) дужине 16,2 километра, почиње на граници општине Нови Бечеј/ града Кикинде и завршава се на површинској раскрсници на ДП бр.15 на правцу ка Накову. Планирана су три укрштања у нивоу површинске - кружне раскрснице, Кикинда југ, Кикинда исток, Кикинда север. Траса прелази преко више мелиоративних канала, преко канала ОКМ ХС ДТД, Кикиндски канал на граници деонице са деоницом Нови Бечеј, регионалних пруга, државних и општинских путева и укрштањима са инфраструктурним системима.
Јована Вукашиновић