UBRZANO SE PRIPREMA IZGRADNJA ZAPADNE OBILAZNICE OKO NOVOG SADA Brži i sigurniji motorni put do Bačke Palanke na vidiku, sela će odahnuti od saobraćajne gužve U PLANU I OBILAZNICA OKO JOŠ JEDNOG VELIKOG MESTA U VOJVODINI
Dva velika projekta uskoro počinju da se realizuju, a tiču se Novog Sada i Bačke Palanke.
Uskoro se očekuje građevinska dozvola za most između Bačke Palanke i Neština, a čine se ubrzani koraci za gradnju zapadne obilaznicom oko Novog Sada. To će udahnuti novi život i olakšati transport kroz Novi Sad, Bački Petrovac, Bačku Palanku, Bač, a značiće puno i za brojna sela koja će imati pristup brzoj saobraćajnici. Osim toga, planira se obilaznica oko Temerina i druga saobraćajna traka do Bačkog Jarka.
Početkom priprema za izgradnju mosta preko Dunava između Petrovaradina i Kaća, postalo je izvesno da će u narednih nekoliko godina, prema najavama zvaničnika do 2025, Novi Sad rešiti tranzit na svom istočnom i južnom obodu i kroz izgradnju Fruškogorskog koridora. Na severnom rubu gradskog područja to je učinjeno izgradnjom režijskih saobraćajnica paralelno s auto-putem E-75, a da bi tranzit potupno zaobišao gradsko područje preostaje da se izgradi obilaznica oko zapadnih delova Novog Sada.
Prema Prostornom planu Novog Sada, krovnom planskom dokumentu za gradsko područje, zapadna obilaznica bila bi zapravo izmenjena trasa dela državnog puta 1B-12 ili, narodski rečeno, puta Novi Sad – Bačka Palanka. Taj put bi se odvajao od postojećeg nešto pre Begeča, gledano iz pravca Bačke Palanke, i zatim severnim obodom gradske opštine zaobišao Begeč, Futog, Veternik, prošao između Sajlova i Rumenke, te preko novog mosta preko Kanala DTD izašao na servisne saobraćajnice duž auto-puta E-75.
Moto-put će prolaziti atarom Rumenke, kraj Veternika, Futoga, Gložana, Čelareva i stizati do kružnog toka kod Bačke Palanke.
Koridor buduće saobraćajnice planiran je od priključenja na saobraćajnicu u zoni petlje Sever, koja povezuje auto-put E-75 sa Bulevarom Evrope i Rumenačkim putem u Novom Sadu, preko raskrsnice sa državnim putem IIA reda broj 111 na deonici Novi Sad - Rumenka i preko planiranih raskrsnica kojima je sa predmetnom saobraćajnicom potrebno povezati naselja Veternik, Rumenka, Futog, Gložan i Čelarevo, do raskrsnice sa državnim putem IB reda broj 12 na obilaznici oko Bačke Palanke koja ujedno predstavlja i kraj nove saobraćajnice.
Nova brza saobraćajnica do Bačke Palanke, sa četiri saobraćajne trake od po 3,5 metra, ići će od Novog Sada preko Rumenke, pored Veternika, Futoga, Begeča, Gložana i Čelareva. Planirano je da se novi put na raskrsnici kod Čelareva uključuje na postojeći državni put i buduću obilaznicu oko Bačke Palanke.
Planirana brzina kretanja vozila biće 100 kilometara na čas. Nova saobraćajnica, biće najkraća i najbrža veza Bačke Palanke sa Novim Sadom i autoputem E-75, ali i najkraća veza Novog Sada sa Hrvatskom i alternativa postojećem državnom putu koji prolazi kroz centar Begeča, Futoga, Veternika i Novog Sada.
Očekivanja su da će novi put značajno unapredio život građana Bačke Palanke, i poboljšao privredni ambijent. Budući da nova saobraćajnica ne bi prolazila kroz centre naseljenih mesta, saobraćaj bi se odvijao brže i bezbednije, što građanima Bačke Palanke omogućava da lakše obavljaju svoje svakodnevne poslove. Istovremeno, nova saobraćajnica omogućiće učenicima i studentima iz Bačke Palanke da brže i bezbednije stignu do svojih škola i fakulteta u Novom Sadu i Beogradu. Brži saobraćaj i brža veza sa Hrvatskom i Evropskom unijom, predstavlja dobru osnovu za razvoj postojećih privrednih potencijala, ali i za privlačenje novih investitora i otvaranje novih fabrika i novih radnih mesta.
„Ova saobraćajnica trebalo bi da bude projektovana kao brza saobraćajnica (motoput), u skladu sa propisima. U planu je da ima četiri vozne trake od po 3,5 metara, četiri ivične trake od po pola metra, razdelnu traku od četiri metra i dve bankine od po metar i po. Planirana brzina kretanja vozila je 100 kilometara na čas”, kaže ministar građevine Goran Vesić.
JP „Putevi Srbije“ raspisali su javnu nabavku za izradu Plana detaljne regulacije i Idejnog projekta sa Studijom opravdanosti nove saobraćajnice. U planu je projektovanje benzinskih pumpi, mesta za punjenje vozila na električni pogon, odmorišta, parkirališta i drugih objekata. Predviđeno trajanje ugovora za ovaj posao je 18 meseci. Prethodno je u Pokrajinskoj vladi potpisan ugovor radi izrade plana detaljne regulacije idejnog rešenja i projekta, kao i pratećih studija i elaborata, za izgradnju saobraćajnice (obilaznice) Novi Sad – Veternik – Futog – Begeč – Gložan – Čelarevo – Bačka Palanka. Reč je o projektima vrednim 250 miliona dinara od čega je ovim ugovorom Pokrajinska vlada obezbedila 125 miliona dinara.
N. Perković
Dnevnik/S. Šušnjević