TRI GODINE OD POČETKA RADOVA NA FRUŠKOGORSKOM KORIDORU Budući najduži tunel u Srbiji svakog dana za još po 10 metara bliži završetku
Tunel Iriški venac je, uz most na Dunavu koji će spojiti Kać i Petrovaradin, najobimniji projekat budućeg Fruškogorskog koridora.
Pre tri godine 1.maja kineska kompanija CRBC počela je izgradnju. Tunel se, sastoji od dve zasebne tunelske cevi koje su spojene na određenim lokacijama. rekli su za „Dnevnik” u Koridorima Srbije. Iskop i radove na izgradnji tunela izvođač izvodi na sva četiri kraja tunelskih cevi. Ukupna dužina obe tunelske cevi je 7.062 metara. Izvođač je izvršio iskop u dužini od 3.285 metara i napreduje svakodnevno.
Imajući u vidu složenu geološku strukturu Fruške gore, nije ista brzina radova na svim mestima, sve zavisno od geoloških uslova. Kako se ističe, a i vidi golim okom, predanim radom koji se izvodi u tri smene dinamika radobva je ispered planirane.
Dnevni korak napredovanja je u početku bio manji iz tehnoloških razloga (najlošija kategorija materijala, nedovoljan nadsloj, blizina puta i dr.) da bi tokom vremena, u boljim geološkim uslovima, izvođač postigao napredak i do 10 metara dnevno, na četiri napadne tačke.
Osim radova na probijanju Fruške gore i borbom sa ćudima vojvođanske planine, grade se i pristupne saobraćajnice. Izvođač je završio radove na izgradnji kampova u zonama ulaznog i izlaznog portala. Završeni su radovi na prilaznom putu kampa i izlaznom portalu.
Radovi na izgradnji saobraćajnice su u toku i obavljaju se po poddeonicama i fazama. U toku su radovi na izgradnji 7 mostova i 6 potpornih konstrukcija. Svi mostovi se nalaze nakon izlaznog portala tunela, od kojih je najduži most br. 5, dužine 238 metara.
Takođe, radovi se izvode na izgradnji denivelisanih raskrsnica, kao i nasipima buduće saobraćajnice, koji će biti izgrađeni od raspoloživih materijala iz zone radova (pesak i les).
Istovremeno gradi se most i trenutno je prioritet je izgradnja srednjih stubova glavnog mosta. Ovaj način izgradnje omogućava Izvođaču da radove izvodi bez obzira na nivo reke Dunav. Takođe, trenutno je započeta konzolna gradnja rasponske konstrukcije mosta. Do sada je za izgradnju mosta utrošeno oko 59.192,87 m3 betona i 6.489,96 t armature. Dinamički plan predviđa spajanje mostovske konstrukcije krajem 2025. godine.
Na severnoj – Kaćkoj strani budućeg završeni su radovi na bušenju šipova, na izradi naglavnih greda, stubova, ležišnih greda, kao i izradi i montaži T- prednapregnutih nosača. U toku su radovi na betoniranju kolovoznih ploča. Na glavnom mostu završeni su šipovi na sva 4 stubna mesta. Na levom srednjem stubu – C1 završena je naglavna greda i kompletan srednji stub ukupne visine 18,5 m. Završeni su i radovi na izradi nultog i prvog segmenta sandučastog nosača na skeli, i u toku je konzolna gradnja i radovi na izgradnji pilona. U toku je montaža nosećih čeličnih prostornih elemenata pokretne skele.
Na južnoj – Petrovaradinskoj strani u toku su radovi na bušenju šipova, izradi naglavnih greda, stubova i na betoniranju ležišnih greda.
Na mostu preko Dunava ukupne dužine oko 1.7 kilometara, u toku su radovi na izgradnji šipova, naglavnih greda, stubova i ležišnih greda objekta glavnog mosta i prilaznih mostovskih konstrukcija. Takođe, u toku su radovi na izradi T- prethodnonapregnutih nosača i montaži istih. Na severnoj prilaznoj konstrukciji su montirani svi T-nosači i izbetonirano je 420 m kolovozne ploče.
Uz dnevne oscilacije, u ovom periodu je angažovano 780 radnika na izvođenju radova na izgradnji Fruškogorskog koridora.
Podsećanja radi, dužina Fruškogosrkog koridora iznosi oko 45 kilometara, sa tunelom Iriški venac dužine 3,5 ilometara, i mostom preko Dunava od 1,7 kilometara, a izgradnja je započela 1. maja 2021. godine. Efekti realizacije Fruškogorskog koridora, pored boljeg povezivanja sa neposrednim i širim međunarodnim okruženjem, ogledaju se i u poboljšanju regionalne pozicije u domenu pristupačnosti, u saobrajnom rasterećenju urbanih područja (obilaznica oko Novog Sada, Iriga i Rume) kao i uklanjanju tranzita sa područja Nacionalnog parka „Fruška gora” (izgradnjom tunela Iriški venac).
N. Perković