TEMA “DNEVNIKA” Obnova devet železničkih stanica i gradnja tri nove
Dok na trasi od Beograda do Novog Sada, koja je podeljena na dva dela, izgradnja pruge velikih brzina uveliko traje, pripreme za početak radova na trećoj deonici, od Novog Sada do Subotice, privode se kraju.
Po rečima generalnog direktora „Infrastrukture železnice Srbije” Miroljuba Jevtića, očekuje se da krajem marta 2020. godine počnu i radovi na trećoj deonici pruge za velike brzine kroz Srbiju, između Novog Sada i Subotice, s rokom za završetak od 33 meseca, koji se računa od uvođenja izvođača u posao.
– To znači da bi do kraja 2022. godine trebalo da bude izgrađena deonica pruge za velike brzine Novi Sad – Subotica, a time i čitava pruga za brzine od 200 km/sat kroz Srbiju – kaže Jevtić. – Vrednost ugovora je 943 miliona evra. Izvođač radova je kineski konzorcijum „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, dok je ugovor o finansiranju potpisan s kineskom Eksim bankom.
Projekat izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice obuhvata trasu dvokolosečne pruge i stanice s objektima na pruzi, rekonstrukciju i modernizaciju železničkih čvorova Novi Sad, Vrbas i Subotica, denivelaciju ukrštanja pruge s drumskim i pešačko-biciklističkim stazama, kao i ugradnju elektrotehničke infrastrukture koja omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja projektovanim brzinama i uvođenje evropskog sistema upravljanja železničkim saobraćajem.
To znači da će na toj deonici biti izgrađeno 49 podvožnjaka, nadvožnjaka i sličnih objekata. Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica – Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica, kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima u Rumenki, Vrbasu i Lovćencu. U Vrbasu će biti izgrađen i vijadukt dužine 1,6 kilometar.
– Planirano je da se radovi izvode u uslovima totalne obustave železničkog saobraćaja između Novog Sada i Subotice, dok će vozovi saobraćati alternativnim pravcima Novi Sad – Bogojevo – Sombor – Subotica i Novi Sad – Zrenjanin – Senta – Subotica – naglašava Jevtić. – Saobraćajni institut CIP izradio je Nacrt prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd – Subotica – državna granica (Kelebija), koji je Komisija za stručnu kontrolu prihvatila. Javni uvid je završen krajem maja ove godine i nakon donošenja prostornog plana i pribavljanja lokacijskih uslova, stiču se uslovi da CIP završi izradu idejnog projekta koji predstavlja osnov za pokretanje postupka eksproprijacije nepokretnosti i izradu dokumentacije za pribavljanje građevinske dozvole i izvođenje radova. Radnu verziju idejnog projekta CIP je predao Republičkoj komisiji za stručnu kontrolu tehničke dokumentacije radi njenog pregleda u toku projektovanja.
Nabavka vozova velikih brzina
Proces modernizacije železničke infrastrukture u Srbiji zahtevao je i osavremenjavanje voznog parka, što se odvijalo uporedo s radovima. Iz ruskog kredita nabavljeno je 27 novih dizel-motornih vozova ruske proizvodnje, vrednih 100 miliona dolara, dok je još 21 novi elektromotorni voz nabavljen od švajcarske kompanije „Štadler” zahvaljujući međunarodnim kreditima.
– Na taj način, nakon dugo vremena prevazišli smo problem nedostatka vagona i starih vozova, tako da danas na našim prugama saobraćaju savremeni i novi vozovi – ističe Miroljub Jevtić. – Pravo je zadovoljstvo voziti se tim vozovima i rekonstruisanim prugama. Međutim, ti vozovi nisu osposobljeni za brzine do 200 kilometara na sat. Potpredsednica srpske vlade Zorana Mihajlović ovih dana je i najavila nabavku novih vozova, koji će saobraćati prugama za velike brzine.
Mađarska strana, po Jevtićevim saznanjima, planira da deo brze pruge kroz svoju teritoriju završi 2024. godine, ali će probati da sustigne Srbiju i taj posao okonča i ranije.
– Nedavno je i Mađarska donela odluku o tome da prugu za velike brzine između granice sa Srbijom i Budimpešte takođe gradi u uslovima potpune obustave železničkog saobraćaja, što će svakako intenzivirati aktivnosti na izgradnji i doprineti brzini i efikasnosti izvođenja radova – napominje Javtić. – U planu je kompletna rekonstrukcija deonice od Budimpešte do Šorogšaraša, što nije daleko od granice, i mađarska strana ne očekuje veće probleme u realizaciji. Za njih najveći izazov predstavlja deonica od samo osam kilometara kod Budimpešte, koja je, uprkos znatno manjoj dužini, tehnički izuzetno komplikovana.
Imajući u vidu da će i Mađarska brzu prugu graditi u uslovima potpune obustave železničkog saobraćaja na toj deonici, računa se da će dogodine početi modernizacija pruge od Subotice do Segedina. Ta pruga biće osposobljena za brzinu od 160 km/sat, a radovi treba da budu završeni do kraja 2021. godine.
– Na nedavnom sastanku Trilateralne radne grupe Srbija, Mađarske i NR Kine, koji je održan u Beogradu, za projekat rekonstrukcije i modernizacije pruge od Beograda do Budimpešte, pokrenuta je inicijativa da se Severna Makedonija i Grčka uključe u projekat brze pruge do luke Pirej u Atini. Gradnja brze pruge između glavnih gradova dveju susednih država, kao deo kineskog globalnog projekta „Jedan pojas – jedan put”, imaće puni značaj i vrednost ukoliko se taj međunarodni železnički koridor produži ka jugu. Na taj način dobili bismo potpuno modernizovan železnički koridor od Budimpešte, preko Beograda i Skoplja do luke Pirej, čime bi smo povezali zemlje u regionu i stvorili uslove za nove investicije i bolje uslove za život svih građana. Realizacijom takvog projekta svi bismo bili na dobitku, države u regionu bi bile povezane savremenim saobraćajnicama, a železnica bi postala dominantan vid transporta u ovom delu Evrope. I zato je takva inicijativa bila ne samo opravdana već strateški i poslovno izuzetno potrebna.
Zorica Milosavljević