Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

DOMAĆI BRENDOVI POTVRĐENI NA EVROPSKOM TRŽIŠTU Pogledajte gde se sve nosi srpska modna odeća

29.02.2024. 09:55 10:11
Piše:
Foto: clusterfacts.org.rs

Pre više od tri decenije tekstilna industrija Srbije (primarna proizvodnja, obuća, odeća, koža, lon poslovi, moda...) imala je mnogo posla. U to vreme postojale su velike firme sa ukupno preko 100.000 zaposlenih, a pored proizvodnje za domaće tržište, koje je tada takođe bilo veliko jer je to bilo doba Jugoslavije, radilo se za mnoge poznate firme i proizvodili svetski poznati brendovi.

Danas je sve mnogo drugačije - smanjeni su i tržište i kapaciteti, kao i broj zaposlenih (po poslednjim zvaničnim podacima između 30.000 i 35.000 ljudi je zaposleno u celoj industriji tekstila, koja obuhvata i modnu industriju i kožu i obuću). Iako su brojke mnogo manje nego što su bile pre tri decenije, domaći proizvođači nama poznatih robnih marki postižu dobre rezultate, a odevni predmeti iz Srbije nalaze put do tržišta u celoj Evropi.

3.100 radnika u kompanijama članicama FACTS-a

O tome svedoče i podaci da je izvoz, pre svega odevnih predmeta, prošle godine, u odnosu na 2022, bio oko 40 miliona evra veći - jer je vrednost izvoza s 783,5 miliona evra, otišla na 823 miliona evra.


Može i bolje, ali treba podrška

- Da bi rezultati domaće modne industrije bili još bolji, potrebno je da država prepozna značaj ove industrije i vrati joj poverenje u strategijskom smislu i domaćim proizvodođačima pruži odgovarajuću podršku - kaže Slađana Milojević. - Poslednjih pet godina izostali su podsticaji za razvoj inovativnih zajedničkih projekata kroz klaster incijative, koji bi znatno uticali na povećanje konkurentnosti domaćih kompanija i sektorske industrije u celini jer je bez podrške privredi teško očekivati razvoj obrazovnih i istraživačkih centara. Upravo zbog toga i Klaster FACTS jeste jedinstvo, privatno-javno partnerstvo, državnih obrazovnih institucija i privatnih preduzeća, koji je prepoznat kao jedan od četiri najbolja primera te vrste u Republici Srbiji.


Među onima koji su svojim radom doprineli tim rezultatima i koji i te kako imaju šta da ponude tržištu, i u zemlji i van nje, i koji to već godinama uspešno čine su kompanije okupljene u Klasteru modne i odevne industrije Srbije FACTS. Po rečima direktorke klastera Slađane Milojević, reč je o privatnim kompanijama, koje proizvode modnu odeću i to sopstvene brendove, koji su već odavno prepoznatljivi na našem tržištu, ali i tržištu zemalja bivše Jugoslovije, a kupci u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini proglasili su ih za najpoželjnije brendove.

- Članice klastera su privatne firme koje u svojim fabrikama proizvode svoje brendove koji su već potvrđeni i na našem, ali i na tržitima Balkana. Pored plasmana u zemlje regiona, izvozi se i u Holandiju, Dansku , Norvešku, Nemačku, Italiju... ali i u Sjedinjene Američke Države. Važno je reći da se izvozi čist domaći proizvod, koji je nastao kao sinergija rada domaćih dizajnera, studenata Fakulteta za dizajn, tekstilnih inženjera i tehnologa, te kreativnost mladih udružena s iskustvom majstora svog zanata stvara naše domaće brendove – rekla je Slađana Milojević.

823 miliona evra izvoz tekstilne industrije

U kompaniajama, članicama klastera, ističe Slađana Milojević, zaposleno je oko 3.100 radnika, ali je, zbog obima posla, često broj angažovanih radnika veći jer se koriste kooperanti, mali domaći proizvođači.

- Od formiranja Klastera FACTS do danas porastao je i broj zaposlenih i obim poslova i izvoz. Tako su 2011. godine članice klastera zapošljavale oko 1.500 radnika, a sada ih je duplo više. Rastao je i promet, te je od oko 30 miliona evra, koliko je iznosio 2011. godine, u 2022. godini bio oko 70 miliona evra. Sve više proizvoda plasira se van granice Srbije, a izvoz se, u odnosu na 2011. godinu, praktično, duplirao - s 10 miliona evra na 20 miliona evra. U tom pravcu ćemo i nastaviti jer je modna odeća koju proizvode članice klastera izuzenog kvaliteta, kako u osnovnim materijalima tako i u izradi proizvoda. Kontinuirana zajednička edukacija, nabavka, Biznis 2, biznis sastanci sa stranim tekstilnim delegacijama kako za nabavku tako i za potencijalne izvozne poslove, show-room prezentacije i promocije na inostranim sajmovima mode pomoći će našim članicama da se osnaže i još dugo budu lideri u regionu - kaže Slađana Milojević.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar