DOMAĆI BRENDOVI POTVRĐENI NA EVROPSKOM TRŽIŠTU Pogledajte gde se sve nosi srpska modna odeća
Pre više od tri decenije tekstilna industrija Srbije (primarna proizvodnja, obuća, odeća, koža, lon poslovi, moda...) imala je mnogo posla. U to vreme postojale su velike firme sa ukupno preko 100.000 zaposlenih, a pored proizvodnje za domaće tržište, koje je tada takođe bilo veliko jer je to bilo doba Jugoslavije, radilo se za mnoge poznate firme i proizvodili svetski poznati brendovi.
Danas je sve mnogo drugačije - smanjeni su i tržište i kapaciteti, kao i broj zaposlenih (po poslednjim zvaničnim podacima između 30.000 i 35.000 ljudi je zaposleno u celoj industriji tekstila, koja obuhvata i modnu industriju i kožu i obuću). Iako su brojke mnogo manje nego što su bile pre tri decenije, domaći proizvođači nama poznatih robnih marki postižu dobre rezultate, a odevni predmeti iz Srbije nalaze put do tržišta u celoj Evropi.
O tome svedoče i podaci da je izvoz, pre svega odevnih predmeta, prošle godine, u odnosu na 2022, bio oko 40 miliona evra veći - jer je vrednost izvoza s 783,5 miliona evra, otišla na 823 miliona evra.
- Da bi rezultati domaće modne industrije bili još bolji, potrebno je da država prepozna značaj ove industrije i vrati joj poverenje u strategijskom smislu i domaćim proizvodođačima pruži odgovarajuću podršku - kaže Slađana Milojević. - Poslednjih pet godina izostali su podsticaji za razvoj inovativnih zajedničkih projekata kroz klaster incijative, koji bi znatno uticali na povećanje konkurentnosti domaćih kompanija i sektorske industrije u celini jer je bez podrške privredi teško očekivati razvoj obrazovnih i istraživačkih centara. Upravo zbog toga i Klaster FACTS jeste jedinstvo, privatno-javno partnerstvo, državnih obrazovnih institucija i privatnih preduzeća, koji je prepoznat kao jedan od četiri najbolja primera te vrste u Republici Srbiji.
Među onima koji su svojim radom doprineli tim rezultatima i koji i te kako imaju šta da ponude tržištu, i u zemlji i van nje, i koji to već godinama uspešno čine su kompanije okupljene u Klasteru modne i odevne industrije Srbije FACTS. Po rečima direktorke klastera Slađane Milojević, reč je o privatnim kompanijama, koje proizvode modnu odeću i to sopstvene brendove, koji su već odavno prepoznatljivi na našem tržištu, ali i tržištu zemalja bivše Jugoslovije, a kupci u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini proglasili su ih za najpoželjnije brendove.
- Članice klastera su privatne firme koje u svojim fabrikama proizvode svoje brendove koji su već potvrđeni i na našem, ali i na tržitima Balkana. Pored plasmana u zemlje regiona, izvozi se i u Holandiju, Dansku , Norvešku, Nemačku, Italiju... ali i u Sjedinjene Američke Države. Važno je reći da se izvozi čist domaći proizvod, koji je nastao kao sinergija rada domaćih dizajnera, studenata Fakulteta za dizajn, tekstilnih inženjera i tehnologa, te kreativnost mladih udružena s iskustvom majstora svog zanata stvara naše domaće brendove – rekla je Slađana Milojević.
U kompaniajama, članicama klastera, ističe Slađana Milojević, zaposleno je oko 3.100 radnika, ali je, zbog obima posla, često broj angažovanih radnika veći jer se koriste kooperanti, mali domaći proizvođači.
- Od formiranja Klastera FACTS do danas porastao je i broj zaposlenih i obim poslova i izvoz. Tako su 2011. godine članice klastera zapošljavale oko 1.500 radnika, a sada ih je duplo više. Rastao je i promet, te je od oko 30 miliona evra, koliko je iznosio 2011. godine, u 2022. godini bio oko 70 miliona evra. Sve više proizvoda plasira se van granice Srbije, a izvoz se, u odnosu na 2011. godinu, praktično, duplirao - s 10 miliona evra na 20 miliona evra. U tom pravcu ćemo i nastaviti jer je modna odeća koju proizvode članice klastera izuzenog kvaliteta, kako u osnovnim materijalima tako i u izradi proizvoda. Kontinuirana zajednička edukacija, nabavka, Biznis 2, biznis sastanci sa stranim tekstilnim delegacijama kako za nabavku tako i za potencijalne izvozne poslove, show-room prezentacije i promocije na inostranim sajmovima mode pomoći će našim članicama da se osnaže i još dugo budu lideri u regionu - kaže Slađana Milojević.
D. Mlađenović