Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ДОМАЋИ БРЕНДОВИ ПОТВРЂЕНИ НА ЕВРОПСКОМ ТРЖИШТУ Погледајте где се све носи српска модна одећа

29.02.2024. 09:55 10:11
Пише:
Фото: clusterfacts.org.rs

Пре више од три деценије текстилна индустрија Србије (примарна производња, обућа, одећа, кожа, лон послови, мода...) имала је много посла. У то време постојале су велике фирме са укупно преко 100.000 запослених, а поред производње за домаће тржиште, које је тада такође било велико јер је то било доба Југославије, радило се за многе познате фирме и производили светски познати брендови.

Данас је све много другачије - смањени су и тржиште и капацитети, као и број запослених (по последњим званичним подацима између 30.000 и 35.000 људи је запослено у целој индустрији текстила, која обухвата и модну индустрију и кожу и обућу). Иако су бројке много мање него што су биле пре три деценије, домаћи произвођачи нама познатих робних марки постижу добре резултате, а одевни предмети из Србије налазе пут до тржишта у целој Европи.

3.100 радника у компанијама чланицама ФАЦТС-а

О томе сведоче и подаци да је извоз, пре свега одевних предмета, прошле године, у односу на 2022, био око 40 милиона евра већи - јер је вредност извоза с 783,5 милиона евра, отишла на 823 милиона евра.


Може и боље, али треба подршка

- Да би резултати домаће модне индустрије били још бољи, потребно је да држава препозна значај ове индустрије и врати јој поверење у стратегијском смислу и домаћим производођачима пружи одговарајућу подршку - каже Слађана Милојевић. - Последњих пет година изостали су подстицаји за развој иновативних заједничких пројеката кроз кластер инцијативе, који би знатно утицали на повећање конкурентности домаћих компанија и секторске индустрије у целини јер је без подршке привреди тешко очекивати развој образовних и истраживачких центара. Управо због тога и Кластер ФАЦТС јесте јединство, приватно-јавно партнерство, државних образовних институција и приватних предузећа, који је препознат као један од четири најбоља примера те врсте у Републици Србији.


Међу онима који су својим радом допринели тим резултатима и који и те како имају шта да понуде тржишту, и у земљи и ван ње, и који то већ годинама успешно чине су компаније окупљене у Кластеру модне и одевне индустрије Србије ФАЦТС. По речима директорке кластера Слађане Милојевић, реч је о приватним компанијама, које производе модну одећу и то сопствене брендове, који су већ одавно препознатљиви на нашем тржишту, али и тржишту земаља бивше Југословије, а купци у Црној Гори и Босни и Херцеговини прогласили су их за најпожељније брендове.

- Чланице кластера су приватне фирме које у својим фабрикама производе своје брендове који су већ потврђени и на нашем, али и на тржитима Балкана. Поред пласмана у земље региона, извози се и у Холандију, Данску , Норвешку, Немачку, Италију... али и у Сједињене Америчке Државе. Важно је рећи да се извози чист домаћи производ, који је настао као синергија рада домаћих дизајнера, студената Факултета за дизајн, текстилних инжењера и технолога, те креативност младих удружена с искуством мајстора свог заната ствара наше домаће брендове – рекла је Слађана Милојевић.

823 милиона евра извоз текстилне индустрије

У компаниајама, чланицама кластера, истиче Слађана Милојевић, запослено је око 3.100 радника, али је, због обима посла, често број ангажованих радника већи јер се користе кооперанти, мали домаћи произвођачи.

- Од формирања Кластера ФАЦТС до данас порастао је и број запослених и обим послова и извоз. Тако су 2011. године чланице кластера запошљавале око 1.500 радника, а сада их је дупло више. Растао је и промет, те је од око 30 милиона евра, колико је износио 2011. године, у 2022. години био око 70 милиона евра. Све више производа пласира се ван границе Србије, а извоз се, у односу на 2011. годину, практично, дуплирао - с 10 милиона евра на 20 милиона евра. У том правцу ћемо и наставити јер је модна одећа коју производе чланице кластера изузеног квалитета, како у основним материјалима тако и у изради производа. Континуирана заједничка едукација, набавка, Бизнис 2, бизнис састанци са страним текстилним делегацијама како за набавку тако и за потенцијалне извозне послове, show-room презентације и промоције на иностраним сајмовима моде помоћи ће нашим чланицама да се оснаже и још дуго буду лидери у региону - каже Слађана Милојевић.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар