PRVI DAN MALE MATURE: Zadaci nešto teži nego na probnom ispitu
Novosadska Gimnazija „Jovan Jovanović Zmaj” vrvela je u danas od malih maturanata koji su došli u prepodnevnim satima da polažu test iz maternjeg jezika.
Gosti su bili osmaci državnih osmoletki „Jovan Popović” i „Jožef Atila”, te đaci privatne OŠ „Tvrđava”, a sa njima, na domaćem terenu, nadareni osnovci koji su sedmi i osmi razred pohađali upravo u ovom zdanju.
Prema rečima pomoćnice direktora OŠ „Jovan Popović” Vesne Trajanovski, sve je proteklo u najboljem redu s obzirom na to da je kompletna logistika završnog ispita napravljena i poslata u toku protekle sedmice.
– Budući da smo gosti u ovoj zgradi, sve svoje „krpice” poneli smo sa sobom i još u našoj školi napravili mod kako ćemo se ponašati – dodala je Vesna Trajanovski. – Svako je dobio svoj raspored: u prizemlju su bili naši đaci, a na prvom spratu učenici OŠ „Jožef Atila”. Pošto je u vreme probnog završnog ispita bilo još „repova” korone, plan je bio da se polaže u učionicama, međutim, do juna se situacija promenila, pa smo mogli birati između tri modela, te odlučili da se testovi rade u sali, jer smo se za to i pripremali. Kako je naloženo, od svojih 16 dežurnih nastavnika, osam smo ustupili „Jožef Atili” i isto toliko „Prvoj vojvođanskoj brigadi”, koja je za ovu priliku smeštena u OŠ „Svetozar Marković Toza”, a oni su nama poslali svoje. Jednaka razmena učinjena je i sa supervizorima. Za nas je Gimnazija bila zatvorena preko vikenda, te smo jutros od 6.30 lepili brojeve i spiskove. Igrom slučaja, od naša 102 učenika nijedan nema individualni obrazovni plan, dok je dvoje takve dece iz OŠ „Jožef Atila” polagalo u posebnoj učionici.
Kako bi još jednom proverila urađeno pre nego što preda test, jer su joj zadaci za nijansu bili teži nego na probnom završnom ispitu, među poslednjima je izašla učenica Ivana Pavlović iz osmoletke „Jovan Popović”.
– Čudno nam je bilo što polažemo u novom prostoru, ali smatram da je sve lepo organizovano – podelila je s ekipom „Dnevnika” svoje utiske Ivana Pavlović. – Direktno smo došli ovamo zato što je nekim učenicima bliža ova škola nego naša. Prva na listi želja biće mi Isidorina gimnazija, prirodni smer, a druga Svetina.
Svršeni osnovci, danas između 9 i 11 sati, polažu test iz matematike, a u njihovoj obavezi je da dođu sat vremena ranije kako bi se proverilo da li su poneli đačku knjižicu, obrazac 41 i adekvatan pribor. Kombinovanim testom, na kom će 29. juna pokazati znanje iz geografije, istorije, fizike, biologije i hemije, završava se završni ispit na kraju osnovnoškolskog obrazovanja, koji predstavlja uslov za upis u srednje škole i gimnazije.
Za vukovca Maju Mandić iz OŠ „Jožef Atila”, koja se spremala za prirodno-matematički smer u gimnazijama „Isidora Sekulić” ili „Jovan Jovanović Zmaj”, test iz srpskog jezika nije bio toliko težak, a najkomplikovaniji su, kaže, bili zadaci otvorenog tipa, koji se tiču književnosti i glasovnih promena.
– Obuzela me je velika trema, ali kad sam krenula da radim, malo sam se opustila. Sad me opet hvata panika i jedva čekam da vidim rešenja. Niko se nije opterećivao mislima šta bi bilo kad bi stigao mejl o podmetnutoj bombi, jer je policija čuvala objekat, pa bi znala da je dojava lažna – dodaje Maja Mandić.
Njen školski drug Filip Ladik priznaje kako nije bilo šanse da se prepisuje, a lično nije imao strahove.
– Procedura je bila kao na probnoj maloj maturi, a zadaci malo teži. Sve sam uradio i nadam se da ću osvojiti 17-18 bodova. Najviše će mi sigurno leći kombinovani test – kaže Filip, koji sebe vidi u IT industriji, te će se na njegovoj listi želja naći nekoliko obrazovnih profila Elektrotehničke škole.
Kako je učenica Tea Savić, poslednje nedelje maja, već polagala prijemni ispit za specijalizovana odeljenja Jovine gimnazije, gde je završila i osnovnu školu, može reći da jučerašnji test nije ništa naspram toga.
– Polagala sam skoro sve testove i još se nisam tačno opredelila za smer, a dvoumim se između matematike i fizike – priča o svojim planovima Tea Savić. – Meni je test iz srpskog, iskreno, bio malo teži od probnog, ali ne preterano jer su zadaci bili jasni. Veliku tremu imala sam kad su nas rasporedili u klupe u fiskulturnoj sali, ali kada vidiš zadatke, ona prođe. Zadovoljna sam kako sam uradila.
Mali maturanti se iz godine u godinu spotiču upravo u zadacima gde se traži da odrede značenje neke reči. Ove godine je je to bio pojam „usplahireno”, za koji su, kaže Tea, bila ponuđena četiri rešenja: uplašeno, užurbano, energično i žustro.
– Dve opcije sam odmah odbacila jer sam znala da nisu tačne, a između druge dve sam se dvoumila. Prevagnuo je jedan odgovor: „uplašeno”, što sam shvatila iz konteksta – dodaje.
S. Milačić