ПРВИ ДАН МАЛЕ МАТУРЕ: Задаци нешто тежи него на пробном испиту
Новосадска Гимназија „Јован Јовановић Змај” врвела је у данас од малих матураната који су дошли у преподневним сатима да полажу тест из матерњег језика.
Гости су били осмаци државних осмолетки „Јован Поповић” и „Јожеф Атила”, те ђаци приватне ОШ „Тврђава”, а са њима, на домаћем терену, надарени основци који су седми и осми разред похађали управо у овом здању.
Према речима помоћнице директора ОШ „Јован Поповић” Весне Трајановски, све је протекло у најбољем реду с обзиром на то да је комплетна логистика завршног испита направљена и послата у току протекле седмице.
– Будући да смо гости у овој згради, све своје „крпице” понели смо са собом и још у нашој школи направили мод како ћемо се понашати – додала је Весна Трајановски. – Свако је добио свој распоред: у приземљу су били наши ђаци, а на првом спрату ученици ОШ „Јожеф Атила”. Пошто је у време пробног завршног испита било још „репова” короне, план је био да се полаже у учионицама, међутим, до јуна се ситуација променила, па смо могли бирати између три модела, те одлучили да се тестови раде у сали, јер смо се за то и припремали. Како је наложено, од својих 16 дежурних наставника, осам смо уступили „Јожеф Атили” и исто толико „Првој војвођанској бригади”, која је за ову прилику смештена у ОШ „Светозар Марковић Тоза”, а они су нама послали своје. Једнака размена учињена је и са супервизорима. За нас је Гимназија била затворена преко викенда, те смо јутрос од 6.30 лепили бројеве и спискове. Игром случаја, од наша 102 ученика ниједан нема индивидуални образовни план, док је двоје такве деце из ОШ „Јожеф Атила” полагало у посебној учионици.
Како би још једном проверила урађено пре него што преда тест, јер су јој задаци за нијансу били тежи него на пробном завршном испиту, међу последњима је изашла ученица Ивана Павловић из осмолетке „Јован Поповић”.
– Чудно нам је било што полажемо у новом простору, али сматрам да је све лепо организовано – поделила је с екипом „Дневника” своје утиске Ивана Павловић. – Директно смо дошли овамо зато што је неким ученицима ближа ова школа него наша. Прва на листи жеља биће ми Исидорина гимназија, природни смер, а друга Светина.
Свршени основци, данас између 9 и 11 сати, полажу тест из математике, а у њиховој обавези је да дођу сат времена раније како би се проверило да ли су понели ђачку књижицу, образац 41 и адекватан прибор. Комбинованим тестом, на ком ће 29. јуна показати знање из географије, историје, физике, биологије и хемије, завршава се завршни испит на крају основношколског образовања, који представља услов за упис у средње школе и гимназије.
За вуковца Мају Мандић из ОШ „Јожеф Атила”, која се спремала за природно-математички смер у гимназијама „Исидора Секулић” или „Јован Јовановић Змај”, тест из српског језика није био толико тежак, а најкомпликованији су, каже, били задаци отвореног типа, који се тичу књижевности и гласовних промена.
– Обузела ме је велика трема, али кад сам кренула да радим, мало сам се опустила. Сад ме опет хвата паника и једва чекам да видим решења. Нико се није оптерећивао мислима шта би било кад би стигао мејл о подметнутој бомби, јер је полиција чувала објекат, па би знала да је дојава лажна – додаје Маја Мандић.
Њен школски друг Филип Ладик признаје како није било шансе да се преписује, а лично није имао страхове.
– Процедура је била као на пробној малој матури, а задаци мало тежи. Све сам урадио и надам се да ћу освојити 17-18 бодова. Највише ће ми сигурно лећи комбиновани тест – каже Филип, који себе види у ИТ индустрији, те ће се на његовој листи жеља наћи неколико образовних профила Електротехничке школе.
Како је ученица Теа Савић, последње недеље маја, већ полагала пријемни испит за специјализована одељења Јовине гимназије, где је завршила и основну школу, може рећи да јучерашњи тест није ништа наспрам тога.
– Полагала сам скоро све тестове и још се нисам тачно определила за смер, а двоумим се између математике и физике – прича о својим плановима Теа Савић. – Мени је тест из српског, искрено, био мало тежи од пробног, али не претерано јер су задаци били јасни. Велику трему имала сам кад су нас распоредили у клупе у фискултурној сали, али када видиш задатке, она прође. Задовољна сам како сам урадила.
Мали матуранти се из године у годину спотичу управо у задацима где се тражи да одреде значење неке речи. Ове године је је то био појам „усплахирено”, за који су, каже Теа, била понуђена четири решења: уплашено, ужурбано, енергично и жустро.
– Две опције сам одмах одбацила јер сам знала да нису тачне, а између друге две сам се двоумила. Превагнуо је један одговор: „уплашено”, што сам схватила из контекста – додаје.
С. Милачић