Изложба Јелене Гајиновић у новосадској Културној станици Свилара
У Културној станици Свилара прексиноћ је отворена изложба „Нови елементи прошлости“ новосадске визуелне уметнице Јелене Гајиновић.
Ова изложба као друга у овом простору један је од 22 пројекта који су добили средства на јавном позиву „Уметници. Сад!” Фондације „Нови Сад 2021 – Европска престоница културе”, а који има за циљ јачање новосадске културне сцене кроз мрежу културних станица, подизање њених капацитета, децентрализацију културе и развој публике. Ауторка се фокусирала на мапирање објеката који спадају у културно и индустријско наслеђе Новог Сада и на изложби је представила фрагменте фасадних орнамената и предмета са објеката који су срушени или су прошли кроз процес реконструкције.
Уметница сматра да у Новом Саду последњих година постоји интересовање за наше културно и индустријско наслеђе, посебно од када делују институције и организације, као што је „Простор“ које се баве промоцијом Подграђа и другог наслеђе не само из ужег центра града већ и из индустријских зона. Неколико година она је крећући се по граду сакупљала различите предмете који су увођењем у галеријски простор постали уметнички објекти. По речима ауторке, индустријски комплекси на некадашњим ободима града претрпели су доста промена и изгубили монументалност коју су поседовали. Како би сачували сећање на ова здања, референтни су фотографија и архивски документи. Тако су на изложби представљени керамички осигурач из фабрике „Електропорцелан“ која је основана још 1922. на Подбари или жута цигла, којом су некада биле поплочане неке од улице у центру града.
Урбани пејзажи и архитектура, како указује Јелена Гајиновић представљају осим визуелних слика и одређену материјалност, а битна је и аура која нам омогућава да доживимо неки простор и пејзаж. Данас долази до трансформације самог града и пејзаж мења своју форму. Управо одабиром ових предмета и фрагментима који су извучени из контекста, са својих фасада, прави се нека врста тајм лајна и различитих објеката и утицај културе и развоја архитектуре у Новом Саду. Ауторка је представила и предмете ентеријера, као што су део каљеве пећи из некадашње куће Марије Трандафил, или орнаменти и декоративни детаљи из старих кућа који се више не праве на тај начин. Архитектура је једна од најстаријих форми уметности, а оно што је разликује од осталих је управо мулти-сензорско искуство, које укључује визуелни и тактилни доживљај. Ослањајући се на поменута чула, посетиоци ће моћи да примете разлику у текстури и материјалима који су се користили приликом градње.
Ауторка је желела да на овај начин сачува нешто што је преостало, фрагменте Новог Сада у коме долази до великих промена, губитком културних здања која су била под заштитом а битна су за наш идентитет. Сходно променама, град губи свој идентитет, те остаје без својих неконвенционалних обележја. Овај вид презервације је лични корак ка очувању наслеђа које нестаје пред мојим очима, а чија вредност не лежи у материјалном, већ у естетском квалитету који поседује сваки сачуван предмет”, додаје уметница.
Јелена Гајиновић каже да ће наставити да ради на овом пројекту и важно јој је да види како ће Новосађани реаговати на овакав мало другачији приступ свом граду и локалној култури истичући да је јако битно да се сачува културно наслеђе које је једно, оно се не може репродуковати, накнадно креирати, те због тога треба да се пробуди одговорност и свет да оно што имамо чувамо и поштујемо. Ако ми као друштво и локална заједница не сачувамо обрисе културног наслеђа, заувек ћемо прекинути везу са нашом културном прошлошћу.
Јелена Гајиновић је дипломирала на Катедри за нове ликовне медије на Академији уметности у Новом Саду где је наставила и мастер студије, а затим на Факултету лепих уметности у Порту у Португалији.
Изложба се може погледати до 31. јула од 10 до 18 сати.
Н. Попов