Премијере дела савремених композитора за финале „Музичких мостова"
Концертом на којем је гудачки ансамбл „Виолинт” у новосадској Синагоги премијерно извео композиције Давора Петровича Лончара „Одраз”, Александре Степановић „Жице у облацима”, Давора Бобића „Десидерата” и Заида Јабрија „Horror Вацуи”, завршен је пројекат „Музички мостови” који је окупио извођаче и композиторе из бивших југословенских република (Словенија, Хрватска, Србија) у циљу повезивања и сарадње уметника из ових блиских средина.
Пројекат је реализован у оквиру програмског лука „Сеобе” Европске престонице културе, у организацији Удружења креативно-едукативни центар “Музички атеље”. Иначе, посебно поглавље овог јединственог хепенинга посвећеног уметничкој музици било је укључивање у целу идеју једног од најзанимљивијих савремених композитора Заида Јабрија, рођеног у Дамаску а школованог у Пољској, где му је ментор био чувени Криштоф Пендерецки, и чија дела карактеришу харомонијско и мелодијско прожимање двају култура - источне и западне.
– Реализација пројекта „Музички мостови” трајала је дуго – открива за „Дневник” Милан Чизмић, један од аутора пројекта и директор Интернационалних сусрета виолиниста, који се сваке године одржавају у Сремским Карловцима и Новом Саду. – Пробе ансамбла почеле су већ крајем августа прошле године, баш због специфичности и техничких захтева композиција које су премијерно писане за „Виолинт”. Јер, композитори су из четири различите земље, тако да нису могли сваког момента да помогну музичарима у што бољој интерпретацији дела, односно њихове уметничке идеје, већ су на основу снимака са проба давали конструктивне смернице. Али сада, на крају самог пројекта и после четири концерта у низу, могу да кажем да су циљеви пројекта у потпуности остварени. Направљена је одлична сарадња извођача и композитора из Србије, Словеније, Хрватске и Сирије, односно Пољске. И не само то, већ би програм овог пројекта требао бити представљен публици свих земаља из којих долазе композитори.
По речима Милана Чизмића, иначе професора у МШ „Јосип Словенски”, „Музички мостови” су имали свој ођек и на пољу виолинске педагогије. Јер, педагогија мора да се прилагођава 21. веку већ и због савремене музике и нових уметничких идеја, што су потврдила и дела Давора Лончара, Александре Степановић, Давора Бобића и Заида Јабрија.
– Четири композиције, композитора, четири поднебља, четири различите идеје, потпуно нове и у духу времена у којем живимо. Управо је зато овај пројекат мултиетнички и мултикултурални, што је веома битно за мирољубив суживот у средини у којој живимо и разумевању других култура и традиција. Иначе, планирано је да све четири композиције буду сабране у заједничку збирку за овај нестандардни гудачки ансамбл и да цео програм који је писан за Нови Сад - Еврпска престоница културе 2022 остане као траг овог пројекта. Самим тим сваки од композитора баштини своје културно наслеђе – наводи Чизмић.
Када је реч о гудачком ансамблу „Виолинт”, постоји већ две године, а творе га врхунски млади вилинисти и вилисти. Поред класичног репертоара препознао се и у интерпретацији савремених дела, поготово после пројекта „Музички мостови”.
– У мају месецу биће „Виолинт” и део Интернационалних сусрета виолиниста, где ће се представити са солистима, младим виолинистима из наше земље – наводи Милан Чизмић. Такође, компонују се још два премијерна дела за овај ансамбл, а крајем ове године планирани су и концерти у земљама региона, где ће им се придружити млади виолинисти земље у којој буду имали наступе. На тај начин, Музички мостови ће наставити да живи као пројекат који повезује уметнике из других земаља, култура, традиција...
М. Стајић