Premijere dela savremenih kompozitora za finale „Muzičkih mostova"
Koncertom na kojem je gudački ansambl „Violint” u novosadskoj Sinagogi premijerno izveo kompozicije Davora Petroviča Lončara „Odraz”, Aleksandre Stepanović „Žice u oblacima”, Davora Bobića „Desiderata” i Zaida Jabrija „Horror Vacui”, završen je projekat „Muzički mostovi” koji je okupio izvođače i kompozitore iz bivših jugoslovenskih republika (Slovenija, Hrvatska, Srbija) u cilju povezivanja i saradnje umetnika iz ovih bliskih sredina.
Projekat je realizovan u okviru programskog luka „Seobe” Evropske prestonice kulture, u organizaciji Udruženja kreativno-edukativni centar “Muzički atelje”. Inače, posebno poglavlje ovog jedinstvenog hepeninga posvećenog umetničkoj muzici bilo je uključivanje u celu ideju jednog od najzanimljivijih savremenih kompozitora Zaida Jabrija, rođenog u Damasku a školovanog u Poljskoj, gde mu je mentor bio čuveni Krištof Penderecki, i čija dela karakterišu haromonijsko i melodijsko prožimanje dvaju kultura - istočne i zapadne.
– Realizacija projekta „Muzički mostovi” trajala je dugo – otkriva za „Dnevnik” Milan Čizmić, jedan od autora projekta i direktor Internacionalnih susreta violinista, koji se svake godine održavaju u Sremskim Karlovcima i Novom Sadu. – Probe ansambla počele su već krajem avgusta prošle godine, baš zbog specifičnosti i tehničkih zahteva kompozicija koje su premijerno pisane za „Violint”. Jer, kompozitori su iz četiri različite zemlje, tako da nisu mogli svakog momenta da pomognu muzičarima u što boljoj interpretaciji dela, odnosno njihove umetničke ideje, već su na osnovu snimaka sa proba davali konstruktivne smernice. Ali sada, na kraju samog projekta i posle četiri koncerta u nizu, mogu da kažem da su ciljevi projekta u potpunosti ostvareni. Napravljena je odlična saradnja izvođača i kompozitora iz Srbije, Slovenije, Hrvatske i Sirije, odnosno Poljske. I ne samo to, već bi program ovog projekta trebao biti predstavljen publici svih zemalja iz kojih dolaze kompozitori.
Po rečima Milana Čizmića, inače profesora u MŠ „Josip Slovenski”, „Muzički mostovi” su imali svoj ođek i na polju violinske pedagogije. Jer, pedagogija mora da se prilagođava 21. veku već i zbog savremene muzike i novih umetničkih ideja, što su potvrdila i dela Davora Lončara, Aleksandre Stepanović, Davora Bobića i Zaida Jabrija.
– Četiri kompozicije, kompozitora, četiri podneblja, četiri različite ideje, potpuno nove i u duhu vremena u kojem živimo. Upravo je zato ovaj projekat multietnički i multikulturalni, što je veoma bitno za miroljubiv suživot u sredini u kojoj živimo i razumevanju drugih kultura i tradicija. Inače, planirano je da sve četiri kompozicije budu sabrane u zajedničku zbirku za ovaj nestandardni gudački ansambl i da ceo program koji je pisan za Novi Sad - Evrpska prestonica kulture 2022 ostane kao trag ovog projekta. Samim tim svaki od kompozitora baštini svoje kulturno nasleđe – navodi Čizmić.
Kada je reč o gudačkom ansamblu „Violint”, postoji već dve godine, a tvore ga vrhunski mladi vilinisti i vilisti. Pored klasičnog repertoara prepoznao se i u interpretaciji savremenih dela, pogotovo posle projekta „Muzički mostovi”.
– U maju mesecu biće „Violint” i deo Internacionalnih susreta violinista, gde će se predstaviti sa solistima, mladim violinistima iz naše zemlje – navodi Milan Čizmić. Takođe, komponuju se još dva premijerna dela za ovaj ansambl, a krajem ove godine planirani su i koncerti u zemljama regiona, gde će im se pridružiti mladi violinisti zemlje u kojoj budu imali nastupe. Na taj način, Muzički mostovi će nastaviti da živi kao projekat koji povezuje umetnike iz drugih zemalja, kultura, tradicija...
M. Stajić