У Луку „упловљавају” РО-РО терминал, вертикални кеј и два силоса
НОВИ САД: Продаја једине српске луке у државном власништву, Луке Нови Сад, заказана је за 24. октобар, када ће у Министарству привреде бити отворене понуде заинтересованих инвеститора.
Новосадска лука добро је пословала у протеклих неколико година и била најуспешнија у Србији па, имајућу у виду добре пословне резултате, мерене, између осталог, и претоваром од милион и преко тога тона годишње, очекује инвеститора који ће наставити и унапредити досадашње капацитете.
Шта је оно што ће нашу луку приближити познатим лукама у свету, лучким предузетницима је познато, па наводе да је, да би Лука Нови Сад била раме уз раме са светским, потребно улагање од око 20 милиона евра.
У јавном позиву за продају Луке Нови Сад, Министарство привреде није навело колика се улагања очекују од купца, осим што је у наступима државних званичника било помена да би инвестиције у новосадској луци требало да износе 15 милиона евра.
Лучки предузетници кажу да би предузећу за још успешнији рад било од значаја да власник изгради Ро-Ро терминал, који прима камионе натоварене робом. У пословном свету за тај терминал кажу „баш на време”. Камион натоварен фабричким производима развози товар од купца до купца и тако убразава и појефтињује производњу, а фабрике немају лагера. Вредност те инвестиције је око два милиона евра, рачунајући, уз изградњу утоварне рампе, и куповину дизалице са четири крака кроз коју пролази камион.
Лука Нови Сад има два вертикална кеја, а треба јој још један, дуг 160 метара. Предузетници објашњавају да је вертикални кеј лучким предузећима потребан у случају ниског водстаја Дунава, што је управо случај, па безмало све луке Србији стоје, чекајући да се водостај реке подигне. Да посао не би чекао да се Дунав дигне, вертикални кеј је над водом и утвар-истовар се обавља без застоја и тако не само лучка предузећа већ нико у ланцу те привреде не трпи. Лука Нови Сад има место где би се још један кеј могао изградити, па будућим власнику не треба плац већ само да плати изградњу.
Министарство привреде је у јавном позиву за продају Луке Нови Сад навело да могу учестовати они који су најмање десет година у лучком бизнису, да су у 2017. години имали приход од најмање 30.000.000 евра и да су у протекле три године претоварили изнад 1,4 милион тона робе.
Лука Нови Сад се продаје по почетној цени од 15.976.778 евра, што је фер тржишна вредност фирме од 31. децембра 2017. Рок за достављање понуда је 22. октобар, а документација се може откупити до 15. октобра.
И још једна инвестиција треба новосадској луци, а то је изградња два подна складишта за утовар-истовар 140.000 тона робе. Подно складиште је, објашњавају, исто што и силос, што кошта око девет милиона динара, а уколико би се уз те инвестиције додала и куповина шест дизалица, Лука Нови Сад би наставила развој.
Колико ће у томе успети, зависи од тога чију ће понуду комисија одобрити.
Министарство привреде предвидело је у јавном позиву да купци могу доћи у Луку Нови Сад, видети чиме располаже и погледати пословне књиге.
Представници једног од заинтересованих, и то из Уједињених Апапских Емирата, већ су били, видели и откупили документацију за продају. Посреди је инвеститор из Дубаија „Порт оф Дубаи”, чије се пословање мери милијардама евра.
Кажу да је још један купац откупио документацију, али његово име се држи у тајности. Међу лучким предузетницима се прича да ће за новосадску луку бити три купаца, али не открива се ни ко је тај трећи.
У сваком случају, трка за Луку је већ сада узбудљива, знајући да је поњуђач из Дубаија врстан предузетник у лучком бизнису, па се с нестрпљењем ишчекује ко ће му бити конкуренција.
З. Делић