Путници су последњи којима се враћа новац кад агенција банкротира
Банкрот туристичке агенције „Томас Кук” намеће питање како се понашати када тур-оператер или авио-компанија банкротира.
Аналитичари кажу да су права путника мала, али да ипак постоје механизми по којима се нешто може надокнадити. Пре закључења уговора о аранжману или куповине карте, треба добро проучити шта ситним словима пише на рачуну.
Већина авио-компанија издаје карте без могућности да се оне замене или да се на њима, на пример, промени име путника. То су, по правилу, најјефтиније авио-карте које се и највише продају на српском тржишту, преноси РТС. Ако их путници враћају, могу евентуално добити само део укупно плаћеног износа, до 30 одсто.
За карте које су плаћене по пуној цени и права су већа. Могуће их је заменити за друге датуме, с доплатом или без ње. Али, шта се дешава када авио-компанија банкротира?
– Путници уопште немају права на надокнаду, заправо на повраћај уплаћених авио-карата – објашњава Игор Врањешевић из „Џамбо травела”. – Прво морају да се намире кредитори, затим запослени, па сви којима авио-компанија дугује новац, и тек на крају долазе путници.
Ако авио-компанија или тур-оператер банкротирају у току путовања, због бројности путника могућа је и помоћ државе.
– Уколико постоји могућност, агенција ће вратити путнике кући, а уколико не постоји, дешава се да држава пошаље авионе и врати путнике назад у домицилну земљу – каже Врањешевић.
У пракси се показало да је најсигурније одабрати авио-компанију с великом репутацијом, ону која није имала инцидентне ситуације.
На интернету има разноликих повољних понуда, али се показало – без нарочитих гаранција.
Најсигурније је карте куповати преко агента који у сваком тренутку може пронаћи најбоље решење.
Е. Д.