Putnici su poslednji kojima se vraća novac kad agencija bankrotira
Bankrot turističke agencije „Tomas Kuk” nameće pitanje kako se ponašati kada tur-operater ili avio-kompanija bankrotira.
Analitičari kažu da su prava putnika mala, ali da ipak postoje mehanizmi po kojima se nešto može nadoknaditi. Pre zaključenja ugovora o aranžmanu ili kupovine karte, treba dobro proučiti šta sitnim slovima piše na računu.
Većina avio-kompanija izdaje karte bez mogućnosti da se one zamene ili da se na njima, na primer, promeni ime putnika. To su, po pravilu, najjeftinije avio-karte koje se i najviše prodaju na srpskom tržištu, prenosi RTS. Ako ih putnici vraćaju, mogu eventualno dobiti samo deo ukupno plaćenog iznosa, do 30 odsto.
Za karte koje su plaćene po punoj ceni i prava su veća. Moguće ih je zameniti za druge datume, s doplatom ili bez nje. Ali, šta se dešava kada avio-kompanija bankrotira?
– Putnici uopšte nemaju prava na nadoknadu, zapravo na povraćaj uplaćenih avio-karata – objašnjava Igor Vranješević iz „Džambo travela”. – Prvo moraju da se namire kreditori, zatim zaposleni, pa svi kojima avio-kompanija duguje novac, i tek na kraju dolaze putnici.
Ako avio-kompanija ili tur-operater bankrotiraju u toku putovanja, zbog brojnosti putnika moguća je i pomoć države.
– Ukoliko postoji mogućnost, agencija će vratiti putnike kući, a ukoliko ne postoji, dešava se da država pošalje avione i vrati putnike nazad u domicilnu zemlju – kaže Vranješević.
U praksi se pokazalo da je najsigurnije odabrati avio-kompaniju s velikom reputacijom, onu koja nije imala incidentne situacije.
Na internetu ima raznolikih povoljnih ponuda, ali se pokazalo – bez naročitih garancija.
Najsigurnije je karte kupovati preko agenta koji u svakom trenutku može pronaći najbolje rešenje.
E. D.