Провера стеченог богатства почиње у марту
НОВИ САД: Закон о утврђивању порекла имовине и посебном порезу по стопи од 75 одсто ступа на снагу средином марта ове године. До тада би Пореска управа требало да обезбеди посебну јединицу које ће се бавити његовом наплатом.
Да подсетимо, Закон је донет почетком прошле године, с одложеном применом од годину, и уређује поступак утврђивања имовине физичког лица, њено увећање и посебан порез на имовину коју физичко лице не може да докаже да је стекло на законит начин. Тако ће они који у значајној мери повећају свој имовину морати да имају ваљане доказе о томе на који су то начин учинили.
Пореска управа покреће поступак контроле ако се у „prеthodnom поступку учини вероватним” да у највише три узастопне календарске године у којима је физичко лице увећало имовину, постоји разлика између ње и пријављених прихода већа од 150.000 евра у динарској противвредности. Терет доказивања увећања имовине у односу на пријављене приходе физичког лица је на Пореској управи, а након тога терет доказивања је на физичком лицу, односно порески обвезник мора да докаже да је имовина, у делу у којем њено увећање није у складу с пријављеним приходима, стечена законито.
Иначе, термин „имовина” означава непокретне и покретне ствари, регистроване или нерегистроване, као и друга имовинска права у Републици Србији и иностранству, док су „пријављени приходи” приходи физичког лица који су пријављни надлежном пореском органу. „Увећање имовине” представља позитивну разлику између вредности имовине физичког лица на крају одређеног периода у односу на његов почетак, а под термином „незаконито стечена имовина” подразумева се разлика између увећања имовине и пријављених прихода, за коју физичко лице не докаже да је стечена на законит начин.
У имовину се убрајају и финансијски инструменти, удели у правном лицу, опрема за обављање самосталне делатности, моторна возила, пловни објекти, ваздухоплови, штедни улози, готов новац и друга имовинска права. Пореска управа може да користи све врсте евиденција и података које поседују надлежни органи, а поступак се спроводи на основу анализе ризика, у складу с годишњим смерницама које доноси директор Пореске управе и оне нису јавно доступне.
Како је недавно изјавио саветник за порезе Ђерђ Пап, он од примене тог закона не очекује значајне резултате. По његовим речима, поступак провере имовине је компликован и дуготрајан јер у Србији нема свих валидних података о приходима. Он је додао да се у земљама Европске уније приликом куповине скупоценог аутомобила или неке некретнине проверава да ли је то проистекло из остварених прихода, а да је то лако утврдити јер нема сиве исплате зарада као у Србији.
Он је рекао да је институт унакрсне провере имовине, који је пандан провери која је сада уведена, унет у Закон о пореском поступку и пореској администрацији 2002. године, али да из необјашњивих разлога никад није примењен. Подсетио је и на то да је 2003. године пропао покушај наплате пореза на екстрапрофит и да је враћен новац који је био наплаћен бизнисмену и власнику „Мобтела” Богољубу Карићу, те да је за спровођење сваког закона, па и Закона о утврђивању порекла имовине и посебном порезу, неопходна политичка воља.
Д. Млађеновић