Provera stečenog bogatstva počinje u martu
NOVI SAD: Zakon o utvrđivanju porekla imovine i posebnom porezu po stopi od 75 odsto stupa na snagu sredinom marta ove godine. Do tada bi Poreska uprava trebalo da obezbedi posebnu jedinicu koje će se baviti njegovom naplatom.
Da podsetimo, Zakon je donet početkom prošle godine, s odloženom primenom od godinu, i uređuje postupak utvrđivanja imovine fizičkog lica, njeno uvećanje i poseban porez na imovinu koju fizičko lice ne može da dokaže da je steklo na zakonit način. Tako će oni koji u značajnoj meri povećaju svoj imovinu morati da imaju valjane dokaze o tome na koji su to način učinili.
Poreska uprava pokreće postupak kontrole ako se u „prethodnom postupku učini verovatnim” da u najviše tri uzastopne kalendarske godine u kojima je fizičko lice uvećalo imovinu, postoji razlika između nje i prijavljenih prihoda veća od 150.000 evra u dinarskoj protivvrednosti. Teret dokazivanja uvećanja imovine u odnosu na prijavljene prihode fizičkog lica je na Poreskoj upravi, a nakon toga teret dokazivanja je na fizičkom licu, odnosno poreski obveznik mora da dokaže da je imovina, u delu u kojem njeno uvećanje nije u skladu s prijavljenim prihodima, stečena zakonito.
Inače, termin „imovina” označava nepokretne i pokretne stvari, registrovane ili neregistrovane, kao i druga imovinska prava u Republici Srbiji i inostranstvu, dok su „prijavljeni prihodi” prihodi fizičkog lica koji su prijavljni nadležnom poreskom organu. „Uvećanje imovine” predstavlja pozitivnu razliku između vrednosti imovine fizičkog lica na kraju određenog perioda u odnosu na njegov početak, a pod terminom „nezakonito stečena imovina” podrazumeva se razlika između uvećanja imovine i prijavljenih prihoda, za koju fizičko lice ne dokaže da je stečena na zakonit način.
U imovinu se ubrajaju i finansijski instrumenti, udeli u pravnom licu, oprema za obavljanje samostalne delatnosti, motorna vozila, plovni objekti, vazduhoplovi, štedni ulozi, gotov novac i druga imovinska prava. Poreska uprava može da koristi sve vrste evidencija i podataka koje poseduju nadležni organi, a postupak se sprovodi na osnovu analize rizika, u skladu s godišnjim smernicama koje donosi direktor Poreske uprave i one nisu javno dostupne.
Kako je nedavno izjavio savetnik za poreze Đerđ Pap, on od primene tog zakona ne očekuje značajne rezultate. Po njegovim rečima, postupak provere imovine je komplikovan i dugotrajan jer u Srbiji nema svih validnih podataka o prihodima. On je dodao da se u zemljama Evropske unije prilikom kupovine skupocenog automobila ili neke nekretnine proverava da li je to proisteklo iz ostvarenih prihoda, a da je to lako utvrditi jer nema sive isplate zarada kao u Srbiji.
On je rekao da je institut unakrsne provere imovine, koji je pandan proveri koja je sada uvedena, unet u Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji 2002. godine, ali da iz neobjašnjivih razloga nikad nije primenjen. Podsetio je i na to da je 2003. godine propao pokušaj naplate poreza na ekstraprofit i da je vraćen novac koji je bio naplaćen biznismenu i vlasniku „Mobtela” Bogoljubu Kariću, te da je za sprovođenje svakog zakona, pa i Zakona o utvrđivanju porekla imovine i posebnom porezu, neophodna politička volja.
D. Mlađenović