ТВОЈА РЕЧ Славен Балаћ: Кларинет је моја љубав на први поглед
Откако је са осам година одлучио да први пут засвира на кларинету, Славен Балаћ (14) га не испушта из руку.
Од тада је постигао многобројне резултате на разним такмичењима у Србији и Европи, убрзаним темпом завршава Средњу музичку школу „Исидор Бајић” у којој је тренутно други разред, а највећа подршка су му родитељи који су и сами музичари. Свира разне жанрове, па тако комбинује и блуз, народну, модерну музику... Посебно су му драге композиције „На младу недељу” и „Видовдан на Дрини” Светислава Божића, као и „Рођендански мињон” Ненада Остојића.
- Као мали сам слушао оца како свира кларинет у соби. Допало ми се, хтео сам да пробам и чим сам дунуо први тон, то је буквално била љубав на први поглед - присећа се Славен. - Веома ми се допао и физички изглед кларинета и мој осећај док производим тонове.
Какав је то осећај?
- Предиван, стварно. Нема речи којима могу да опишем. Почео сам да свирам са осам година и до сад сам био на скоро 40 такмичења, а освојио сам 28 првих награда, седам других и две-три треће.
Практично, ниједном се ниси вратио с такмичења празних руку?
- Па, да... Држао сам 11 солистичких концерата по Србији и Мађарској, а пре месец дана сам имао турнеју по Републици Српској. Сада се спремам за једно републичко и међународно такмичење. Хтео бих да споменем да ми је прошле године у новембру Фонд за младе таленте Покрајинског секретаријата за културу доделио новац за куповину инструмента и тим новцем сам купио Кларинет Б. Сад имам и А и Б.
Споменуо си које си све успехе постигао, а имаш непуних 15 година. Шта то за тебе значи? Колико је то оптерећење јер сад мораш да одржиш тај корак?
- Сигурно да је било лакше остварити све то, него сад опстати. Сад је то поента. Има неугодности и притиска, али трудом, радом и вежбањем онога што волим, није ми толики проблем. Све стижем. Сад је кренула школа, а нисам задовољан распоредом, па не стижем да вежбам онолико колико желим.
Како успеваш све да постигнеш? Верујем да имаш и неке хобије...
- У суштини, кларинет као инструмент, врло је захтеван јер, ако се не вежба, делује као да га никад ниси ни свирао. Осим кларинета, опушта ме и спорт. Волим да играм фудбал, кошарку, да трчим на кеју. Оно што ме опушта је углавном све што се ради напољу, у природи и ту налазим свој мир.
Јел’ волиш и да свираш у природи?
- Наравно. У Босни имамо кућу на планини и тамо, кад је лето, идемо и волим да свирам.
Па, зацвркућеш заједно са птичицама... О чему размишљаш када свираш?
- Па, о свему размишљам, о свим свирачким елементима кад вежбам, а кад изађем на сцену, онда се само њој препустим. Уживам у томе што сам до тада навежбао јер на њој немам ништа ново да урадим, па се само препустим.
То се и види на твојим наступима. Некако се сав саживиш. Гледајући те на сцени, мислим да, чак и особе које имају проблем са слухом, могу да препознају емоцију мелодије коју свираш. Колико се генерално посвећујеш сценском наступу?
- Хвала на комплименту. Поред свирачког дела који треба да буде добар, ту су и нијансе са сценом и мимиком и оним што се дешава на тој сцени. Људи мисле да ја то вежбам, али оно само излази из мене. У том тренутку, осим кроз покрете и емоцију, своја осећања покажем и физички.
Имаш прилику да сарађујеш са многим еминентним музичарима, а постао си и најмлађи члан Удружења музичких уметника Србије...
- Пре пола године сам постао њихов члан што ми импонује и није мала ствар за мене. Доста ме мотивише све то и не видим разлог зашто бих стао, па само гледам даље у будућност и планирам шта ћу даље. У школи „Исидор Бајић” ћу убрзати и трећи и четврти разред како бих средњу школу завршио за две године, а онда иду студије. Не знам где ћу, али све више ми се отвара Канада, тако да ћу вероватно тамо ићи.
Значи, немаш намеру да наставиш са школовањем у Србији?
- Дефинитивно не.
А, да ли би се вратио?
- Ех, размишљао сам и о томе, али стварно не знам. Идем полако, степеницу по степеницу. Видећу како ми се живот намести.
Оно што је интересантно јесте да си одрастао у породици музичара. Колика су ти, заправо, родитељи подршка?
- Без њих не бих био ово што сам сад. Они ми много помажу, подразумева се што се тиче музичког репертоара јер је тата професор кларинета а мама теорије солфеђа. Имам у потпуности подршку од њих, у свим сегментима. Тако да сам им јако захвалан. Захвалан сам и свјој сестри Соњи из Немачке која ми шаље све ситнице без којих не бих могао да свирам, као и својој ближој фамилији, нарочито тетки из Канаде која је све урадила да тамо будем на два мастер класа.
Да ли си почео сам да компонујеш?
- Нисам још. Има толико много литературе коју треба да пређем да, искрено, нисам ни размишљао да почнем ја нешто да стварам.
Је л’ вреди сво одрицање?
- Дефинитивно вреди, то стварно волим. Планирам да упишем неки престижан универзитет и да се запослим као професор. Од малих ногу планирам да будем солиста, дефинитивно вреди.
Рекао си да си почео да свираш кларинет са осам година. Када си имао, рецимо пет-шест, кад си био баш-баш мали, шта си желео да будеш кад порастеш и да ли си могао себе да замислиш да ћеш бити ово што сад јеси?
- Са пет-шест година нисам био заинтересован за кларинет. Као мали сам гледао фудбал и кошарку па сам желео да будем спортиста. Кад сам мало одрастао, постао за нијансу старији, онда ми се допао звук кларинета и почео сам да размишљам о њему и шта ћу и како ћу. Откако сам пробао, нисам престајао.
Од свих награда које си освојио, да ли постоји нека коју би посебно издвојио?
- Постоји. То је било такмичње у Москви. Такмичење је било међународно. Није ми оно било проблем, већ је путовање било веома напорно. Ишли смо аутобусом и путовали смо 60 сати, јер смо имали проблеме на граници, па сам дошао два сата пред наступ, а требало је да стигнемо дан раније. Буквално сам из аутобуса дошао на сцену, нисам имао ни пробу, чак сам их и замолио да свирам последњи. Одсвирао сам, био сам баш уморан и нисам ништа очекивао. Шта буде, биће, а онда сам сазнао да сам освојио Гранд Prix и да сам проглашен за најбољег инструменталисту за дувачке инструменте на целом такмичењу. То је, дефинитивно било најбоље и најдраже искуство.
То је, чини ми се, доказ да не свираш само прстима, већ и душом, па нема везе шта ти се дешава пред сам наступ. Ако си то ТИ, онда неће бити грешке.
- Томе тежим, да.
Леа Радловачки