ТЕМА ДНЕВНИКА
МАЊЕ ОД МЕСЕЦ ДАНА ДО ПОЛАСКА ПРВОГ ВОЗА Од Новог Сада до Суботице за 40 минута
Као што је више пута из државног врха најављено, деоница брзе пруге од Новог Сада до Суботице, биће пуштена у саобраћај 24. новембра.
Том догађају, који се може назвати историјским јер представља круну прекретнице у железничком саобраћају Србије оличену у изградњи пруге за возове који развијају брзину од 200 километара на сат, претходиће дан раније потписивање заједничке изјаве Мађарске, Србије, Северне Македоније и Грчке о градњи брзе пруге од Будимпеште до Атине, односно Патре.
Стављањем последње деонице брзе пруге у функцију између Београда и границе са Мађарском, трасом дугом 183 километра путоваће се 70 минута. Време путовања међународних путничких возова од Новог Сада до Суботице износиће 42 минута. Теретни возови ићи ће нешто спорије. Њихова максимална брзина биће до 120 километара на сат.
Када Мађари свој део пруге, од границе до Будимпеште, дуг 166 километара, заврше до краја наредне године, од главног града Србије до мађарске престонице возови ће ићи два сата и 45 минута.
У сусрет поласку првог воза од Новог Сада до Суботице обављају се завршни радови, који су најчешће дотеривање већ урађеног или исправљање ситних недостатака. Суботица је поред нових колосека за брзину од 200 километара на сат, станичних перона и надстешница, неколико инфраструктурних објеката директно или индиректно у служби железничког саобраћаја, у оквиру градње брзе пруге добила нови станични трг, док је станична зграда доживела реконструкцију која не може да промакне оку.
Са доласком првог воза из Сегедина, у Суботици је 1869. године, изграђена мала постаја, а накнадно успостављањем линије Будимпешта – Земун и железничка станица. Тај објекат из 1882. године, који је протоком времена доживео бројне промене, па га није било ни могуће враћати у првобитно стање, приликом реконструкције уређен је тако да је сачувана његова културна и историјска вредност.
Поред новина које су неминовно морале бити уведене идући у корак са савременим добом, на том објекту се водило рачуна да све остало буде задржано. Карактеристични за тај објекат су станична надстрешница и ограда које су сачувале претходни изглед с додатком кровних стаклених панела.
У оквиру радова на брзој прузи Нови Сад – Суботица, дугој 108,4 километра положено је око 273 километра нових колосека, укључујући двоколосечну пругу и станичне колосеке. Изграђено је, поред осталог, шест мостова, чија укупна дужина је 2.330 метара, пет галерија, 15 подвожњака, 27 надвожњака дугих готово четири километра. Поред тога, први пут у Србији изграђена су и три екодукта, од по 46 метара сваки, који ће омогућавати животињама безбедан прелазак преко пруге. Саграђена су 33 пропуста дуга око 800 метара. Пројектом је предвиђена реконструкција девет железничких станица и изградња три нове са станичним капацитетима: Руменка, Врбас Нова и Ловћенац.
Пре почетка изградње пруге за велике брзине између Београда и Суботице свега 35 километара пруге је било двоколосечно. Између Београда и Суботице међународни путнички возови су путовали четири сата и 37 минута, што значи да је њихова просечна брзина била око 40 киломатара сат.
Радове на реализацији овог пројекта изводе кинески конзорцијум China Railway International и China Communications Construction Company, а вредност уговора и два анекса је око 1,17 милијарди долара.
Уговорени рок за завршетак радова био је август 2025. године, али ће они бити готови годину дана пре рока.
Брза пруга Београд – Будимпешта део је глобалног пројекта „Један појас – један пут“ инфраструктурног повезивања Европе и Азије, који је иницирала Кина.
З. Милосављевић
Фото: В. Бијелић