Статичка испитивања брзе пруге
РЕПОРТЕРИ „ДНЕВНИКА” НА ГРАДИЛИШТУ БРЗЕ ПРУГЕ ОД НОВОГ САДА ДО СУБОТИЦЕ Стручњаци тестирају путеве вожње; 273 КИЛОМЕТРА НОВИХ КОЛОСЕКА
На траси новосаграђене брзе пруге од Новог Сада до Суботице у протеклих месец и по дана oбављају се статичка испитивања.
Извођачи радова - конзорцијум Кинеских железница, у сарадњи са надзорним органима и стручним службама Инфраструктуре железнице Србије, тестирају поједине сегменте на брзој прузи између Новог Сада и Суботице. Статичким тестирањима обухваћене су новоизграђена пруга, контактна мрежа, сигнализација и целокупна нова железничка инфраструктура, укључујући геодетска и мерења оптерећења. Циљ свих тих тестирања је да се потврди да је нова пруга спремна за најзначајније - динамичко испитивање, које пак треба да пружи доказ да је она спремна и за саобраћај возова.
Динамичка тестирања би требало да почну крајем септембра, према наводима министра грађевинарства и саобраћаја Горана Весића, а обављаће их компанија Немачких железница “Deutsche Bahn Systemtechnik”, која је тестирала и брзу пругу између Београда и Новог Сада. Током августа на градилишту пруге је радило нешто мање од две хиљаде радника и стручњака из Кине и наша, а истовремено је било ангажовано и скоро 400 машина Кинеских железница и домаћих компанија које раде на овом пројекту.
Од Новог Сада до Суботице за 42 минута
Када буде успостављен редован железнички саобраћај између Београда и Суботице за возове брзине до 200 километара на сат, између ова два града путоваће се око осамдесет минута. Возом ће се од Београда до Бачке Тополе путовати 64 минута, а до Врбаса 53 минута. Према симулацији, време путовања међународних путничких возова од Новог Сада до Суботице износи 42 минута. Док ће путнички возови саобраћати брзином од 200 километара на сат, максимална брзина теретних возова биће до 120 км/сат.
Док теку статичка и припреме за динамичка испитивања, радници приводе крају заостале послове и исправљају уочене недостатке спремајући станичне и инфраструктурне железничке капацитете за пуштање пруге у саобраћај 25. новембра, како је најављено из државног врха. Тако је и у Суботици, која је једино место на тој 108 километара дугој последњој деоници пруге за возове који развијају брзину до 200 километара на сат, од Београда до границе са Мађарском, у ком се паралелено са градњом брзе пруге одвијао железнички саобраћај.
У току су статичка тестирања којима су обухваћене новоизграђена пруга, контактна мрежа, сигнализација и целокупна нова железничка инфраструктура, укључујући геодетска мерења и мерења оптерећења
У том граду је још увек отворен само четврти перон , други се дотерују, брусе, раде се ситне поправке на лифтовима... Станична зграда је у највећој мери завршена,чак је и један део усељен. Радови су почели са затварањем пруге Нови Сад - Суботица 7. априла 2022. године. Тада је саобраћај премештен на помоћни правац преко Богојева и Сомбора,и свега 11 сати колико је трајало повезивање пруге био је у прекиду, али се све време одвијао.успешно, што је резултат добро успостављених колосечних веза.
Суботичка железничка станица једна је од девет на траси брзе пруге Нови Сад-Суботица која је комплетно реновирана. У Суботици је 1869. године, са доласком првог воза из Сегедина изграђена мала постаја, а накнадно и железничка станица са успостављањем линије Будимпешта – Земун. Иако је објекат мало истражен и током деценија је доживео бројне промене, па га није било ни могуће враћати у претходно стање, приликом реконструкције станичне зграде пројектанти и извођачи водили су рачуна да се сачува културна и. историјска вредност објекта.
Враћена је надстрешница са аутентичним стубовима по којима је та станица била карактеристична, с тим што су унети нови детаљи у виду стакленог кровног покривача на одређеној њеној површини. Мислило се и на зеленило тако да и на новом станичном тргу,а и на делу према перонима је станица оплемењена биљем.
Радови на брзој прузи Нови Сад - Суботица, обухватили су полагање око 273 километара нових колосека, укључујући двоколосечну пругу и станичне колосеке. Уграђене су и 302 скретнице, а за изградњу брзе пруге било потребно урадити око осам и по милиона кубика земљаних радова.
На траси брзе пруге Нови Сад - Суботица изграђено је, поред осталог, шест мостова укупне дужине 2.330 метара, пет галерија, 15 подвожњака, 27 надвожњака дугих скоро четири километра. Поред тога, по први пут у Србији изграђена су и три екодукта, сваки дужине од по 46 метара, који ће омогућавати животињама безбедан прелазак преко пруге, на деоницама Ловћенац – Бачка Топола, Бачка Топола – Жедник и Суботица – државна граница. Саграђена су и 33 пропуста дуга око 800 метара.
Динамичка тестирања би требало да почну крајем септембра, према наводима министра грађевинарства и саобраћаја Горана Весића, а обављаће их компанија Немачких железница “Deutsche Bahn Systemtechnik”, која је тестирала и брзу пругу између Београда и Новог Сада
Последњу деоницу брзе пруге гради кинески конзорцијум China Railway International” и „China Communications Construction Company”. Вредност уговора и до сада два потписана анекса је око 1,17 милијарди долара. Уговорени рок за завршетак радова био је август 2025. године. Како је 25. новембар ове године наведен као дан за успостављање саобраћаја на траси брзе пруге од Новог Сада до Суботице, то значи да ће она бити завршена годину дана пре рока.
Зорица Милосављевић
Фото: Слободан Шушњевић