Од Сомбора до Кикинде ићи ће се за мање од сата
СОМБОР: У последњих годину - две моторизовани Сомборци и путници намерници, све се чешће суочавају са проблемима на овдашњим саобраћајницама, које се, услед дотрајалости или неадекватности, реконструишу или потпуно нове граде.
Тако од ове седмице они намерни да из центра западне Бачке стигну до Суботице, опет морају „преко прече, наоколо ближе“, пошто је након реконструкције дела овог магистралног пута између Светозара Милетића и Алекса Шантића, из истих разлога затворен за саобраћај део од Сомбора до Светозар Милетића.
Мада немају разлога за незадовољство, пошто овом делу пута одавно треба реконструкција, недостатак информација, односно њихова недореченост из надлежног Јавног предузећа „Путеви Србије“ ипак је Сомборцима и намерницима у овај крај унео конфузију. Првобитно је било објављено да ће се радови на овом делу државног пута ИБ реда 12, до тада само делимични продужити до 11. новембра.
Уједно, тада је наглашено да ће дневне активности трајати од 7.00 до 16 часова, те да ће се током санације саобраћај регулисати наизменичним пропуштањем возила. Само неколико дана касније из ЈП „Путеви Србије“ потекле су потпуно другачије информације, па је објављено да ће поменута деоница бити затворена за саобраћај до краја године, а да ће током целог тог периода моћи да се користи пет километара дужа деоница Светозар Милетић - Чонопља - Сомбор, односно обилазак продужен за 12 километара, који уз ова места обухвата и вожњу кроз Кљајићево, што се у понедељак и обистинило.
На југу сомборског атара настављају се радови на изградњи потпуно новог пута од Стапара до Сивца, а на западу саобраћајница од Бачког Моноштора до Купусине у апатинском атару. Стижу вести и о томе да је, после више од две године од најаве да ће се градити брза саобраћајница која би била најкраћа веза Сомбора и Кикинде и која би повезала граничне прелазе Србије са Мађарском (Бачки Брег) и Румунијом (Наково), коначно готов пројекат саобраћајнице која је већ добила неформално име „Осмех Војводине“. Наиме, Град Сомбор најавио је јавну презентацију урбанистичког пројекта, а документ који је израдило овдашње ЈКП „Простор“ биће доступан јавности од 25. октобра до 1. новембра.
Први тендер за пројектовање ове саобраћајнице дуге 175 километара био је расписан у фебруару прошле године, али је поступак обустављен јер у предвиђеном року није пристигла ниједна понуда. У другом покушају, путем јавног позива расписаног 17. септембра, за пројектанта је изабрана фирма „МХМ-пројект“ из Новог Сада, а посао израде идејног пројекта и студије оправданости уговорен је за суму од око 300 милиона динара, па се у јулу приступило изради урбанистичког пројекта.
Prеthodno је, у децембру прошле године, оглашен рани јавни увид у материјал за израду Просторног плана подручја посебне намене ове брзе саобраћајнице која ће спојити не само Банат и Бачку, већ и Мађарску на северозападу и Румунију на истоку, те олакшати комуникацију и убрзати развој привреде. Саобраћајница је пројектована за кретање возила брзином од 100 километара на сат, у четири возне траке ширине од по 3,5 метара. Тако ће се, према проценама, од Сомбора до Кикинде стизати за мање о једног сата.
Планирана траса пута почеће од граничног прелаза са Мађарском (Бачки Брег) и ићи ће преко Бездана дуж постојећег пута до Сомбора, кроз територију града Сомбора и општина Кула и Врбас и Србобран обилазећи грађевинска подручја појединих насеља. Од Србобрана до Бечеја траса пролази ван грађевинских подручја насеља док ће се за трасу преко реке Тисе у склопу израде идејног решења, истражити најповољнија могућност прелаза. У наставку, непосредно испред насеља Нови Бечеј траса се прелазећи канал ДТД води новим коридором и делимично обилази грађевинско подручје Новог Бечеја, добијајући улогу југоисточне обилазнице. Након тога планирана траса се даље пружа ка граници са Румунијом, кроз територије општине Нови Бечеј и града Кикинде, да би се завршила граничним прелазом Наково ка Румунији.
М. Миљеновић