ЕЛЕКТРИЧНИ БИЦИКЛИ И ТРОТИНЕТИ ПРАВА НАПАСТ У САОБРАЋАЈУ Неопрезни возачи двоточкаша на струју НЕЧУЈНО ВАМ ДОЂУ С ЛЕЂА
СОМБОР: Због оданости бициклу као превозном средству Сомбор одавно носи назив Мали Пекинг, али својеврсна електрификација бицикала те појава све популарнијих електричних тротинета, постала је права напаст за остале учеснике у саобраћају.
Нису поштеђени ни пешаци у пешачкој зони у строгом центру града. Нечујни а брзи, ови електро-двоточкаши се не би смели кретати по пешачкој зони, што санкционише и Закон о безбедности саобраћаја којим је запрећена казна од 10.000 до 20.000 динара, али приметан је раст броја саобраћајних незгода, па и стравичних несрећа.
Довољно је подсетити на трагедију која је потресла овдашњу јавност, када је пре две и по године мајка са 11-годишњим дететом, возећи тротинет подлетела под камион на самом ободу пешачке зоне. Дете је остало на месту мртво, док је мајка од задобијених повреда умрла неколико седмица касније. Овакви драматични примери, макар за сада, нису се понављали, али према евиденцији сомборске полиције само од Нове године забележене су две саобраћајне незгоде у којима су возачи електричних бицикала налетели на пешаке који су задобили лаке телесне повреде, о чему су обавештена надлежна тужилаштва, која су, опет, предузела законом прописане мере. О таквом потенцијално опасном инциденту сведочи Сомборка В. П.
- Све се десило нешто пре осам сати ујутру, када сам ишла на посао. Кретала сам се главном улицом из правца некадашњег Дома ЈНА према пијаци, када ме је с леђа покупио електрични бицикл. У први мах нисам знала шта се тачно догодило јер нисам уопште чула бицикл, а онда су људи почели да ми прилазе како би ми пружили помоћ. Возач бицикла је такође одмах стао и притрчао да ме подигне, а ја сам једва устала јер ме болела цела лева страна тела. Превезена сам у болницу, одрађена су снимања, и на сву срећу, нисам имала ниједан лом али сам била доста угрувана – поделила је В. П. са локалним „Сомборским новинама“ своје пешачко искуство са електро-двоточкашима.
Нису за децу
Да би учествовали у саобраћају електрични тротинети морају имати налепницу коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја. Возачи морају да носе заштитну бициклистичку кацигу и рефлектујући прслук у условима смањене видљивости и ноћу, а забрањено им је да користе слушалице за аудио уређаје. Електричним тротинетом не сме се превозити више особа, док млађи од 14 година не смеју возити ова електрична возила.
Познаваоци прилика очекују да ће се са лепшим и топлијим данима повећати и број све популарнијих електричних тротинета на градским улицама, па из овдашње полиције упозоравају да, по закону, возачи електричних тротинета могу користити бициклистичку стазу, траку или пешачко-бициклистичку стазу. Уколико оне не постоје, возач електричног тротинета који је навршио 14 година може управљати тим возилом по коловозу где је брзина кретања возила ограничена на највише 30 километара на сат, односно ако је возач пунолетно лице може управљати на делу пута на коме је брзина ограничена на највише 50 километара на сат.
Текст и фото: М. Миљеновић