overcast clouds
20°C
15.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

НИЈЕДНА НАРУЏБИНА ЗА ЈЕЛКЕ И БОЖИЋНЕ УКРАСЕ НИЈЕ СТИГЛА У КИНУ НАКОН ТРАМПОВИХ ЦАРИНА "Ми нисмо претња, ми смо весела индустрија"

10.04.2025. 11:12 11:24
Пише:
Извор:
Пинк.рс
jelka
Фото: Pexels/Ilustracija

Кинески произвођачи пластичних божићних јелки и других празничних украса кажу да су наруџбине из САД-а, које су кључне за њихово пословање, већ требало да почну да пристижу у ово време. Међутим

Међутим, због наглог пораста увозних царина на кинеску робу, то се није догодило.

Амерички председник Доналд Трумп повећао је царине на кинеске производе на 104% у ескалирајућем трговинском рату који прети великим последицама за највећег светског извозника индустријских производа. Амерички трговци готово у потпуности зависе од Кине за божићне украсе, из које набављају 87% таквих производа у вредности од четири милијарде долара.

Кинеске фабрике такође увелико зависе од америчког тржишта, на којем продају половину своје производње. Ако Американци ове године желе нове божићне украсе, мораће да их плате знатно више – ако их уопште успеју пронаћи на полицама.

„Ове године још ми није пристигла ниједна понуда”

„Ове године још ниједан од мојих америчких купаца није упутио наруџбу“, рекао је Кун Јинг, који води фабрику уметничких божићних јелки у граду Јинхуи на истоку Кине, те наставио: „Наравно да се ради о царинама. До средине априла све су наруџбине обично завршене, али тренутно је тешко знати хоће ли уопште ишта стићи. Можда амерички купци ове године неће наручити ништа.“

У Саоxингу, отприлике 160 километара удаљеном од Јинхуија, власник фабрике Лиу Сонг био је уверен да се његово пословање може одржати продајом више робе Русији, Европи и југоисточној Азији, које заједно већ купују 75% његових производа.

jelka
Фото: Pexels/Ilustracija

„Забринути смо да ће се америчке наруџбине смањити, али сигурно ћемо победити у овом трговинском рату“, рекао је Сонг за Ројтерс.

Џесика Гуо, која такође води фабрику божићних јелки у Јинхуију, каже да ју је важан амерички купац управо обавестио да паузира наруџбину вредну три милиона јуана (408.191 долар), за коју је већ потрошила 400.000 јуана на материјал.

Гуо очекује да ће та наруџбина ускоро бити отказана и забринута је за своје пословање: „Моје колеге и ја ослањамо се на америчке наруџбине како бисмо преживели. Ово ће неизбежно утицати на много људи. Нико неће бити поштеђен.“

Економисти кажу да ће трговински рат ове године смањити кинески економски раст за 1-2 процентна поена, погоршати проблем вишкова индустријских капацитета, угрозити радна места и додатно подстаћи дефлациони притисак.

Како кинески извозници продају мање САД-у, који је прошле године купио робу вредну више од 400 милијарди долара, мораће да се све интензивније такмиче са ценама на другим тржиштима. То ће погодити њихове већ ионако ниске профитне марже и присилити их на смањење трошкова код куће, кажу економисти.

Гуоина фабрика од 10.800 квадратних метара стално запошљава 140 људи, али у сезони највеће производње број запослених може нарасти на 200. Ове године не очекује да ће јој требати додатни радници. „Губитак америчког тржишта сигурно ће утицати на многа радна места“, рекла је Гуо и додала да је домаћа потражња за божићним украсима у Кини безначајна.

Набавка из других земаља такође није опција. Други највећи извозник божићних украса у САД је Камбоџа, која производи 5,5% такве робе за америчко тржиште, а прошлог је тједна Трумп увео царину од 49% на увоз из Камбоџе.

Преместити производњу у САД, један од Трумпових циљева увођења царина Кини и готово свим другим земљама света, није изводљиво, сматра Џејми Варнер, извршна директорка Америчког удружења за божићна дрвца.

„Дрвца сигурно не могу бити произведена у Америци. Нема производње, технологија овде не постоји, тржиште рада није спремно“, рекла је Варнер. Она очекује значајна поскупљења и додаје да је 80% свих божићних јелки у САД-у уметничко. Унапред украшене јелке, које чине већину на тржишту, производе се искључиво у Кини.

Варнер осуђује што је њена индустрија постала колатерална жртва геополитичког сукоба: „Оно што наши чланови производе и продају нису стратешки производи. Ми нисмо претња. Ми смо срећна, весела индустрија. Волимо да останемо у тој веселој индустрији.“

Извор:
Пинк.рс
Пише:
Пошаљите коментар