БОЖИЋНА ПОСЛАНИЦА ЊЕГОВЕ СВЕТОСТИ ПАТРИЈАРХА СРПСКОГ ГОСПОДИНА ПОРФИРИЈА Молимо се и за невино страдале испод новосадске надстрешнице
Драга наша децо духовна, Данас, сабрани на светој Литургији, прослављамо Рођење Господа Бога и Спаса нашег Исуса Христа, Онога Који је „ради нас људи и нашег спасења сишао с небеса, оваплотио се од Духа Светога и Марије Дјеве и постао човек”.
Овај Догађај свети Максим Исповедник назива циљем творачког чина Божјег, – Тајном Христовом, сједињењем Бога и творевине у Личности Сина Божјег Који је постао човек, – што можемо разумети само ако имамо у виду да створени свет не може постојати вечно без јединства са Богом Творцем. Зашто? Да би створена природа превазишла смрт и постојала вечно, мора бити у заједници са самим Извором живота, са Тројичним Богом.
У ту заједницу смо сви ми људи уведени кад је пре 20 векова, благовољењем Бога Оца и садејством Духа Светога, Син Божји Јединородни сишао у људску „долину плача”, да би се очовечио и у малој Витлејемској пећини родио као Дете.
Истовремено ми, који празнујемо у миру, не смемо заборавити оне који страдају, тугују и ове дане радости проводе прогнани из својих домова, понављајући тако судбину Богомладенца Христа, већ у најранијем детињству прогнаника, који је, заједно са Својом Пресветом и Пречистом Мајком и праведним Јосифом Обручником, морао да бежи у Египат пред тиранином Иродом.
Молитвено вапијемо и за невино страдале у паду надстрешнице на новосадској железничкој станици. Гледамо у своја срца, и гледамо се међусобно, молећи се Господу да нам подари снаге да из тога трагичног догађаја, али и других у земљи и свету, стално извлачимо опомињућу поуку да једни према другима морамо бити браћа и људи.
Осећамо очинску потребу да и овог Божића свој саборни глас упутимо пре свега нашој духовној деци на Косову и Метохији, али и свима до којих стиже апел Цркве Светосавске. Српски народ је у овој својој вековној постојбини већ четврт века најугроженији и најнезаштићенији у Европи. Изложен притисцима, хапшењима, насилном отимању општинских самоуправа, гашењу локалних здравствених служби, отимању земљишта и друге имовине, рушењу гробаља и споменика културе, непрестано бива застрашиван и прогањан. Ми вас, браћо и сестре наше на Косову и у Метохији, гледамо са љубављу, поштовањем и захвалношћу. Дивимо се вашој вери, јунаштву, стрпљењу и трпљењу. Као што верујемо речима Господњим да су ,,блажени гладни и жедни правде јер ће се наситити” верујемо да ће сванути дан кад ће и за вас и за васцели наш народ засјати Сунце правде, Христос Бог наш, и и ви наситити правде Његове.
Црква не осуђује, не дели, не прави разлику међу браћом,
него подсећа да смо сви једни другима потребни
и све позива на мир и заједницу љубави
Највећи благослов у години која започиње доноси нам прослава 850. годишњице од рођења најзначајније личности у историји нашег народа – Светог Саве. Овом приликом, дубоко забринути због садашњих дешавања у нашем народу, желимо да укажемо на две чињенице из његовог живота, молећи се да у знаку поуке која из њих извире протекне година која је пред нама.
Прво, својим одласком у Свету Гору, млади Растко је, попут младића из јеванђелске приче који је упутио Христу најрадикалније питање: Учитељу добри, шта да учиним да задобијем живот вечни? потврдио чињеницу да је младост гладна и жедна вечности, односно: пуноће, истине, правде, доброте, љубави, лепоте, уопште смисла. Међутим, за разлику од поменутог младића, Свети Сава је добровољно и радосно пошао за Христом. На његовом примеру, као и на примеру многих младих људи кроз историју, видимо да није довољна само благословена глад и жеђ за смислом. Потребан је преображај, излажење из себе, живот у врлини, живот по Јеванђељу Христовом, по Речи Његовој. Потребан је подвиг љубави према Богу, али и према сваком човеку као свом вечном брату. А та љубав је у слушању, разумевању, загрљају и прихватању другог као ближњег; у праштању, саосећању, милосрђу, жртви, у свакој христоподобној врлини. Све су то дела љубави које је свети Сава, наш Просветитељ и Учитељ заувек, пошавши за Христом, преображен и освећен благодаћу Духа Светога, чинио и пројављивао. Управо зато што је био Богом преображен и просвећен, као светитељ Божји, постао је узор и пример свима, па чак и своме рођеном оцу. У светлу његовог примера позвани смо да са пажњом ослушкујемо младост, да је поштујемо, чувамо и оснажујемо у свему што је добро и честито. У исто време, наша је обавеза да, осим бриге о младима, речју и делима љубави, читавим својим животом, сведочимо да се пуноћа за којом трагају налази у Христу Господу, да је Христос смисао свега и да, ако Христос буде на првом месту, све ће доћи на своје место.
Страда се од Ирода и у 21. веку
Видимо да у многим крајевима света мајке и очеви, са дечицом у наручју, бежећи од савремених Ирода, доживљавају и у 21. веку судбину витлејемске деце из добра Рођења Христова. У крајевима где је Христос рођен и сад се чује ,,плач и нарицање много”. Тамо, као и у суседним земљама, Сирији и Либану, број људских жртава немилице се умножава, а број убијене деце, што је најстрашније, много је превазишао број деце страдале од Иродових руку. Са молитвеним вапајима Богу да дарује мир целоме свету, гледамо и на страшни сукоб једнокрвне и једноверне браће у Украјини и Русији, који улази у четврту годину.
Друга чињеница поучна за годину пред нама јесте измирење завађене браће које је извршио Свети Сава над моштима њиховог оца, светог Симеона Мироточивог, 1207. у Студеници. За помирење нису биле довољне само његова молитва и труд, иако га без њих не би било. Неопходно је било и да оба брата пруже руку један другоме, да се загрле и опросте један другоме. То је био једини прави, јеванђелски начин да се постигне мир међу браћом, у држави и у народу. Свети Сава, надахнут Јеванђељем Христовим, показао је овим и оставио нам у аманет образац црквеног миритељског поступања.
По сваку цену градимо мостове разумевања,
љубави и мира, иако добро знамо
да градитељи мостова
неретко бивају каменовани са обе обале
Црква не осуђује, не дели, не прави разлику међу браћом, него подсећа да смо сви једни другима потребни и све позива на мир и заједницу љубави. Не заборавимо да мноштво несрећа, сукоба и ратова започињу дехуманизацијом ближњег, потирањем људскости другог људског бића. Зато је од пресудне важности да сви, колико нас има, престанемо да користимо речник у коме се други прво назива странцем, затим противником, онда непријатељем и, на самом крају, нељудским бићем. Сетимо се кобних последица таквих поступака у историји људског рода, који су, на жалост, многобројни! Сетимо се наше прошлости и подела од којих до данас не можемо да се опоравимо! Будимо достојни наследници Светог Саве миротворца и његове браће, а не Каина, првог братоубице, који је Самоме Господу Богу упутио најстрашније речи: "Зар сам ја чувар брата својега?”
Стога, браћо и сестре, где год да живимо, премошћујмо међусобне јазове, слушајмо једни друге, уважавајмо ставове једни других, поготову кад су другачија од наших! Одустанимо од агресије и насиља као начина решавања проблемâ и несугласицâ! По сваку цену градимо мостове разумевања, љубави и мира, иако добро знамо да градитељи мостова неретко бивају каменовани са обе обале.
У радости Божића, једине истинске новине под Сунцем, кад се Бог заувек измирио са човеком, загрлимо Христа и једни друге, славословећи божићну химну:
„Христос се рађа, славите!“
МИР БОЖЈИ
– ХРИСТОС СЕ РОДИ!