Пропаст "Томаса Кука" без последица у Србији
БЕОГРАД: Крах енглеске агенције "Томас Кук" највеће је пропадање неког туроператора од како постоји туристички промет у свету, али на тржишту Србије нема импликација, каже у изјави за Танјуг Александар Сеничић директор Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТА).
"Могуће је да постоје наши људи код резервационих система, па и као појединачни путници - да је неко уплатио аранжман преко "Томаса Кука" али заиста су мале шансе. Нико нам се до сада са проблемом није јавио", каже он и додаје да они који су евентуално уплатили неки аранжман заштиту морају да потраже према енглеском закону.
Туроператер "Томас Кук" је у стечају после 175 година рада, што је оставило 600. 000 њихових путника ван домова на дестинацијама широм света од чега је 150. 000 Британаца.
У току је опшежна акција обештећења људи који су уплатили аранжмане, али и повратка људи са дестинација, за шта ће бити потребна изузетно велика логистика.
"Туризам је један од најризичнијих послова којима неко може да се бави и овај пример говори томе у прилог, дакле желећи да искористе тржишну позицију коју су имали "Томас Кук" је улазио у нове послове као што су онлине букинзи, негде су имали део портала а негде су комплетни били у њиховом власништву, а и две авио компаније су биле њихово власништво", каже Сеничић и додаје да су били "мегаломанска компанија" са око 30.000 запослених.
Он каже да су ризици такви да временом све дође на наплату и да ће сада сигурно бити у проблему хотелијери у Шпанији, Грчкој, Италији и Турској где је боравило највише њихових путника.
"Велике компаније углавном постављају услове, а не прихватају услове хотелијера што ми други морамо, и сада остају велика дуговања и питање је да ли ће моћи да буду наплаћена, па ће то имати импликације на наше и сва остала тржишта", каже он и додаје да ће тек за месец-два све бити јасније.
"Може ићи у два правца, један у смислу да ће се појавити већи број кревета и да ће путовања бити нешто јефтинија, или да ће хотелијери мало затегнути своје пословање и инсистирати на плаћањима унапред па ће то поскупети цену услуга свих осталих у ланцу што ће рефлектовати на цену код путника који ће на крају морати све то да плате", каже он.
Сеничић каже да су колеге из Британије већ извесно време спомињале стечај "Томаса Кука" као могућност али да је постојала нада да ће се појавити инвеститор који ће покрити губитке.