Тема Дневника: За три године Новом Саду три нова моста преко Дунава
Поред два моста преко Дунава, једног градског у продужетку Булевара Европе и другог од регионалног значаја између Петроварадина и Каћа, на траси Фрушкогорског коридора, Нови Сад би до 2025. требало да добије још један мост преко велике реке - пешачко-бициклистички на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа.
Наиме, како за „Дневник” кажу у Градској управи за грађевинско земљиште и инвестиције (УГЗИ), потписан је уговор о изради „Техничке документације за изградњу моста са приступним саобраћајним површинама на постојећим стубовима бившег Моста Франца Јозефа и реконструкцијом постојећег тунела са лифтовима до горњег платоа Петровардинске тврђаве”, вредан 51,8 милиона динара.
Уговорени пројекат обухватиће израду Идејног пројекта са Студијом оправданости, Идејног решења, Хидролошку студију, Студију о процени утицаја на животну средину, уколико надлежни орган то буде прописао, напомињу из УГЗИ-ја, Елаборат о геотехничким условима изградње и Елаборат заштите од пожара.
Из градске управе подсећају да ће се након завршетка израде техничке документације стећи услови за уговарање израде преосталог дела техничке документације, који подразумева Пројекат за грађевинску дозволу и Пројекат за извођење и изградњу моста.
Како напомињу из УГЗИ-ја, пројекат је предвиђен за реализацију у периоду од 2022. до 2025. године, а сам мост ће бити пуштен у саобраћај након што добије Употребну дозволу.
Узводно од овог моста, почели су припремни радови за изградњу новог моста у продужетку Булевара Европе који ће водити до пута Беочин-Сремска Каменица на сремској обали. Уговорена вредност проејктовања и извођења радова које ће извести „China Роад анд Бридге Цонструцтион„ (ЦРБЦ) износи 170 милиона евра и пашће на терет републичког буџета.
Дефинисан као примарна градска саобраћајница, нови мост биће намењен преласку пешака, бициклиста, аутомобила, аутобуса и теретних возила градских комуналних служби. Нова саобраћајница требало би да има друмску, пешачку и бициклистичку везу са планираним наставком Булевара Европе, булеварима Паријарха Павла и Цара Лазара, улицама Хероја Пинкија и Ива Андрића, планираним наставком Булевара деспота Стефана, односно Улицом 1.300 каплара и планираним наставком Улице Сима Матавуља.
Реконструкција тунела на тврђави, лифтови за пешаке и бициклисте…
Преко постојећих стубова некадашњег Моста Франца Јозефа предвиђена је изградња пешачко-бициклистичког моста, реконструкција постојећих тунела и изградња подземних лифтова за превоз бицикала и пешака, те ревитализација тунела за потребе остваривања непосредне пешачко - бициклистичке везе између рекреативне зоне Кеја са новосадске и подунавског бедема са Петроварадинске стране. Биће унапређени и обновљени путеви и мреже услуга укључујући и увођење пешачке зоне у доњем граду и обновљен Каменички пут, док ће уједно бити и обновљен простор око „Ловотурса” са приступом тунелу.
Планирани путеви који би повезивали Рибарац и Каменичку аду такође би требало да имају излаз на нови мост, док би са Каменичке аде на мост могли да се попну само пешаци и бициклисти. На сремској страни мост излази на раскрсницу Карађорђеве улице у Сремској Каменици и пута Нови Сад - Беочин.
Траса моста, вијдукта и приступних путева износи 2,58 километара. Она је издељена у три целине: првих 900 метара од Улице Тоне Hayića до Улице 1.300 каплара, затим километар и по моста од Улице Тоне Hayića до десне обале Дунава и последњих 180 метара до спајања са постојећим путевима у Срему, где би требало да се гради двотрачна кружна раскрсница са издвојеним десним скретањем у свим смеровима.
Између улица Браће Груловић и Тоне Hayića, на постојећој траси Булевара Европе, требало би да почне успон/силазак с будућег моста, који се у плану, занимљиво, назива Мост Европе. Надвожњак прелази изнад постојеће кружне раскрснице у коју се уливају булевари Патријарха Павла, Цара Лазара и Европе, као и изнад планиране кружне раскрснице са Улицом хероја Пинкија, која ће бити спојена са постојећом кружном раскрсницом на Булевару Европе, као и Улицом Ива Андрића.
Још једна кружна раскрсница планирана је на укрштању улица Лазе Лазаревића, 1.300 каплара и, посредно, Сима Матавуља. Одатле, према Дунаву, планиране су једносмерне рампе које воде на нови мост и са њега, пошто није планирано да возила прелазе одбрамбени насип код Бродоградилишта као до сада, директно преко насипа. На Рибарац и Шодрош биће могуће доћи аутобомилом искључиво силаском с моста на планирану кружну раскрсницу на почетку Рибарског острва.
Нови мост би тако требало да буде повезан двосмерним рампама са Булеваром Европе и једносмерним рампама са улицама Хероја Пинкија, Сима Матавуља и 1.300 каплара, као и Рибарским острвом и Каменичком адом.
Низводно од пешачко-бициклистичког моста, пак, у току је издавање привремен дозволе „Путевима Србије”, као инвеститору, за почетак изградње помоћних структура за нови мост на траси Фрушкогорског коридора. Сам Коридор, са 47,7 километара брзе четвротрачне саобраћајнице, двоцевним тунелом испод Венца и поменутим мостом, такође гради ЦРБЦ за 606 милиона евра.
Фрушкогорски коридор, осим тога што ће заштити Национални парк „Фрушка гора” од теретног и осталог моторног саобраћаја, то би требало да уради и са Новим Садом. На територији града, ова саобраћајница ће служити као транзит за теретна возила, која би, уколико долазе са бачке стране, на брзу саобраћајницу мохгла да се „накаче” са Зрењанинског пута, код Каћа, као и са ауто-пута Е75 у близини бензинске станице „Минут”. Потом излазе на нови мост, долазе до Текија и затим кроз тунел од 300 метара испод Ширина избијају на Буковачки до, потом на Мишелук и даље ка Венцу и Иригу. Мост на Текијама биће спојен и са обилазницом око Петроварадина, која би требало да иде поред „Победе”, и која води на нови друмско-железнички мост.
Код мотела „Сунце” на Парагову, пак, биће изграђена веза са обилазницом око Сремске Каменице те планираним мостом преко Дунава у наставку Булевара Европе.
Светозар Крстић