Tema Dnevnika: Za tri godine Novom Sadu tri nova mosta preko Dunava
Pored dva mosta preko Dunava, jednog gradskog u produžetku Bulevara Evrope i drugog od regionalnog značaja između Petrovaradina i Kaća, na trasi Fruškogorskog koridora, Novi Sad bi do 2025. trebalo da dobije još jedan most preko velike reke - pešačko-biciklistički na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa.
Naime, kako za „Dnevnik” kažu u Gradskoj upravi za građevinsko zemljište i investicije (UGZI), potpisan je ugovor o izradi „Tehničke dokumentacije za izgradnju mosta sa pristupnim saobraćajnim površinama na postojećim stubovima bivšeg Mosta Franca Jozefa i rekonstrukcijom postojećeg tunela sa liftovima do gornjeg platoa Petrovardinske tvrđave”, vredan 51,8 miliona dinara.
Ugovoreni projekat obuhvatiće izradu Idejnog projekta sa Studijom opravdanosti, Idejnog rešenja, Hidrološku studiju, Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, ukoliko nadležni organ to bude propisao, napominju iz UGZI-ja, Elaborat o geotehničkim uslovima izgradnje i Elaborat zaštite od požara.
Iz gradske uprave podsećaju da će se nakon završetka izrade tehničke dokumentacije steći uslovi za ugovaranje izrade preostalog dela tehničke dokumentacije, koji podrazumeva Projekat za građevinsku dozvolu i Projekat za izvođenje i izgradnju mosta.
Kako napominju iz UGZI-ja, projekat je predviđen za realizaciju u periodu od 2022. do 2025. godine, a sam most će biti pušten u saobraćaj nakon što dobije Upotrebnu dozvolu.
Uzvodno od ovog mosta, počeli su pripremni radovi za izgradnju novog mosta u produžetku Bulevara Evrope koji će voditi do puta Beočin-Sremska Kamenica na sremskoj obali. Ugovorena vrednost proejktovanja i izvođenja radova koje će izvesti „China Road and Bridge Construction„ (CRBC) iznosi 170 miliona evra i pašće na teret republičkog budžeta.
Definisan kao primarna gradska saobraćajnica, novi most biće namenjen prelasku pešaka, biciklista, automobila, autobusa i teretnih vozila gradskih komunalnih službi. Nova saobraćajnica trebalo bi da ima drumsku, pešačku i biciklističku vezu sa planiranim nastavkom Bulevara Evrope, bulevarima Parijarha Pavla i Cara Lazara, ulicama Heroja Pinkija i Iva Andrića, planiranim nastavkom Bulevara despota Stefana, odnosno Ulicom 1.300 kaplara i planiranim nastavkom Ulice Sima Matavulja.
Rekonstrukcija tunela na tvrđavi, liftovi za pešake i bicikliste…
Preko postojećih stubova nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa predviđena je izgradnja pešačko-biciklističkog mosta, rekonstrukcija postojećih tunela i izgradnja podzemnih liftova za prevoz bicikala i pešaka, te revitalizacija tunela za potrebe ostvarivanja neposredne pešačko - biciklističke veze između rekreativne zone Keja sa novosadske i podunavskog bedema sa Petrovaradinske strane. Biće unapređeni i obnovljeni putevi i mreže usluga uključujući i uvođenje pešačke zone u donjem gradu i obnovljen Kamenički put, dok će ujedno biti i obnovljen prostor oko „Lovotursa” sa pristupom tunelu.
Planirani putevi koji bi povezivali Ribarac i Kameničku adu takođe bi trebalo da imaju izlaz na novi most, dok bi sa Kameničke ade na most mogli da se popnu samo pešaci i biciklisti. Na sremskoj strani most izlazi na raskrsnicu Karađorđeve ulice u Sremskoj Kamenici i puta Novi Sad - Beočin.
Trasa mosta, vijdukta i pristupnih puteva iznosi 2,58 kilometara. Ona je izdeljena u tri celine: prvih 900 metara od Ulice Tone Hayića do Ulice 1.300 kaplara, zatim kilometar i po mosta od Ulice Tone Hayića do desne obale Dunava i poslednjih 180 metara do spajanja sa postojećim putevima u Sremu, gde bi trebalo da se gradi dvotračna kružna raskrsnica sa izdvojenim desnim skretanjem u svim smerovima.
Između ulica Braće Grulović i Tone Hayića, na postojećoj trasi Bulevara Evrope, trebalo bi da počne uspon/silazak s budućeg mosta, koji se u planu, zanimljivo, naziva Most Evrope. Nadvožnjak prelazi iznad postojeće kružne raskrsnice u koju se ulivaju bulevari Patrijarha Pavla, Cara Lazara i Evrope, kao i iznad planirane kružne raskrsnice sa Ulicom heroja Pinkija, koja će biti spojena sa postojećom kružnom raskrsnicom na Bulevaru Evrope, kao i Ulicom Iva Andrića.
Još jedna kružna raskrsnica planirana je na ukrštanju ulica Laze Lazarevića, 1.300 kaplara i, posredno, Sima Matavulja. Odatle, prema Dunavu, planirane su jednosmerne rampe koje vode na novi most i sa njega, pošto nije planirano da vozila prelaze odbrambeni nasip kod Brodogradilišta kao do sada, direktno preko nasipa. Na Ribarac i Šodroš biće moguće doći autobomilom isključivo silaskom s mosta na planiranu kružnu raskrsnicu na početku Ribarskog ostrva.
Novi most bi tako trebalo da bude povezan dvosmernim rampama sa Bulevarom Evrope i jednosmernim rampama sa ulicama Heroja Pinkija, Sima Matavulja i 1.300 kaplara, kao i Ribarskim ostrvom i Kameničkom adom.
Nizvodno od pešačko-biciklističkog mosta, pak, u toku je izdavanje privremen dozvole „Putevima Srbije”, kao investitoru, za početak izgradnje pomoćnih struktura za novi most na trasi Fruškogorskog koridora. Sam Koridor, sa 47,7 kilometara brze četvrotračne saobraćajnice, dvocevnim tunelom ispod Venca i pomenutim mostom, takođe gradi CRBC za 606 miliona evra.
Fruškogorski koridor, osim toga što će zaštiti Nacionalni park „Fruška gora” od teretnog i ostalog motornog saobraćaja, to bi trebalo da uradi i sa Novim Sadom. Na teritoriji grada, ova saobraćajnica će služiti kao tranzit za teretna vozila, koja bi, ukoliko dolaze sa bačke strane, na brzu saobraćajnicu mohgla da se „nakače” sa Zrenjaninskog puta, kod Kaća, kao i sa auto-puta E75 u blizini benzinske stanice „Minut”. Potom izlaze na novi most, dolaze do Tekija i zatim kroz tunel od 300 metara ispod Širina izbijaju na Bukovački do, potom na Mišeluk i dalje ka Vencu i Irigu. Most na Tekijama biće spojen i sa obilaznicom oko Petrovaradina, koja bi trebalo da ide pored „Pobede”, i koja vodi na novi drumsko-železnički most.
Kod motela „Sunce” na Paragovu, pak, biće izgrađena veza sa obilaznicom oko Sremske Kamenice te planiranim mostom preko Dunava u nastavku Bulevara Evrope.
Svetozar Krstić