Клачар: Економија ће по први пут бити мотив за грађане
БЕОГРАД: Медији ће бити кључ кампање за парламентарне изборе који би могли да буду одржани у јуну, каже извршни директор ЦЕСИД-а Бојан Клачар уз оцену да ће у таквој кампањи и СНС и опозиција бити на губитку.
Клачар такође за Танјуг процењује да би економија по први пут могла да буде важан мотив за грађане да изађу и гласају.
Термин за изборе, који је споменуо председник Србије, за Клачара није неочекиван, имајући у виду законске рокове, тако да је извесно да од следеће седмице почиње изборна кампања, која ће, како каже, бити другачија од prеthodnih по томе што ће бити усмерена на медије, а не на теренске активности.
"У ситуацији када странке не могу да организују скупове и имају директну комуникацију са бирачима, медији морају да буду сензитивнији и да отворе више простора за учеснике избора, јер ће само преко медија бирачи моћи да добију довољно информација о странкама и коалицијама које излазе на изборе", каже Клачар.
Такав вид кампање ће, каже, све изборне учеснике учинити "губитницима", па и владајућу СНС која је увек инсистирала на директном контакту са бирачима и једина имала ресурсе за такву кампању, а сада ће бити ускраћена.
Клачар сматра да су на губитку и они који су заговарали бојкот, јер су, објашњава, морали да суоче са кризом која се десила, због чега сада преиспитују своју одлуку.
Најмање маневарског простора за деловање имају, по његовом мишљењу, опозиционе странке које су најавиле учесцће на изборима.
"Сви су на губитку, али ово највише одговара СНС и СПС, јер могу да наставе са својим активностима тамо где су стали. С друге стране, у најнезахвалнијој позицији су странке опозиције које излазе на изборе, јер за кратко време треба потпуно да промене своју политичку агенду, будући да су проблеми грађана данас другачији него почетком марта. А имају мало ресурса И мало времена за то", објашњава Клачар.
Додаје да ће кампања имати три нивоа и да ће се задржацти политичка комуникација која је prеthodila тренутној кризи, односно да ће се наставити поларизација између кључних политичких актера.
"Имаћемо тензичну атмосферу између владајуће странке и оних који заговарају бојкот", каже Клачар .
Он очекује да ће и власт и опозиција епидемију истаћи на важно место и ће економија први пут на изборима у Србији бити важан чинилац за одлуку грађана о изласку на изборе.
"Излази се из периода пренапрегнутости и забринутости за здравље, али грађани брину за економију, многи су суочени са страхом за егзистенцију Неки су остали без посла, неки без примања, тако да очекују да од странака добију економску "понуду"", каже Клачар.
Узимајући у обзир термин избора и изјаве политичких лидера, очекује се да ће на изборе у јуну изаћи исти актери који су то најавили и почетком марта.
"Они који заговарају бојкот промениће поруке и тон обраћања својим бирачима, очекује се да ће бити приисутни и да ће комуницирати са својим бирачима, али су релатвно мале шансе да промене одлуку коју су донели почетком марта", сматра Клачар.
Када је реч о "одмрзавању" изборног процеса, по укидању ванредног стања, РИК ће заказати седницу на којој ће, каже Клачар, бити донет нови роковник изборних радњи, који треба да предвиди време за предају изборних листа, за формирање бирачких одбора и одреди дан за гласање.
"До изборног дана треба потросити оно време које је било преостало за кампању , односно између 16. мата и 26. априла, када је требало да буду одржани избори, што значи да ће кампања трајати 38- 39 дана. Очекује се да ће након тога РИК променити одређена правила, имајући у виду безбедносну ситуацију у којој се налазимо", објашњава Клачар.
Оног тренутка кад се укине ванредно стање има смисла да се настави започети изборни процес, каже директор агенције Фактор плус Владимир Пејић и истиче да кампања практично већ траје, а биће интензивирана, истиче, кад се буде знао тачан термин избора.
"За учеснике избора, али и за оне који су најавили бојкот, кампања већ траје, а интензивираће се када се буде знао тачан датум избора", каже Пејић за Танјуг.
Очекује интензивну и оштру предизборну кампању, која ће се, за разлику од prеthodnih, одвијати пре свега у медијима.
Процењује да ће у фокусу кампање бити економија земље после кризе изазване епидемијом корона вируса.
Пејић напомиње да ће се кампања разликовати од ранијих и по томе што неће бити уобичајених митинга и других окупљања, бар не, како каже, у мери у којој је то раније било.
Он додаје да пракса великих митинга припада прошлости и да то више није примарно средство комуникације са бирачима, док странке много више пажње усмеравају на штампане, електронске и онлајн медије, као и на друштвене мреже.
"Очекујем да ће сада то бити још израженије, да ће бити више тв дуела и предизборних активности на интернету, као и теренских активности попут страначких штандова", наводи Пејић.
Упитан коме ће такав вид кампање више одговарати, Пејић каже да то неће имати утицаја на учеснике избора и да ће већина бити на позицијама сличним као пре увођења ванредног стања.
"Сумњам да за нешто више од месец дана, колико ће трајати кампања, може да се нешто значајно промени, јер, према истраживањима јавног мњења, нема велике неизвесности у погледу победника", оцењује Пејић.
Мишљења је да ће корона вирус бити међу доминантним темама кампање, али да ће фокус бити на економији.
"Главна ствар је економија и шта нас чека у будућности, док ће питање Косова и Метохије и европских интеграција бити у другом плану", наводи Пејић.
Према његовој оцени, политички актери су се удаљили од тих тема не само због тренутне ситуације, већ и зато што многима, каже, не одговара да се разговара о питањима за које немају понуђено решење.
"Раније смо често чули захтеве за дебатама и дуелима о питању КиМ, али је ретко ко имао реалистичан предлог и био спреман да дебатује о томе", закључује Пејић.