ДВ: Приштина једини кочничар договора о транспорту
БЕРЛИН: На састанку радне групе ЕУ за Западни Балкан почетком седмице у Бриселу представници више земаља захтевали су од Европске комисије да предузме оштрије мере како би Приштина, која је једини кочницар, прихватила договор о транспорту и инфраструктури, који би био усвојен на предстојећем самиту у Трсту.
Из поверљивог протокола тог састанка, у који ДВ има увид, произилази да је најтврђи став о томе заузела Велика Британија, као и да је Италији веома стало да уговор буде свечано потписан баш у Трсту на самиту Западног Балкана, 12. јула.
Тада би, како се очекује, требало да се оконча осмогодишња сага о оснивању Транспортне заједнице Југоисточне Европе, сазнаје ДВ.
Подсећа се да су почетком јуна свој параф на тај споразум ставили и представници Србије која је, како тврди ДВ, до сада била главни кочничар споразума због неслагања око тога како ће Косово бити заступљено у њему.
У Бриселу је закључено да Устав Македоније - још једне земље чији се параф чекао - дозвољава и директно потписивање уговора без prеthodnog парафирања тако да то може бити учињено у Трсту.
Тако је једина, али велика препрека, остала Приштина.
Представник Европске комисије Николас Сендровиц, заменик шефа јединице за Западни Балкан у Генералном директорату за суседство и приступне преговоре, сматра реалним да се сагласност с Косова прибави до 12. јула.
Он је у дискусији истакао да притисак може бити контрапродуктиван док се „ситуација не слегне" након парламентарних избора на Косову.
Такав расплет је средином маја наговестио и Миодраг Поледица, државни секретар у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије.
„Споразум је технички усаглашен", рекао је он тада и додао да је потписивање споразума на самиту у јулу „неизвесно" због политичких околности у неким земљама региона.
Транспортна заједница „Југоисточне Европе" заправо се односи на, како се наводи, шест држава Западног Балкана које су у чекаоници ЕУ (Црна Гора, Србија, Албанија, Македонија, БиХ, Косово*).
Циљ је јединствено тржиште транспортне инфраструктуре, копненог, речног и поморског саобраћаја између држава Западног Балкана и ЕУ. Свих шест држава тиме уједно усваја правне тековине ЕУ на овом пољу, што је и њихова обавеза у приступним преговорима.