Дневник сазнаје: Друмски саобраћај преко новог Жежеља око 20. јула
НОВИ САД: Око 20. јула преко новог „Жежељевог” моста у Новом Саду кренуће и думски саобраћај, најавио је председник Покрајинске владе Игор Мировић током прекјучерашње посете Суботици.
Како је рекао, тако ће се, 19 година од рушења Жежељевог моста, преко новог друмско-железничког моста преко Дунава у Новом Саду поново успоставити саобраћај у пуној функцији.
Ту инфомацију председник Покрајинске владе изнео је пред Суботичанима позивајући новинаре да датум не схвате дословце већ оквирно, пошто у зависности од временских прилика и других околности, приступне саобраћајнице за друмски саобраћај могу бити завршене и неколико дана раније, али и неколико дана касније.
Након тога ћемо имати још три месеца посла да се постојећи монтажни мост уклони. Ти радови су полако приведени крају, истакао је Мировић.
Изградњом приступних саобраћајница новом мосту стичу се предуслови да на Дунаву код Новог Сада убудуће буду три моста јер ће замена новом „Жежељу”, монтажно-демонтажни друмско-железнички мост, након 18 година функције, бити демонтиран и уклоњен. Тај мост још је значајан јер преко њега прелази теретни саобраћај те ће тек по успостављању саобраћаја камиона преко новоизграђеног моста, стари отићи у пензију.
По првобитним проценама, радови је требало да буду готови почетком јуна, али рок за изградњу путева до моста одређен је за 1. јул, како је саопштено приликом прве тест-вожње путничког воза преко новог „Жежељевог” моста 26. марта.
То ипак неће бити велико кашњење, имајући у виду да је нови друмско-железнички мост требало да буде готов још октобра 2013. године.
Председник Покрајинске владе најавио је важну вест из Софије у наредних неколико дана јер ће бити потписан комерцијални уговор за изградњу брзе пруге Суботица – Нови Сад.
У овом тренутку се ради на две деонице од Новог Сада до Београда, што значи да ћемо за три или четири године моћи од Суботице до Београда да путујемо за сат и 40 минута. То ће драстично променити слику Војводине и, посебно на северу, омогућити читав низ нових послова за Суботицу и Суботичане, најавио је Мировић.
Жежељев мост је срушен 23. априла у НАТО бомбардовању. На почетак обнове чекало се више од деценије, када је Европска комисија најавила финанијску подршку изградњи новог моста којим би се нормализовао друмски и железнички саобраћај, прекинут рушењем Жежељевог моста, а отежано се одвијао преко привременог моста. Уговор о изградњи потписан је 25. јануара 2011. године, а шпанско-италијански конзорцијум „Азви–Тадеи” почео је градњу моста 20. априла 2012. године. Првобитно је планирано да мост буде готов за 18 месеци, али су многобројни проблеми обуставили и радове, мењани су подизвођачи, расла је цена радова, а на крају је градилиште поптуно замрло. Градња је поново интензивирана маја 2015. године, када је Министарство за инфраструктуру потписало с извођачима радова анекс за наставак градње моста, а коначно су лукови новог моста спојени новембра 2017. године, када је најављено да ће ускоро кренути и пешачки, железнички, па друмски саобраћај.
Вредност изградње новог друмско-железничког моста је 54,74 милиона евра, од чега је 25,37 милиона евра финанрисала Европска комисија, 25 милиона издвојили су Покрајина Војводина и Град Нови Сад, док је још 4,3 милиона евра издвојено из републичке касе.
Мост је део модернизације пруге Београд–Будимпешета, дугачак је 474 метра и има два железничка колосека и две друмске траке.
А. Савановић