Dnevnik saznaje: Drumski saobraćaj preko novog Žeželja oko 20. jula
NOVI SAD: Oko 20. jula preko novog „Žeželjevog” mosta u Novom Sadu krenuće i dumski saobraćaj, najavio je predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović tokom prekjučerašnje posete Subotici.
Kako je rekao, tako će se, 19 godina od rušenja Žeželjevog mosta, preko novog drumsko-železničkog mosta preko Dunava u Novom Sadu ponovo uspostaviti saobraćaj u punoj funkciji.
Tu infomaciju predsednik Pokrajinske vlade izneo je pred Subotičanima pozivajući novinare da datum ne shvate doslovce već okvirno, pošto u zavisnosti od vremenskih prilika i drugih okolnosti, pristupne saobraćajnice za drumski saobraćaj mogu biti završene i nekoliko dana ranije, ali i nekoliko dana kasnije.
Nakon toga ćemo imati još tri meseca posla da se postojeći montažni most ukloni. Ti radovi su polako privedeni kraju, istakao je Mirović.
Izgradnjom pristupnih saobraćajnica novom mostu stiču se preduslovi da na Dunavu kod Novog Sada ubuduće budu tri mosta jer će zamena novom „Žeželju”, montažno-demontažni drumsko-železnički most, nakon 18 godina funkcije, biti demontiran i uklonjen. Taj most još je značajan jer preko njega prelazi teretni saobraćaj te će tek po uspostavljanju saobraćaja kamiona preko novoizgrađenog mosta, stari otići u penziju.
Po prvobitnim procenama, radovi je trebalo da budu gotovi početkom juna, ali rok za izgradnju puteva do mosta određen je za 1. jul, kako je saopšteno prilikom prve test-vožnje putničkog voza preko novog „Žeželjevog” mosta 26. marta.
To ipak neće biti veliko kašnjenje, imajući u vidu da je novi drumsko-železnički most trebalo da bude gotov još oktobra 2013. godine.
Predsednik Pokrajinske vlade najavio je važnu vest iz Sofije u narednih nekoliko dana jer će biti potpisan komercijalni ugovor za izgradnju brze pruge Subotica – Novi Sad.
U ovom trenutku se radi na dve deonice od Novog Sada do Beograda, što znači da ćemo za tri ili četiri godine moći od Subotice do Beograda da putujemo za sat i 40 minuta. To će drastično promeniti sliku Vojvodine i, posebno na severu, omogućiti čitav niz novih poslova za Suboticu i Subotičane, najavio je Mirović.
Žeželjev most je srušen 23. aprila u NATO bombardovanju. Na početak obnove čekalo se više od decenije, kada je Evropska komisija najavila finanijsku podršku izgradnji novog mosta kojim bi se normalizovao drumski i železnički saobraćaj, prekinut rušenjem Žeželjevog mosta, a otežano se odvijao preko privremenog mosta. Ugovor o izgradnji potpisan je 25. januara 2011. godine, a špansko-italijanski konzorcijum „Azvi–Tadei” počeo je gradnju mosta 20. aprila 2012. godine. Prvobitno je planirano da most bude gotov za 18 meseci, ali su mnogobrojni problemi obustavili i radove, menjani su podizvođači, rasla je cena radova, a na kraju je gradilište poptuno zamrlo. Gradnja je ponovo intenzivirana maja 2015. godine, kada je Ministarstvo za infrastrukturu potpisalo s izvođačima radova aneks za nastavak gradnje mosta, a konačno su lukovi novog mosta spojeni novembra 2017. godine, kada je najavljeno da će uskoro krenuti i pešački, železnički, pa drumski saobraćaj.
Vrednost izgradnje novog drumsko-železničkog mosta je 54,74 miliona evra, od čega je 25,37 miliona evra finanrisala Evropska komisija, 25 miliona izdvojili su Pokrajina Vojvodina i Grad Novi Sad, dok je još 4,3 miliona evra izdvojeno iz republičke kase.
Most je deo modernizacije pruge Beograd–Budimpešeta, dugačak je 474 metra i ima dva železnička koloseka i dve drumske trake.
A. Savanović