Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Нови мост на месту Жежељевог 18 година после

18.01.2018. 15:53 15:07
Пише:
Фото: Dnevnik/S. Susnjevic/Novi most u Novom Sadu

Нови железничко-друмски мост преко Дунава у Новом Саду требало би да у марту буде функционалан за железнички саобраћај, док ће се половином ове године завршити и сви пратећи радови, те ће бити у пуној функцији и за друмски и за железнички саобраћај, сазнаје „Дневник“ с градилишта овог моста.

Одговорни пројектант железничко-друмског моста преко Дунава у Новом Саду Александар Бојовић покренуо је анкету како би требало да се зове новоизграђени мост, који је у јавности прозван „Нови ’Жежељев’ мост“. Нови мост гради се недалеко од старог Жежељевог моста, који је срушен током НАТО бомбардовања 1999. године.

У објави на интернет порталу „gradnja.rs“ Бојовић је истакао да је назив „Жежељев“ мост неодговарајући због више разлога.

„Апсолутно је неуобичајено у свету да се мостови зову по својим пројектантима. Слично је и у другим областима стваралаштва – уметности, другим областима технике, медицини... Најславнији мостови у свету – Голден гејт, Мост у луци у Сиднеју, Мио вијадукт, мост Форт, не зову се по пројектантима иако су њихови пројектанти светски познати и признати“, објашњава Бојовић.

Он наводи да, ако се на тај начин жели одати почаст покојном пројектанту Бранку Жежељу који је конструисао prеthodni, срушени мост, онда за то треба одабрати један од његова два преостала моста – Друмски мост код Бешке и/или Друмски мост преко Тисе код Титела. 

„Железничко-друмски мост у Новом Саду је челична конструкција, колега Жежељ је радио искључиво на бетонским конструкцијама. С обзиром на неписано ривалство конструктора ’бетонаца’ и ’челичара’, челични мост назвати по ’бетонцу’ је исто као стадион ’Партизана’ крстити Стадионом Драгослава Шекуларца! Шалу на страну, верујем и да Бранко Жежељ и да је жив, такву ’почаст’ не би прихватио. Радити целог живота на бетонским конструкцијама и доказивати да могу да се такмиче и са челичним у областима које су готово искључиво ’челичарске’, а онда вам одати ’признање’ на челичном објекту је пре увреда него било какво одавање почасти“, констатовао је Бојовић.

Он је предложио да се мост назове или по некој великој историјској личности, личности из наше историје, науке или уметности, која је својим делом задужила српски народ, попут Милутина Миланковића, Јована Јовановића Змаја, Милеве Марић, Светозара Милетића, Лазара Лазе Костића, Михајла Мике Антића, а сам предложио да се мост назове по Милутину Миланковићу. Како образлаже, Милутим Миланковић је једно од три највећа имена наше науке икад, а уз то је и колега – грађевински инжењер.


Приступне саобраћајнице

Око моста у току је изградња приступних саобраћајница, а након пуштања у рад новог моста, биће уклоњен стари монтажно-демонтажни друмско-железнички мост који је у функцији од 2000. године и железничком пругом спајао је две обале Дунава код Новог Сада.

Прави назив срушеног Жежељевог моста заправо је биоМост братства и јединства“, али је међу грађанима заживео назив по пројектанту тог бетонског железничког моста

Покрајинска влада ове године определила је око 790 милиона динара за финалне радове на новом мосту, као и за уклањање старог. Тај новац реализоваће се посредством Управе за капитална улагања Војводине, која је и у прошлој години за градњу новог моста исплатила око 800 милиона динара.


Он је још нагласио да, за разлику од Тесле по коме носи назив сурчински аеродром, и Михајла Пупина који је „крстио“ мост Земун–Борча, Милутин Миланковић нема никакво признање у облику објекта.

Бојовић је, такође, констатовао да би најправилније било да име моста одреде грађани у чијем граду је мост и који ће га свакодневно користити.

Прави назив срушеног Жежељевог моста заправо је био „Мост братства и јединства“, али је међу грађанима заживео назив по пројектанту тог бетонског железничког моста.


Нада, галеб или Скадар...

На неким интернет страницама постављена је анкета с предлозима, а на форумима је изнето много различитих предлога. Тако је Фондација „Нови Сад 2021“ изнела предлог да се нови Железничко-друмски мост зове Мост наде, а међу предлозима био је и Новосадски галеб, али и Скадар на Дунаву, алудирајући на чињеницу да је први рок за завршетак радова био у октобру 2013. године и да је од тада прошло четири и по године.


Подсећамо, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић изјавио је недавно за РТВ да би железнички саобраћај преко „Жежељевог“ моста, по најавама извођача радова, требало да буде пуштен до краја марта.

Како је тада Вучевић објаснио, „Жежељев“ мост представља пројекат од националног, али и европског значаја, и један је од кључних услова да се реализује стратешки пројекат брзе пруге Београд–Будимпешта.

"Након пуштања железничког саобраћаја, очекује нас завршетак приступних саобраћајница, на којима су радови тренутно у току, и мислим да ће половином идуће године бити комплетно завршен „Жежељев“ мост",  рекао је градоначелник Новог Сада.

А.Савановић

Пише:
Пошаљите коментар