Novi most na mestu Žeželjevog 18 godina posle
Novi železničko-drumski most preko Dunava u Novom Sadu trebalo bi da u martu bude funkcionalan za železnički saobraćaj, dok će se polovinom ove godine završiti i svi prateći radovi, te će biti u punoj funkciji i za drumski i za železnički saobraćaj, saznaje „Dnevnik“ s gradilišta ovog mosta.
Odgovorni projektant železničko-drumskog mosta preko Dunava u Novom Sadu Aleksandar Bojović pokrenuo je anketu kako bi trebalo da se zove novoizgrađeni most, koji je u javnosti prozvan „Novi ’Žeželjev’ most“. Novi most gradi se nedaleko od starog Žeželjevog mosta, koji je srušen tokom NATO bombardovanja 1999. godine.
U objavi na internet portalu „gradnja.rs“ Bojović je istakao da je naziv „Žeželjev“ most neodgovarajući zbog više razloga.
„Apsolutno je neuobičajeno u svetu da se mostovi zovu po svojim projektantima. Slično je i u drugim oblastima stvaralaštva – umetnosti, drugim oblastima tehnike, medicini... Najslavniji mostovi u svetu – Golden gejt, Most u luci u Sidneju, Mio vijadukt, most Fort, ne zovu se po projektantima iako su njihovi projektanti svetski poznati i priznati“, objašnjava Bojović.
On navodi da, ako se na taj način želi odati počast pokojnom projektantu Branku Žeželju koji je konstruisao prethodni, srušeni most, onda za to treba odabrati jedan od njegova dva preostala mosta – Drumski most kod Beške i/ili Drumski most preko Tise kod Titela.
„Železničko-drumski most u Novom Sadu je čelična konstrukcija, kolega Žeželj je radio isključivo na betonskim konstrukcijama. S obzirom na nepisano rivalstvo konstruktora ’betonaca’ i ’čeličara’, čelični most nazvati po ’betoncu’ je isto kao stadion ’Partizana’ krstiti Stadionom Dragoslava Šekularca! Šalu na stranu, verujem i da Branko Žeželj i da je živ, takvu ’počast’ ne bi prihvatio. Raditi celog života na betonskim konstrukcijama i dokazivati da mogu da se takmiče i sa čeličnim u oblastima koje su gotovo isključivo ’čeličarske’, a onda vam odati ’priznanje’ na čeličnom objektu je pre uvreda nego bilo kakvo odavanje počasti“, konstatovao je Bojović.
On je predložio da se most nazove ili po nekoj velikoj istorijskoj ličnosti, ličnosti iz naše istorije, nauke ili umetnosti, koja je svojim delom zadužila srpski narod, poput Milutina Milankovića, Jovana Jovanovića Zmaja, Mileve Marić, Svetozara Miletića, Lazara Laze Kostića, Mihajla Mike Antića, a sam predložio da se most nazove po Milutinu Milankoviću. Kako obrazlaže, Milutim Milanković je jedno od tri najveća imena naše nauke ikad, a uz to je i kolega – građevinski inženjer.
Pristupne saobraćajnice
Oko mosta u toku je izgradnja pristupnih saobraćajnica, a nakon puštanja u rad novog mosta, biće uklonjen stari montažno-demontažni drumsko-železnički most koji je u funkciji od 2000. godine i železničkom prugom spajao je dve obale Dunava kod Novog Sada.
Pokrajinska vlada ove godine opredelila je oko 790 miliona dinara za finalne radove na novom mostu, kao i za uklanjanje starog. Taj novac realizovaće se posredstvom Uprave za kapitalna ulaganja Vojvodine, koja je i u prošloj godini za gradnju novog mosta isplatila oko 800 miliona dinara.
On je još naglasio da, za razliku od Tesle po kome nosi naziv surčinski aerodrom, i Mihajla Pupina koji je „krstio“ most Zemun–Borča, Milutin Milanković nema nikakvo priznanje u obliku objekta.
Bojović je, takođe, konstatovao da bi najpravilnije bilo da ime mosta odrede građani u čijem gradu je most i koji će ga svakodnevno koristiti.
Pravi naziv srušenog Žeželjevog mosta zapravo je bio „Most bratstva i jedinstva“, ali je među građanima zaživeo naziv po projektantu tog betonskog železničkog mosta.
Nada, galeb ili Skadar...
Na nekim internet stranicama postavljena je anketa s predlozima, a na forumima je izneto mnogo različitih predloga. Tako je Fondacija „Novi Sad 2021“ iznela predlog da se novi Železničko-drumski most zove Most nade, a među predlozima bio je i Novosadski galeb, ali i Skadar na Dunavu, aludirajući na činjenicu da je prvi rok za završetak radova bio u oktobru 2013. godine i da je od tada prošlo četiri i po godine.
Podsećamo, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević izjavio je nedavno za RTV da bi železnički saobraćaj preko „Žeželjevog“ mosta, po najavama izvođača radova, trebalo da bude pušten do kraja marta.
Kako je tada Vučević objasnio, „Žeželjev“ most predstavlja projekat od nacionalnog, ali i evropskog značaja, i jedan je od ključnih uslova da se realizuje strateški projekat brze pruge Beograd–Budimpešta.
"Nakon puštanja železničkog saobraćaja, očekuje nas završetak pristupnih saobraćajnica, na kojima su radovi trenutno u toku, i mislim da će polovinom iduće godine biti kompletno završen „Žeželjev“ most", rekao je gradonačelnik Novog Sada.
A.Savanović