clear sky
10°C
04.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ЕВО КАКО СУ КИНЕСКА БРАЋА НА ЧАЈУ ЗАРАДИЛА 11 МИЛИЈАРДИ Од скромне тезге до империје, све почело позајмицом од баке од 3.000 јуана

04.03.2025. 13:52 13:55
Пише:
Извор:
Биз портал,Нина Стојановић
Фото: pixabay.com

Браћа Жанг Хонгчао и Хонгфу остварили су огромно богатство захваљујући продаји свеже припремљених напитака по цени од једног долара.

Њихова компанија Миxуе Гроуп, водећи кинески ланац бабл ти напитака, забележила је огроман раст вредности акција током јучерашњег дебија на хонгконшкој берзи.

Скок вредности  на берзи

Акције Миxуе груп су порасле за 43,2% одмах по изласку на берзу, чиме је компанија достигла тржишну вредност од 14,1 милијарди долара. Првог трговачког дана, Миxуе је завршио са ценом од 290 хонгконшких долара по акцији, у поређењу са иницијалном ценом од 202,5 долара (око 25 евра). Путем иницијалне јавне понуде (ИПО), компанија је прикупила 3,45 милијарди ХК$ (422 милиона евра), привукавши бројне велике инвеститоре попут кинеских фирми Хонгшан и Бој капитал, као и постојеће инвеститоре Хиллхаус и Лонг-З фонда који подржава Меитуан.

Браћа на Форбс листи милијардера

Хонгчао (48), председник Миxуе, и његов млађи брат Хонгфу (40), извршни директор, држе највећи власнички удео у компанији, са по 41% акција. Њихово богатство сада се процењује на 5,8 милијарди долара по особи. Браћа су ушла на Форбес листу милијардера у јануару 2024. године, када је Миxуе први пут поднео захтев за ИПО. Тај захтев је истекао због лошег стања на тржишту, али су у децембру 2024. поново аплицирали и овај пут успешно изашли на берзу.

Иако браћа нису присуствовала церемонији ИПО-а, Миxуе је послао своју препознатљиву маскоту, „Снежног краља“, да симболично означи почетак трговања. Маскота с круном и црвеним плаштом изашла је на бину, ударила церемонијални гонг и заплесала уз песму компаније „И лав ју, јулав ми, Миxуе ајс крим & ти“.

Почетак у малој посластичарници

Прича о Миxуе почиње 1997. године у граду Женгжу, када је Хонгчао позајмио 3.000 јуана (414 долара) од своје баке како би отворио малу тезгу за продају ледених посластица, названу Колдснап шавед ајцс. Две године касније, отворио је још једну тезгу под именом Миxуе Бингченг („Слатки снежни дворац“). Прави успех стигао је 2005. године, када је компанија лансирала сладолед на точење, који је постао хит захваљујући ниским ценама.

Са временом, Миxуе је у своју понуду додао лимунаду, кафу и бабл ти. Њихови производи коштају од три цента до једног долара, што их чини најповољнијим међу великим кинеским ланцима бабл ти напитака. Због тога је Миxуе добио надимак „Пиндуодуо бабл ти“, према популарној кинеској платформи за групну куповину.

Добитни франшизни модел

Хонгфу се прикључио компанији 2007. године и развио франшизни модел који је Миxуе претворио у гиганта. Данас компанија има више од 40.000 продавница у Кини и 4.800 у 11 других земаља, углавном у Азији. Више од 99% продавница ради као франшиза. У 2023. години Миxуе је продао 7,4 милијарде чаша напитака, чиме је постао највећи ланац свежих напитака у Кини и други по величини у свету, одмах иза Старбакса.

Финансијски успон и изазови

У првих девет месеци 2024. године, приход компаније порастао је за 21% на годишњем нивоу и достигао 2,6 милијарди долара. Готово 98% прихода долази од продаје састојака и опреме франшизерима, док остатак долази од франшизних накнада. Нето профит компаније у истом периоду скочио је за 42% и достигао 480,5 милиона долара. Компанија тврди да је њихова интегрисана контрола снабдевања главни фактор успеха.

Међутим, просечна продаја по продавници пала је за 4% на годишњем нивоу, на око 171.000 чаша по локацији. Миxуе то приписује успоравању раста индустрије и повећаној конкуренцији. Кина тренутно има око 660.000 продавница које продају свеже припремљене напитке, а многи конкуренти снижавају цене како би привукли купце. Како би одржао своју предност, Миxуе планира даље ширење на страна тржишта и још активније коришћење своје маскоте у маркетинг кампањама.

Растућа конкуренција и опрез инвеститора

Браћа Жанг се придружују растућем броју кинеских предузетника који су се обогатили захваљујући буббле теа индустрији. Ванг Јунан, оснивач компаније Гуминг Холдингс, постао је милијардер након успешног изласка његове фирме на берзу. С друге стране, конкуренција је све јача – Ванг Xиаокун, оснивач компаније Сичуан Баича Баидао индастриал (Ча Панда), испао је с листе милијардера након што су акције његове компаније пале за 18% од дебија на берзи. Слично су прошли Пенг Xин и Жао Лин, оснивачи Наyуки Холдингса, чија је вредност пала за 90% од изласка на берзу 2021. године.

 

Извор:
Биз портал,Нина Стојановић
Пише:
Пошаљите коментар