EVO KAKO SU KINESKA BRAĆA NA ČAJU ZARADILA 11 MILIJARDI Od skromne tezge do imperije, sve počelo pozajmicom od bake od 3.000 juana
Braća Žang Hongčao i Hongfu ostvarili su ogromno bogatstvo zahvaljujući prodaji sveže pripremljenih napitaka po ceni od jednog dolara.
Njihova kompanija Mixue Group, vodeći kineski lanac babl ti napitaka, zabeležila je ogroman rast vrednosti akcija tokom jučerašnjeg debija na hongkonškoj berzi.
Skok vrednosti na berzi
Akcije Mixue grup su porasle za 43,2% odmah po izlasku na berzu, čime je kompanija dostigla tržišnu vrednost od 14,1 milijardi dolara. Prvog trgovačkog dana, Mixue je završio sa cenom od 290 hongkonških dolara po akciji, u poređenju sa inicijalnom cenom od 202,5 dolara (oko 25 evra). Putem inicijalne javne ponude (IPO), kompanija je prikupila 3,45 milijardi HK$ (422 miliona evra), privukavši brojne velike investitore poput kineskih firmi Hongšan i Boj kapital, kao i postojeće investitore Hillhaus i Long-Z fonda koji podržava Meituan.
Braća na Forbs listi milijardera
Hongčao (48), predsednik Mixue, i njegov mlađi brat Hongfu (40), izvršni direktor, drže najveći vlasnički udeo u kompaniji, sa po 41% akcija. Njihovo bogatstvo sada se procenjuje na 5,8 milijardi dolara po osobi. Braća su ušla na Forbes listu milijardera u januaru 2024. godine, kada je Mixue prvi put podneo zahtev za IPO. Taj zahtev je istekao zbog lošeg stanja na tržištu, ali su u decembru 2024. ponovo aplicirali i ovaj put uspešno izašli na berzu.
Iako braća nisu prisustvovala ceremoniji IPO-a, Mixue je poslao svoju prepoznatljivu maskotu, „Snežnog kralja“, da simbolično označi početak trgovanja. Maskota s krunom i crvenim plaštom izašla je na binu, udarila ceremonijalni gong i zaplesala uz pesmu kompanije „I lav ju, julav mi, Mixue ajs krim & ti“.
Početak u maloj poslastičarnici
Priča o Mixue počinje 1997. godine u gradu Žengžu, kada je Hongčao pozajmio 3.000 juana (414 dolara) od svoje bake kako bi otvorio malu tezgu za prodaju ledenih poslastica, nazvanu Koldsnap šaved ajcs. Dve godine kasnije, otvorio je još jednu tezgu pod imenom Mixue Bingčeng („Slatki snežni dvorac“). Pravi uspeh stigao je 2005. godine, kada je kompanija lansirala sladoled na točenje, koji je postao hit zahvaljujući niskim cenama.
Sa vremenom, Mixue je u svoju ponudu dodao limunadu, kafu i babl ti. Njihovi proizvodi koštaju od tri centa do jednog dolara, što ih čini najpovoljnijim među velikim kineskim lancima babl ti napitaka. Zbog toga je Mixue dobio nadimak „Pinduoduo babl ti“, prema popularnoj kineskoj platformi za grupnu kupovinu.
Dobitni franšizni model
Hongfu se priključio kompaniji 2007. godine i razvio franšizni model koji je Mixue pretvorio u giganta. Danas kompanija ima više od 40.000 prodavnica u Kini i 4.800 u 11 drugih zemalja, uglavnom u Aziji. Više od 99% prodavnica radi kao franšiza. U 2023. godini Mixue je prodao 7,4 milijarde čaša napitaka, čime je postao najveći lanac svežih napitaka u Kini i drugi po veličini u svetu, odmah iza Starbaksa.
Finansijski uspon i izazovi
U prvih devet meseci 2024. godine, prihod kompanije porastao je za 21% na godišnjem nivou i dostigao 2,6 milijardi dolara. Gotovo 98% prihoda dolazi od prodaje sastojaka i opreme franšizerima, dok ostatak dolazi od franšiznih naknada. Neto profit kompanije u istom periodu skočio je za 42% i dostigao 480,5 miliona dolara. Kompanija tvrdi da je njihova integrisana kontrola snabdevanja glavni faktor uspeha.
Međutim, prosečna prodaja po prodavnici pala je za 4% na godišnjem nivou, na oko 171.000 čaša po lokaciji. Mixue to pripisuje usporavanju rasta industrije i povećanoj konkurenciji. Kina trenutno ima oko 660.000 prodavnica koje prodaju sveže pripremljene napitke, a mnogi konkurenti snižavaju cene kako bi privukli kupce. Kako bi održao svoju prednost, Mixue planira dalje širenje na strana tržišta i još aktivnije korišćenje svoje maskote u marketing kampanjama.
Rastuća konkurencija i oprez investitora
Braća Žang se pridružuju rastućem broju kineskih preduzetnika koji su se obogatili zahvaljujući bubble tea industriji. Vang Junan, osnivač kompanije Guming Holdings, postao je milijarder nakon uspešnog izlaska njegove firme na berzu. S druge strane, konkurencija je sve jača – Vang Xiaokun, osnivač kompanije Sičuan Baiča Baidao indastrial (Ča Panda), ispao je s liste milijardera nakon što su akcije njegove kompanije pale za 18% od debija na berzi. Slično su prošli Peng Xin i Žao Lin, osnivači Nayuki Holdingsa, čija je vrednost pala za 90% od izlaska na berzu 2021. godine.